Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Dit eindwerkstuk verkent het traditionele heksbeeld – zoals dit met name door Bruegels prenten gevormd is - en de manier waarop twee recente literaire werken - Tehanu door Ursula K. Le Guin en...Show moreDit eindwerkstuk verkent het traditionele heksbeeld – zoals dit met name door Bruegels prenten gevormd is - en de manier waarop twee recente literaire werken - Tehanu door Ursula K. Le Guin en Maleficent door Elizabeth Rudnick - omgaan met stereotypische representaties van de ‘heks’ en zulke representaties op verschillende manieren doorbreken of bevragen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Hoewel Dracula niet de eerste vampier is die ooit opdook in de literatuur, is hij veruit de bekendste. Het feit dat deze roman zo’n onuitputtelijke bron van inspiratie en fascinatie is, moet...Show moreHoewel Dracula niet de eerste vampier is die ooit opdook in de literatuur, is hij veruit de bekendste. Het feit dat deze roman zo’n onuitputtelijke bron van inspiratie en fascinatie is, moet betekenen dat er in de tekst iets heel interessants gebeurt. Dracula is een ongrijpbaar figuur dat al honderden keren geprobeerd te vangen is. Ik hoop in mijn onderzoek de wrijving tussen verschillende woorden te ontdekken die bewijzen dat Dracula en zijn verhaal niet eenduidig zijn. Ik wil vooral laten zien welke meervoudige betekenissen de roman bevat.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Deze studie bespreekt de verhouding tussen dieren en menselijke personages in drie verschillende romans: In ongenade van J.M. Coetzee, De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Milan Kundera en...Show moreDeze studie bespreekt de verhouding tussen dieren en menselijke personages in drie verschillende romans: In ongenade van J.M. Coetzee, De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Milan Kundera en Niemands bruid van Meg Rosoff. Het eerste hoofdstuk bevat een bespreking van belangrijke momenten uit de geschiedenis van het denken over mens en dier in het Westen, gevolgd door een bespreking van theorie over de mens-dierverhouding in de literatuur. In de hedendaagse discussie over de verhouding tussen mens en dier lijkt men zich nog af te zetten tegen de benaderingen van de relatie tussen mens en dier uit het verleden. In het verleden werd het dier namelijk overwegend beschouwd als inferieur aan de mens. Met deze vergelijking van drie romans hoop ik een bijdrage te leveren aan de discussie binnen de Animal Studies. In het tweede hoofdstuk worden de drie romans geanalyseerd. De deelvragen behandelen de aanleiding van dierbeschrijvingen in de romans; de verhouding tussen de visie op de relatie tussen mens en dier van de hoofdpersonages ten opzichte van de visie hierop van de roman als geheel; de ruimte die het dier biedt aan de lezer voor een andere invalshoek op het verhaal. In het derde hoofdstuk worden de romans vergeleken. De filosofische kern van de roman De ondraaglijke lichtheid van het bestaan ontvouwt zich in het plot. Deze structuur houdt ook in dat de dierbeschrijvingen steeds onderdeel uitmaken van filosofische weerspiegelen van het personage Tereza of van de externe verteller. De dierbeschrijvingen waarbij Tereza focaliseert zijn veelal gemotiveerd in haar herkenning van eigenschappen of omstandigheden bij zichzelf of bij het personage Tomas. De toegevoegde waarde van het dier lijkt in verschillen te liggen die zij tussen dier en mens ziet. Deze verschillen geven haar besef van een potentieel aanwezige andere wereld, en kan haar tot filosofische inzichten brengen over eigenschappen die dier en mens delen, zoals hun kwetsbaarheid. Ook kan het verschil betekenen dat zij bij de dieren iets aantreft wat zij bij mensen niet kan vinden, zoals de rust die hun cyclische tijdsbeleving met zich meebrengt. Daarenboven weerspiegelt de externe verteller op metaniveau over het gedrag en de beweegredenen van Tereza, en hoe zij zich tot dieren verhoudt. Voor het andere hoofdpersonage genaamd Tomas lijkt het dier minderwaardig aan de mens. Hij beschouwt de hond die hij voor Tereza heeft uitgezocht bijvoorbeeld geheel in de geest van de functie die hij aan het dier heeft toebedeeld: de band tussen hem en Tereza vergroten. Aan het begin van de roman In ongenade het hoofdpersonage David hij dieren als gelijkwaardig aan de mens te zien, maar als totaal anders. Mens en dier leven in zijn visie langs elkaar heen. In de loop van het verhaal gaat hij zich steeds meer in de dieren herkennen. Hier wil hij echter eerst niet aan, omdat hij dat ook zijn status, als iemand die in ongenade is gevallen, moet aanvaarden. Een symptoom hiervan is dat David geen aansluiting vindt bij andere personages. De afstand tussen David en andere menselijke personages is hierdoor vergroot. Aan het einde van de roman gaat David zich aan de dieren hechten. De dieren lijken echter niet meer functies te hebben dan die van abstractie, symbool en metafoor. De dieren zijn wel belangrijk in zoverre zij een proces in gang zetten bij het hoofdpersonage, maar dit wordt veroorzaakt door de gelijkenissen die het hoofdpersonage David