De afgelopen jaren is veelvuldig onderzoek gedaan naar het almaar lagere opkomstpercentage van kiezers bij verkiezingen voor het Europees Parlement. Hier is tot dusver nog geen bevredigende...Show moreDe afgelopen jaren is veelvuldig onderzoek gedaan naar het almaar lagere opkomstpercentage van kiezers bij verkiezingen voor het Europees Parlement. Hier is tot dusver nog geen bevredigende verklaring uit voortgekomen (Schleicher 2011). Onderzoek van Kanne (2011) geeft aanwijzingen dat het vertrouwen van burgers in de politiek kan dalen door misverstanden over de inhoud van partijprogramma's. Dit dalende vertrouwen zou een reden kunnen vormen voor de lage opkomst bij Europese verkiezingen. Deze veronderstelling wordt in dit onderzoek verder onderzocht. Hierbij wordt getracht een onafhankelijke variabele, de stemintentie voor de aankomende Europese verkiezingen van 2014, te voorspellen uit een aantal onafhankelijke variabelen, te weten leeftijd, geslacht, partijvoorkeur en correlaties van wat kiezers aangeven belangrijk te vinden en wat in partijprogramma’s belangrijk gevonden wordt. Van deze variabelen vormt de laatste variabele, die zich richt op de veronderstelling van Kanne, de focus van het onderzoek. Gekeken wordt of de mate waarin er misverstanden zijn over het belang van onderwerpen een voorspeller is van de stemintentie bij de Europese parlementsverkiezingen. Om hier uitspraken over te kunnen doen zal gebruik worden gemaakt van een enquête onder een subpopulatie van kiezers (namelijk studenten aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden) en een inhoudsanalyse van partijprogramma's voor de Europese verkiezingen van 2014. Deze gegevens worden geanalyseerd aan de hand van het opstellen van een rangordecorrelatiecoëfficiënt en het uitvoeren van multipele regressieanalyse.Show less
Een studie naar de motieven van Populistisch Radicaal-Rechtse Partijen in Europa in hun symphatie voor / steun aan Poetin ten tijde van het Oekraine-conflict anno april, mei 2014
In aanloop naar de verkiezingen van 2014 voor het Europees Parlement heeft de PVV aangegeven plaats te willen nemen in een eurosceptische fractie. De partijen die zich bij deze fractie zullen gaan...Show moreIn aanloop naar de verkiezingen van 2014 voor het Europees Parlement heeft de PVV aangegeven plaats te willen nemen in een eurosceptische fractie. De partijen die zich bij deze fractie zullen gaan aansluiten zijn met name partijen die in het verleden, of nog steeds, extreemrechtse standpunten uiten. Dit was tijdens de Europese Parlementsverkiezingen in 2009 voor de PVV een reden om niet met hen te gaan samenwerken. In deze studie is onderzocht of de PVV zich tijdens de campagneperiode voor de Europese Parlementsverkiezingen van 2014 zich meer rechtsextremistisch uit dan in diezelfde periode in 2009. Hieruit blijkt dat de PVV de meeste rechtsextremistische gedachten (nationalisme, etnocentrisme, racisme, xenofobie, autoritarisme en antidemocratische houding) heeft versterkt of uitgebreid.Show less
This study aim at providing an answer to the core research question “What is the role of Twitter in the conduct of public diplomacy in The Netherlands?” On the basis of qualitative interviews with...Show moreThis study aim at providing an answer to the core research question “What is the role of Twitter in the conduct of public diplomacy in The Netherlands?” On the basis of qualitative interviews with foreign diplomats and experts on public diplomacy in The Netherlands, it was discovered that they use Twitter as a tool for providing the local communities with information about the advocated countries and their foreign policies. The foreign officials also employ Twitter to address certain members of the Dutch general public, attract their attention to specific topics and engage in discussions with them to enhance their perceptions of the represented states. The conducted content analysis of the Tweets posted by diplomats from the Embassy of Ecuador, the Embassy of Poland, the Embassy of Sweden, and the Embassy of the USA to the Netherlands also demonstrated that they post direct Tweets and personal messages concerning important topics to engage with the foreign publics. However, it is also found that only a small number of them use the language of the local community members, namely Dutch, to disseminate information about their foreign policies. Some of the interviewees explained that they translate only content that is relevant to the Dutch audiences in Dutch. Nevertheless, to engage in more debates with the local communities and enhance their understanding and image of the represented countries, it is recommended that foreign diplomats should provide all messages on Twitter in the language of the host state. Thus, they can use it as an effective tool for accomplishing their public diplomacy goals.Show less
Internet use by voters and representatives in the United Kingdom is thought to provide a number of democratic benefits such as increased participation, heightened political deliberation and reduced...Show moreInternet use by voters and representatives in the United Kingdom is thought to provide a number of democratic benefits such as increased participation, heightened political deliberation and reduced distance between the political elite and mass. Furthermore, the use of online technologies allows British citizens to communicate faster, easier and more conveniently than ever before with, with social networking sites allowing real-time interaction overcoming geographical and time constraints. There is limited research looking at the use of online communication by Member of Parliaments (MP) in their constituency role, which is surprising as the constituency responsibility of an MP has become of increasing importance in the last 50 years due social and political changes including heightened demands from citizens. Using an original field experiment, this thesis tests which method of communication is the most effective for constituents to use when contacting their local MP, with specific interest in their adoption and use of the social networking site Twitter. The research finds that the majority of MPs have a Twitter account; however theses Members tend to be young, on the left of the political spectrum and reside in marginal constituencies. Members do not appear to be using Twitter to correspond with constituents, although it is the fastest of the tools tested. Email had both the highest response rate and is most likely to provide the constituent with the information they requested, and is therefore the most effective medium for MP-constituent communication.Show less