Dit kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de werkzame en niet-werkzame elementen in de behandeling van jongeren tussen de 15 en 23 jaar oud met zowel gehechtheidstrauma als...Show moreDit kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de werkzame en niet-werkzame elementen in de behandeling van jongeren tussen de 15 en 23 jaar oud met zowel gehechtheidstrauma als ASS. Ook is onderzocht wat er verandert in deze behandeling als er daarnaast sprake is van persoonlijkheidsproblematiek. Hiervoor is een literatuuronderzoek uitgevoerd en zijn acht therapeuten geïnterviewd. Uit het literatuuronderzoek bleek dat de universele aanpassingen aan therapieën voor cliënten met ASS overeen lijken te komen met de specifieke aanpassingen die worden voorgesteld als er naast ASS ook sprake is van gehechtheidstrauma en persoonlijkheidsproblematiek. Wel kunnen er bij deze comorbiditeit specifieke traumagerichte therapieën ingezet worden zoals EMDR of TG-CGT. Uit de interviews kwam naar voren dat therapeuten het vooral belangrijk vinden om aan te sluiten bij de interesses, wensen, intrinsieke motivatie en belevingswereld van de cliënt. Ook de betrokkenheid van ouders of een ander hechtingsfiguur tijdens de behandeling, begrip van de therapeut en het stellen van concrete vragen scoorden hoog als werkzaam element. Er bestond het minst consensus over het inzetten van EMDR en het gebruik van visuele hulpmiddelen tijdens de behandeling. Het advies in dit rapport is om werkzame elementen, waaronder het aansluiten bij de cliënt, begrip tonen en concrete vragen stellen, te includeren in de behandeling.Show less