Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Wanneer een thema belangrijk wordt in de maatschappij of de media moeten alle politieke partijen daar een standpunt over vormen. Vaak is er één partij die door de stemmers als autoriteit op dit...Show moreWanneer een thema belangrijk wordt in de maatschappij of de media moeten alle politieke partijen daar een standpunt over vormen. Vaak is er één partij die door de stemmers als autoriteit op dit gebied wordt gezien; deze partij heeft dit issue geclaimd. Als andere partijen stemmen willen winnen, moeten ze ownership krijgen over dit issue. Een van dit soort issues is het klimaat. GroenLinks heeft voor dit issue de confirmation bias van de kiezers. De VVD heeft geen issue ownership en moet zijn eigen spin geven aan het issue om zich dit onderwerp te kunnen toe-eigenen. Een manier om een eigen draai te geven aan een onderwerp is om framing te gebruiken. Frames geven een context aan een onderwerp en zorgen ervoor dat een abstract onderwerp concreet wordt. Op deze manier kunnen frames het denkkader van de lezer of hoorder van een boodschap beïnvloeden. Framing is dus uitermate geschikt om te gebruiken in persuasieve teksten. Een voorbeeld van een persuasieve tekst is een verkiezingsprogramma. Politieke partijen brengen voor een verkiezingsperiode hun standpunten naar buiten via de verkiezingsprogramma’s. In deze documenten staan alle standpunten over de verschillende issues uitgewerkt. Deze teksten zijn informatief, maar ook persuasief, omdat ze de lezer willen overtuigen om te gaan stemmen op de betreffende partij. In deze verkiezingsprogramma’s kunnen partijen dus een poging wagen om zich een issue toe te eigenen wanneer ze deze nog niet bezitten en als het in hun voordeel lijkt om het wel te bezitten. Aangezien de VVD een standpunt moet hebben over het issue ‘klimaat’ en hier nog geen ownership over heeft, is de kans groot dat er in het verkiezingsprogramma een poging gedaan wordt tot het toe-eigenen van dit issue. Deze scriptie geeft antwoord op de onderzoeksvraag: Met behulp van welke frames probeert een rechtse partij, zoals de VVD, zich het issue ‘klimaat’ toe te eigenen en af te pakken van een conventioneel groene partij, zoals GroenLinks? Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet eerst een deelvraag beantwoord worden: Met behulp van welke frames heeft GroenLinks het issue ‘klimaat’ geclaimd? Met behulp van de inductieve analyse van Van Gorp (2007, 2010) zijn er voor elke partij drie dominante frames uit de klimaatpassages van de twee verkiezingsprogramma’s gehaald. GroenLinks benut het bewegingsframe, het verantwoordelijkheidsframe en het (drugs)verslavingsframe. De VVD geeft een eigen draai aan het issue ‘klimaat’ door gebruik te maken van het economische-kansenframe, het eenvoudsframe en het strijdframe. Door deze traditioneel rechtse en liberale thema’s waar de VVD bekend om staat, te gebruiken voor een nieuw issue, geeft de VVD een nieuw perspectief op het issue ‘klimaat’. Ook de VVD benut het bewegingsframe dat dominant is in het verkiezingsprogramma van GroenLinks. Dit wordt gedaan omdat zowel GroenLinks als de VVD allebei verandering in het huidige beleid willen. Door middel van het bewegingsframe uiten ze dit in hun verkiezingsprogramma’s.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Abstract Greenpeace probeert met zijn campagnes problemen aan te kaarten bij het grote publiek en te stimuleren tot duurzame oplossingen. Greenpeace doet dit door gebruik te maken van overtuigende...Show moreAbstract Greenpeace probeert met zijn campagnes problemen aan te kaarten bij het grote publiek en te stimuleren tot duurzame oplossingen. Greenpeace doet dit door gebruik te maken van overtuigende teksten zoals wervingsteksten en teksten van meer informatieve aard waarbij er gefocust wordt op het geven van achtergrondinformatie. In beide typen teksten wordt er gebruik gemaakt van het middel framing. Dit houdt in dat bepaalde aspecten sterker worden belicht dan andere aspecten en dat heeft invloed op de interpretatie van de tekst (Gagestein, 2015: 53). Greenpeace schrijft zowel wervende teksten als informatieve teksten over dezelfde onderwerpen. Het doel van deze twee types teksten is anders. Wervende teksten richten zich bovenal op het overtuigen van de lezer terwijl bij informatieve teksten het gaat om informeren. Op basis van de verschillende tekstdoelen zou je je kunnen afvragen of dit van invloed is op de manier waarop er gebruik wordt gemaakt van frames. In dit onderzoek is onderzocht of er een verschil is in het gebruik van frames tussen wervingsteksten en informatieve teksten. Dit wordt onderzocht door in kaart te brengen welke frames er in beide teksttypes aanwezig zijn en door de resultaten met elkaar te vergelijken. Het corpus is geanalyseerd met behulp van onderzoeken van Van Gorp (2006 & 2007) en Joris e.a. (2015). Het corpus bestaat uit tien teksten, waarvan vijf wervende teksten en vijf informatieve teksten. Steeds twee teksten horen bij één onderwerp (één wervende tekst en één informatieve tekst). De behandelde onderwerpen in dit onderzoek zijn: plastic, vlees, olie, klimaatakkoord en de zuidpool. De eerste verwachting is dat het type frames dat voorkomt in wervingsteksten krachtiger is dan het type frames dat voorkomt in informatieve teksten. De tweede verwachting is dat een deel van de gevonden frames in zowel de wervingstekst als de informatieve tekst voorkomt, omdat ze zijn terug te brengen op de visie van Greenpeace. Uit het onderzoek is gebleken dat er aanwijzingen zijn dat er krachtigere frames worden ingezet bij wervingsteksten dan bij meer informatieve teksten, maar ook dat er aanwijzingen zijn dat er even krachtige frames worden ingezet in wervingsteksten als in meer informatieve teksten. Ook is gebleken dat alle onderzochte onderwerpen als overeenkomst hadden dat een deel van de gevonden frames in beide teksttypes werd teruggevonden. De uitkomsten van de verwachtingen kunnen alleen nog niet generaliseerd worden, omdat dit onderzoek indicatief van aard is.Show less