In Nederland ontwikkelen steeds meer scholen zich richting een integraal kindcentrum. Een integraal kindcentrum is een organisatie waarbij school en opvang nauw samenwerken. Deze transitie brengt...Show moreIn Nederland ontwikkelen steeds meer scholen zich richting een integraal kindcentrum. Een integraal kindcentrum is een organisatie waarbij school en opvang nauw samenwerken. Deze transitie brengt met zich mee dat ambities binnen een schoolteam zullen veranderen. Daarom wordt in deze scriptie onderzocht welke ambitie het schoolteam en de directie hebben. Het onderzoek is uitgevoerd onder 43 teamleden van drie scholen in Haarlemmermeer. Middels vragenlijsten gebaseerd op de vragenlijst van Verheijen-Tiemstra is een antwoord gevonden op de volgende vraag: “Wat ambiëren schoolteams in de transitie van school naar IKC?” Het bleek dat veel schoolteams op één of meerdere kernconcepten een significant verschil vertonen met de directie, waarbij de directie een hogere mate van integratie van samenwerking tussen onderwijs en opvang ambieert. Het onderzoek impliceert dat schoolteams en directie met elkaar in gesprek gaan om zo één visie en en één missie op te zetten voor hun kindcentrum om zo de transitie zo soepel mogelijk te laten verlopen en de beste ontwikkeling van het kind mogelijk te maken. Er is meer onderzoek nodig naar de begeleiding van schoolteams in transitie van school naar IKC.Show less
Door veranderingen in de maatschappij neemt de vraag naar kinderopvang toe en wordt er meer geëist van leerlingen in het Nederlandse onderwijssysteem. Dit is mede waarom het integrale kindcentrum ...Show moreDoor veranderingen in de maatschappij neemt de vraag naar kinderopvang toe en wordt er meer geëist van leerlingen in het Nederlandse onderwijssysteem. Dit is mede waarom het integrale kindcentrum (IKC) steeds prevalenter is in Nederland. In deze studie is onderzocht wat schoolteams, die in transitie zijn naar een IKC, ambiëren ten opzichte van een IKC. De focus van dit onderzoek ligt op de interprofessionele samenwerking (IPS) binnen drie kernconcepten van een IKC: pedagogische visie, doorlopende leerlijn en praktische organisatie. Voor dit onderzoek hebben medewerkers van drie basisscholen die in transitie zijn naar IKC een vragenlijst ingevuld (N=43). De vragenlijst bestond uit drie vignetten waarbij in totaal 11 items, passend bij de drie kernconcepten, uitgevraagd zijn over de huidige- en geambieerde onderwijssituatie. Uit deze studie blijkt dat schoolteams, ten opzichte van de huidige situatie, een fors hogere mate van IPS ambiëren. Daarnaast lijken de schoolteams een lagere ambitie te hebben in vergelijking met hun directie. Deze verschillen zijn echter niet bij alle scholen en kernconcepten even groot. In de discussie zullen mogelijke verklaringen hiervoor besproken worden. Deze studie onderstreept het belang van overeenstemming binnen een schoolteam en biedt aanbevelingen om dit te bewerkstelligen. Het is hierbij belangrijk om te benoemen dat een hoge mate van IPS niet direct leidt tot een hogere kwaliteit van opvang of onderwijs, maar dat er altijd gekeken moet worden naar de praktische haalbaarheid binnen de onderwijsorganisatie.Show less