De PO-VO overgang is een uitdagende periode voor leerlingen die gepaard gaat met het begin van de adolescentie. Het sociaal-emotioneel functioneren wordt op de proef gesteld. Goede begeleiding is...Show moreDe PO-VO overgang is een uitdagende periode voor leerlingen die gepaard gaat met het begin van de adolescentie. Het sociaal-emotioneel functioneren wordt op de proef gesteld. Goede begeleiding is nodig om te zorgen dat leerlingen goed ontwikkelen en een succesvolle overgang kunnen doormaken. De onderzoeksvraag luidt: Wat zijn de kenmerken van effectieve begeleiding door leerkrachten van het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs? Een kwalitatief onderzoek is gehouden met semigestructureerde interviews voor groep 8 leerkrachten en brugklasmentoren. De interviewvragen zijn vastgesteld op basis van de resultaten uit de literatuur. De interviews zijn gecodeerd en geanalyseerd met Atlas.ti. Aan de hand van drie effectieve kenmerken van begeleiding die uit het literatuuronderzoek naar voren zijn gekomen zijn de resultaten geanalyseerd. De drie kenmerken zijn dat de leerkracht sociale relaties tussen leerlingen stimuleert; dat de leerkracht individuele leerlingbegeleiding biedt; en dat de leerkracht leerlingen voorbereidt op een mogelijke dip in schoolresultaten. Deze kenmerken kwamen in de analyse ook naar voren. Uit dit onderzoek is gebleken dat de effectieve kenmerken van begeleiding van het sociaal-emotioneel functioneren zijn dat leerkrachten sociale relaties stimuleren en begeleiden, dat leerkrachten leerlingen individueel begeleiden in de overgang en dat leerlingen gerustgesteld worden als hun resultaten tegenvallen aan het begin van het VO. Er was een beperkt aantal participanten, deze groep was niet geheel representatief voor de populatie. In vervolgonderzoek zou gekeken kunnen worden naar welke specifieke manieren van het stimuleren van sociale relaties effectief zijn.Show less
Het is van belang om na te gaan welke factoren de rekenmotivatie van kinderen beïnvloeden, omdat het motivatie veel bijdraagt aan de schoolprestaties. In dit onderzoek is gekeken in hoeverre...Show moreHet is van belang om na te gaan welke factoren de rekenmotivatie van kinderen beïnvloeden, omdat het motivatie veel bijdraagt aan de schoolprestaties. In dit onderzoek is gekeken in hoeverre autonomie, leeftijd en sekse de intrinsieke motivatie voor rekenen van leerlingen tussen negen en twaalf jaar beïnvloeden. Om dit te onderzoeken is een vragenlijst afgenomen bij 41 leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van twee Leidse basisscholen. Uit de resultaten is gebleken dat de hoeveelheid ervaren autonomie samenhangt met de intrinsieke motivatie die een leerling heeft. Er is een mogelijkheid dat de puberteit een rol speelt in wat een leerling van zijn omgeving nodig heeft om intrinsiek gemotiveerd te zijn, om dit te bevestigen is vervolgonderzoek nodig.Show less