This thesis investigates the representative bureaucracy theory within the context of the Dutch government. Specifically, it examines how conditions facilitating the translation from passive to...Show moreThis thesis investigates the representative bureaucracy theory within the context of the Dutch government. Specifically, it examines how conditions facilitating the translation from passive to active representation may explain potential differences in the degree of active representation of minority groups between New Professionals and Rijkstrainees. To explore this, a qualitative research method was employed, opting for a comparative case study. A total of 11 semi-structured interviews were conducted with trainees from both groups. The findings indicate that the selected factors, namely differences in trainee programs, policy congruence, internal political support, and external political support, have little to no impact on the degree of active representation. However, a difference in the degree of active representation between the two groups was identified. It was revealed that New Professionals more frequently engage in active representation. This difference appears to be primarily associated with distinctions in the approach of the recruitment processes of the programs, rather than with the goals or organizational structure of the programs.Show less
This study has delved into the nuanced dynamics of active representation within the context of gender and individual bureaucratic behavior. It employed a qualitative cross-sectional observational...Show moreThis study has delved into the nuanced dynamics of active representation within the context of gender and individual bureaucratic behavior. It employed a qualitative cross-sectional observational case study among local officials in the municipality of Amsterdam, using semi- structured interviews to investigate two key research questions: "How does active representation manifest itself?" and "Does gender affect active representation at the level of individual bureaucrats?" To address these questions, Lim's (2006) concepts of direct and indirect sources of substantive effects of passive representation are used as a framework for the analysis on active representation. It appeared that gender slightly affects the behaviour among civil servants when representing clients of the same gender.Show less
Samenvatting Sinds 2000 wordt er meer aandacht besteed om een manier te vinden of representatieve bureaucratie kan bijdragen om hoogwaardige gezondheidszorg te blijven leveren aan een steeds meer...Show moreSamenvatting Sinds 2000 wordt er meer aandacht besteed om een manier te vinden of representatieve bureaucratie kan bijdragen om hoogwaardige gezondheidszorg te blijven leveren aan een steeds meer divers wordende bevolking. De manier van leiderschap zou kunnen bijdragen aan de mate representatie. Deze scriptie zal onderzoeken in hoeverre de transformationele en transactionele leiderschapsstijlen invloed hebben op de actieve representatie van gender en de sociaal- culturele achtergrond van de medewerkers binnen de GGZ-instelling Altrecht. Dit gebeurt aan de hand van de onderzoeksvraag: ‘In hoeverre hebben transformationeel en transactioneel leiderschap invloed op de actieve representatie van gender en sociaal-culturele achtergrond in de GGZ-instelling Altrecht?’ Door middel van kwalitatief, inductief onderzoek is er geprobeerd een antwoord te geven op deze vraag. Om te onderzoeken in hoeverre deze invloed bestaat zijn er zes interviews afgenomen met twee leiders binnen Altrecht en vier medewerkers die direct onder deze leiders werken. Uit dit onderzoek is gebleken dat het medewerkers gebruik maken van hun sociaal-culturele achtergrond in hun werk. In dit onderzoek had de mannelijke leider meer transactioneel leiderschap in verhouding met net wat meer transformationeel leiderschap van de vrouwelijke leider. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat zowel de mannelijke als de vrouwelijke medewerkers sociaal-cultureel actief inzetten, dus beide geslachten evenveel. Op basis van de onderzochten factoren is er geen bewijs gevonden dat de leiderschapsstijl een directe invloed heeft op de actieve representatie van de sociaal-culturele achtergrond van de medewerkers. Evenzo is er geen bewijs gevonden dat gender hier invloed op heeft. Er is wel een aanwijzing gevonden dat als de leider zich openstelt en zich uitspreekt naar de medewerkers, dat dit mogelijk invloed heeft op de actieve representatie van de sociaal-culturele achtergrond. Om antwoord te geven op de hoofdvraag: ‘In hoeverre hebben transformationeel en transactioneel leiderschap invloed op de actieve representatie van gender en sociaal-culturele achtergrond in de GGZ-instelling Altrecht?’ Is het antwoord, dat de manier van leiderschap weinig tot geen invloed heeft op de sociaal- culturele actieve representatie van de medewerkers in de GGZ-instelling Altrecht.Show less
