Master thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (MSc)
open access
De laatste jaren wijzen studies in de antropologie uit dat de handelingen van mijnwerkers beter te verklaren zijn door goud te zien als een substantie in plaats van als een natuurlijke hulpbron....Show moreDe laatste jaren wijzen studies in de antropologie uit dat de handelingen van mijnwerkers beter te verklaren zijn door goud te zien als een substantie in plaats van als een natuurlijke hulpbron. Belangrijk verschil is dat goud als natuurlijke hulpbron uitsluitend wordt behandeld in het economische domein. Een substantie is echter gerelateerd aan de leefwereld van mensen en hierdoor afhankelijk van het domein een andere betekenis genereert. Ook dit onderzoek dat is uitgevoerd in een kleine mijn in het Noorden van Ghana toont aan dat mijnwerkers rationeel handelen echter op basis van andere gronden dan het nastreven van exploitatie van een natuurlijke hulpbron. Ook de handelingen rondom watergebruik in de kleinschalige goudmijnbouw wordt in verband gebracht met dit perspectief. Water en goud moeten beiden worden behandeld als een substantie met als gemeenschappelijke waarde dat goud en water beiden aan de aarde worden onttrokken.Show less
Master thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (MSc)
open access
Migrant children are an unexamined subject, even though they experience several interesting processes in adapting to a new society. Migrant children who are residing in Rosettenville have...Show moreMigrant children are an unexamined subject, even though they experience several interesting processes in adapting to a new society. Migrant children who are residing in Rosettenville have integrated well into the South African society and enjoy living in South Africa. The research showed a pattern among the migrant children which is connected with the relationship the children have with their country of origin. The children either choose to keep a connection with their home country or not to maintain a bond with their home country, which determines the way children acculturate in the society and develop a sense of belonging. Coherent to this is the division between home and school, whereby some children who value their home situation more, compared with children who are more interested in everything outside their home situation, including school, friends and the South African society. This again is related to the relationship the children have with their country or origin, whether they choose to value home or school. Even though they have migrated to a new country, the country of origin will always play a role in the lives of migrant children.Show less