ziet in de dieren. De dieren zetten daar wel een belangrijk proces in gang bij het hoofdpersonage, maar dit komt door gelijkenissen die het hoofdpersonage David ziet in de dieren. De dieren lijken niet meer functies te hebben dan die van abstractie, symbool en metafoor. In Niemands bruid staat de visie op de mens-dierrelatie voor het hoofdpersonage Pell in dienst van de mogelijkheden die het dier geeft om haar eigen keuzes te maken. Pell begrijpt dieren beter dan mensen, maar ze behandelt de dieren in haar gedrag niet als gelijken en blijft wel hun baas. Ze lijkt haar talent om dieren te begrijpen in te zetten om meer aansluiting te vinden bij mensen. Pell kijkt bijvoorbeeld hoe dieren op specifieke mensen reageren, om te zien of de mensen te vertrouwen zijn. Ook analyseert en beschrijft zij de overeenkomsten tussen dieren en mensen. Pells paard Jack is een dierlijke belichaming. De geschiedenis van het dier wordt beschreven, en zijn focalisatie wordt meermaals weergegeven. In zijn geschiedenis fungeert het dier als spiegel voor het personage Pell dat zich afzet tegen de rol die haar is toebedeeld door haar omgeving. In haar positie is Pell bovendien radicaal anders dan haar menselijke omgeving te noemen: zij zet zich af van de mensen, die zij als vreemd en onbetrouwbaar ervaart, en ze vindt herkenning bij dieren. De visie van de roman zelf is dat iemand, bijvoorbeeld door middel van dieren, kan leren om eigen keuzes te maken in het leven en als volwassene een plaats te vinden in de wereld.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Een onderzoek naar de representatie van verkrachting in George R.R. Martins fantasy boekenserie A Song of Ice and Fire en - in mindere mate - de adaptatie Game of Thrones. Hoe reflecteert A Song of...Show moreEen onderzoek naar de representatie van verkrachting in George R.R. Martins fantasy boekenserie A Song of Ice and Fire en - in mindere mate - de adaptatie Game of Thrones. Hoe reflecteert A Song of Ice and Fire op het verschijnsel verkrachting via de representatie ervan?Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De hoofdvraag van dit onderzoek is wat de rol van romantische liefde is in dystopische werelden in het blootleggen van de structuren van die maatschappijen. Daarbij komen de vragen terug of liefde...Show moreDe hoofdvraag van dit onderzoek is wat de rol van romantische liefde is in dystopische werelden in het blootleggen van de structuren van die maatschappijen. Daarbij komen de vragen terug of liefde een kracht is die behoort tot de menselijke natuur of liefde juist een culturele constructie is.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wordt een pedagogische lezing van Juliette of de Voorspoed van de Ondeugd van D.A.F. de Sade voorgesteld. De roman beschrijft de opvoeding van Juliette tot een succesvolle...Show moreIn deze scriptie wordt een pedagogische lezing van Juliette of de Voorspoed van de Ondeugd van D.A.F. de Sade voorgesteld. De roman beschrijft de opvoeding van Juliette tot een succesvolle libertijn. Ik beargumenteer dat deze opvoeding ook gericht is aan de lezer. In mijn analyse onderzoek ik hoe bepaalde narratologische elementen (de scène, vertelstructuur en personages) worden ingezet om de libertinage onderwijzen.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Hoe gaat de hertaling van Max Havelaar door Gijsbert van Es om met het idee van Multatuli om een boek te schrijven waarin de afstand tussen de lezer en het werk klein is? En op wat voor manier...Show moreHoe gaat de hertaling van Max Havelaar door Gijsbert van Es om met het idee van Multatuli om een boek te schrijven waarin de afstand tussen de lezer en het werk klein is? En op wat voor manier draagt dit idee bij of doet dit af aan de lezerservaring van de hertaling? De antwoorden op deze vragen geven een mogelijke oplossing voor de probleemstelling van de scriptie, die draait om de paradox waarbij het idee om de hertaling te maken zodat het boek weer gelezen zal worden, botst met de waarde die ik toeken aan Max Havelaar. Voor mij daalt namelijk de waarde van het werk doordat de verschillende literaire technieken en de taal aangepast worden, terwijl deze aspecten een voor mij gewenste afstand tussen werk en lezer in stand houden. Allereerst kan geconstateerd worden dat het Gijsbert van Es gelukt is om de Max Havelaar te hertalen en daarbij de afstand tussen het werk en de lezer kleiner te maken. Dit heeft hij gedaan door veranderingen aan te brengen die ervoor zorgen dat het werk toegankelijk is, in tegenstelling tot het originele werk dat vanwege de taal en de tijdsafstand in de huidige context minder toegankelijk is. Tevens laat hij een lezershouding doorschemeren die gemakkelijk te volgen is. Dit doet echter af aan de lezerservaring van de hertaling. De lezer wordt niet langer gestimuleerd om zelf aan de gang te gaan met het werk: de suggestie dat het werk een antikoloniale stem uitbrengt wordt bijvoorbeeld op allerlei manieren bevestigd waardoor er geen andere lezing mogelijk is. Hierdoor daalt de esthetische waarde van het werk, want de verwachtingen van de lezers worden bevestigd.Show less