The effect of bureaucratic representation on organisational performance has for decades been a subject of interest for scholars. Many scholars have debated the merits and effects of passive and...Show moreThe effect of bureaucratic representation on organisational performance has for decades been a subject of interest for scholars. Many scholars have debated the merits and effects of passive and active representation. Drawing on the literature, this thesis aims to add to existing research by focusing on the influence of bureaucratic representation on student performance in Dutch secondary schools. It will focus specifically on the dimension of gender and aims to research whether the gender of a teacher has an effect on the performance of students of the same gender. The study includes two moderator variables. Both the stratification of management and the gender division of the entire educational staff could have an effect on the relationship between teachers and student performance. This study was conducted using a Large-N design that includes all Dutch secondary schools. Data on Dutch secondary schools, collected by the Dienst Uitvoering Onderwijs, was used to perform a multilevel regression analysis to test the hypotheses. This study reveals that only the moderator variable ‘number of educational staff’ has an impact on the relationship between teachers and student performance. There was no support for the other hypotheses.Show less
There is a wide range of literature regarding the relationship between managerial networking and performance. The majority of scholars have demonstrated that managerial networking has a positive...Show moreThere is a wide range of literature regarding the relationship between managerial networking and performance. The majority of scholars have demonstrated that managerial networking has a positive direct impact on organisational performance. However, within this large body of studies, the exact results vary widely. According to Johns (2006) and O’Toole and Meier (2014) an explanation for these differences in outcomes can be sought within the many aspects of contextual variation. This quantitative survey research recognises the importance of including context in research on the managerial networking - performance relationship and includes key context variables as formulated in The Public Management Context Matrix by O’Toole and Meier (2014). The aim of this study is to test to what extent managerial networking is related to organisational performance and to investigate if this relation is moderated by factors from the political, environmental, and internal context. This study specifically addresses the Dutch central government, the Rijksoverheid. A quantitative study was conducted to test the relationships between the variables. The study controlled for gender, age, and highest level of completed education. The study shows there is a weak, positive correlation between managerial networking and performance. Furthermore, the results show the relationship between managerial networking and organisational performance is not moderated by political proximity, environmental complexity, goal ambiguity, and discretion.Show less
Existing research has shown that managerial networking can positively affect organizational performance. Moreover, it has pointed out contextual variables, concerned with the characteristics of an...Show moreExisting research has shown that managerial networking can positively affect organizational performance. Moreover, it has pointed out contextual variables, concerned with the characteristics of an organization (or its environment) as a whole, that may impact this relationship. However, individual characteristics of public managers have been overlooked. This study examines the moderating effect of public managers’ job-related attitudes – specifically work autonomy, work engagement, and work commitment – on the relationship between managerial networking and organizational performance. Given the positive effects of job-related attitudes according to the existing literature, I argued that these three variables can strengthen the positive effect of managerial networking on performance. The study is conducted in the research context of Dutch primary education, investigating the networking behavior of school principals. Using a preexisting data set of 862 school principals, obtained through a survey sent to all primary schools in the Netherlands in 2013, I tested my hypotheses through multiple regression analysis. Results revealed that in this research context, only work commitment significantly strengthened the relationship between managerial networking and school performance. To obtain a more comprehensive picture of the exact working of the proposed effects in this study, I recommend that future research includes additional variables in the analysis, such as other performance indicators, and internal management, and performs longitudinal research.Show less
