Twee rekenkundig begrippen die door de wetenschap als belangrijke elementen van het rekenonderwijs worden gezien zijn flexibiliteit en adaptiviteit. Onder flexibiliteit wordt het kennen en kunnen...Show moreTwee rekenkundig begrippen die door de wetenschap als belangrijke elementen van het rekenonderwijs worden gezien zijn flexibiliteit en adaptiviteit. Onder flexibiliteit wordt het kennen en kunnen toepassen van meerdere strategieën verstaan en onder adaptiviteit het kiezen voor de best passende strategie, dit kan zowel voor het kind als de opgave zijn. De resultaten op deze gebieden vallen echter vaak tegen. In dit onderzoek wordt er gekeken naar de mate waarin leerkrachten flexibiliteit en adaptiviteit stimuleren en de mate waarin ze hierbij differentiëren naar rekenniveau. Er is een interview afgenomen bij tien leerkrachten van groep 5, bij vier van hen zijn er ook lesobservaties gedaan. Binnen dit interview wordt onder andere gevraagd naar de verschillende rekenstrategieën die worden ingezet om te kijken naar flexibiliteit en een zestal scenario’s besproken waarbij er wordt gekeken naar de verschillende stimulansen van adaptiviteit en hoe vaak deze worden ingezet. De mate waarin leerkrachten meerdere strategieën aanbieden en hiermee flexibiliteit stimuleren is erg wisselend, de mate waarin de leerkrachten adaptiviteit stimuleren is dit ook. Binnen de differentiatie is er veel variatie tussen de verschillende leerkrachten.Show less