In de religiewetenschappen wordt Nederland veelal als ‘het’ voorbeeld van het geseculariseerde Westen gezien. Tegelijkertijd is sinds de jaren 60 zowel de islam als algemene spiritualiteit buiten...Show moreIn de religiewetenschappen wordt Nederland veelal als ‘het’ voorbeeld van het geseculariseerde Westen gezien. Tegelijkertijd is sinds de jaren 60 zowel de islam als algemene spiritualiteit buiten de muren van gevestigde religieuze instituten sterk gegroeid. Nederland is divers, de vraag is dan, is er 'iets' dat de Nederlandse samenleving bijeenbrengt. En kan dit 'iets' een Civil Relgion genoemd worden? Vanuit sociologische methodologie, aan de hand van literatuuronderzoek over Rousseau's, Durkheim's en Bellah's werken over Civil Religion, en kwantitatief casusonderzoek tracht dit onderzoek deze vraag te beantwoorden. Dit onderzoek leidt tot de conclusie dat Nederland daadwerkelijk een Civil Religion heeft. Rousseau's visie komt tot leven in de vorm van burgerschapsvorming onderwijs op de basis- en middelbare scholen in Nederland. Durkheims sociale kijk op Civil Religion kan teruggevonden worden op de verbondenheid die Nederlanders voelen bij het uitdragen van gedeelde sociale rituelen.Show less
Een kort samenvattend overzicht van de gebeurtenissen rondom de christenvervolging op Japan in de 17e eeuw. Hierbij is er gekeken naar de aanleidingen die er voor hebben gezorgd dat de Portugezen...Show moreEen kort samenvattend overzicht van de gebeurtenissen rondom de christenvervolging op Japan in de 17e eeuw. Hierbij is er gekeken naar de aanleidingen die er voor hebben gezorgd dat de Portugezen niet meer welkom waren op Japan wegens de geloofsverspreiding en hoe het de Nederlanders gelukt is om deze handelspositie met Japan van de Portugezen over te nemen met betrekking tot religieuze verschillen.Show less
In deze scriptie bediscussieer ik op welke wijze het dispuut tussen de dichter Abu Nuwas en de Mu'taziliet Ibrahim al-Nazzam de conceptualisatie van Abu Nuwas van religieuze tolerantie, zowel intra...Show moreIn deze scriptie bediscussieer ik op welke wijze het dispuut tussen de dichter Abu Nuwas en de Mu'taziliet Ibrahim al-Nazzam de conceptualisatie van Abu Nuwas van religieuze tolerantie, zowel intra- als interreligieus, illustreert. Door twee wijngedichten van Abu Nuwas te analyseren en in hun literaire en theologische context te plaatsen, verhelder ik dat de dichter een brede opvatting van religieuze tolerantie, naar zowel christenen als moslims, had. Deze opvatting was gegrond in zijn ruime conceptualisatie van de vergevingsgezindheid van God en zijn nadruk op de onwetendheid van de mens. Door al-Nazzam's legalistische en restrictieve lezing van de islam te bekritiseren, zet Abu Nuwas een alternatieve lezing van God's attitude tegenover wijndrinken voort en bepleit hij dat de islam moslims verplicht tolerant te zijn jegens elkaar, evenals tegenover niet-moslims. De enige zonde die niet is te vergeven is het associeren van andere wezens met God. Zodoende beargumenteer ik dat het dispuut tussen Abu Nuwas en de Mu' taziliet Ibrahim al-Nazzam verheldert dat Abu Nuwas een brede opvatting van intra- en interreligieuze tolerantie had en dat deze was gegrond in een lezing van de islam die menselijke onwetendheid en God's vergevingsgezindheid benadrukte.Show less
De visies van prominenten van het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV) en Verbond van Protestants-Christelijke Werkgevers in Nederland (VPCW) op de relatie tussen ethiek en economie, met een...Show moreDe visies van prominenten van het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV) en Verbond van Protestants-Christelijke Werkgevers in Nederland (VPCW) op de relatie tussen ethiek en economie, met een focus op de jaren 1920 tot en met 1960. Daarbij is er bijzondere aandacht voor de religieuze overtuigingen van de prominenten, met name die tot uiting komen in hun redes en publicaties.Show less