The present thesis seeks to answer the question how, and to what extent, environmental constraints affect the networking behaviours of public managers. For this, the effects of two different...Show moreThe present thesis seeks to answer the question how, and to what extent, environmental constraints affect the networking behaviours of public managers. For this, the effects of two different environmental constraints on the networking orientations of internally and externally oriented management behaviours are investigated. Namely, perceived levels of red tape from the institutional environment, and perceived crises from the task environment. This research was conducted by using a large-N study of school principals in Dutch public primary schools. It was hypothesised that externally oriented management behaviours would increase when crises were experienced, and decrease when high levels of red tape were experienced. Conversely, it was hypothesised that internally oriented management behaviours would decrease when crises were experienced, and increase when high levels of red tape were experienced. Because these behaviours were expected to put a strain on management behaviours, it was predicted that opportunity costs would arise when environmental constraints were experienced. These opportunity costs were expected to be stronger when crises were experienced, than when red tape was experienced. Results show that externally oriented management behaviours increase when crises or levels of red tape are experienced. In addition, internally oriented behaviours increase when crises are experienced by the school principals. No support was found for opportunity costs under these environmental constraints.Show less
Uit onderzoek blijkt dat de representatie van achtergestelde groepen positieve resultaten voor deze groepen genereert (Andrews en Johnston Miller 2013; Bradbury & Kellough, 2007; Hong, 2017;...Show moreUit onderzoek blijkt dat de representatie van achtergestelde groepen positieve resultaten voor deze groepen genereert (Andrews en Johnston Miller 2013; Bradbury & Kellough, 2007; Hong, 2017; Selden, 1997). De theorie van de representatieve bureaucratie gaat over de representatie van achtergestelde groepen en is in twee hoofdvormen op te delen. Passieve representatie gaat over in hoeverre een achtergestelde groep wordt gerepresenteerd door ambtenaren binnen overheidsorganisaties (Dhillon & Meier, 2020). Actieve representatie gaat over hoe individuele ambtenaren zich inzetten voor de belangen van mensen met dezelfde achtergrond als die van de ambtenaar. In dit onderzoek wordt gekeken naar de representatie van gender in het primair onderwijs. Er wordt zowel gekeken naar de representatie van vrouwen, een groep die onder andere een achtergestelde positie heeft op de arbeidsmarkt, als van mannen, een groep die volgens steeds meer Nederlanders een achtergestelde positie heeft in het onderwijs (Driessen & de Lange, 2010; Rietveld-Van Wingerden, 2005). In dit onderzoek wordt gekeken naar hoe docenten denken over genderverschillen en de representatie van gender en hoe docenten leerlingen van hun gender actief representeren. Daarnaast wordt gekeken welke factoren invloed hebben op de actieve representatie van gender. Er wordt hierbij gekeken naar de factoren: hiërarchie, stratificatie, critical mass en steun van docenten, de missie van de school en professionalisering. Het onderzoek probeert een antwoord te geven op de onderzoeksvraag: Welke factoren zijn van invloed op actieve genderrepresentatie in het primair onderwijs? In het huidige onderzoek zijn tien docenten die lesgeven aan groep 7 en 8 op tien verschillende scholen in Nederland geïnterviewd. De interviews vonden online plaats aan de hand van een semigestructureerde interviewleidraad en zijn vervolgens getranscribeerd en gecodeerd. Uit de interviews komt naar voren dat docenten met name verschillen zien tussen jongens en meisjes in hun gedrag, bijvoorbeeld dat jongens fysieker zijn dan meisjes en meisjes zich beter kunnen concentreren dan jongens. In de leerprestaties en het verwachte middelbare schoolniveau van de leerlingen zien de docenten geen verschillen. De meerderheid van de docenten gaat anders om met jongens dan met meisjes. Zo mogen jongens langer doorgaan met stoeien en krijgen jongens meer kansen dan meisjes wanneer zij door de les heen praten. Niet alle docenten gaan anders om met jongens dan meisjes en de lesinstructie is bij vrijwel alle docenten voor jongens en meisjes hetzelfde. 4 De docenten benoemen meerdere verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke docenten. Zo kunnen mannelijke docenten beter out of the box denken, beter hun gevoelens aan de kant zetten en sneller beslissingen nemen dan vrouwelijke docenten. Daarnaast kunnen mannelijke docenten beter omgaan met het haantjesgedrag en grove spelgedrag van jongens dan vrouwelijke docenten en bedenken mannelijke docenten andere activiteiten dan vrouwelijke docenten. De meerderheid van de docenten denkt niet dat meisjes beter presteren bij een vrouwelijke docent, maar denkt wel dat jongens beter presteren bij een mannelijke docent. Dit komt volgens de docenten omdat mannelijke docenten beter inspelen op de interesses van jongens, jongens meer laten bewegen in de les en jongens beter begrijpen dan vrouwelijke docenten. Zowel de mannelijke docenten als de vrouwelijke docenten weten weinig tot geen voorbeelden te noemen van hoe zij zich actief inzetten voor meisjes in hun klas. Wel komen de docenten met een aantal voorbeelden van hoe zij zich actief inzetten voor jongens, bijvoorbeeld door het regelen van een voetbalveld waar jongens hun energie kwijt kunnen of door jongens langer te laten stoeien dan meisjes. Voor de meerderheid van de onderzochte factoren waaronder hiërarchie, stratificatie, missie van de school en professionalisering van docenten zijn in dit onderzoek geen aanwijzingen gevonden dat deze invloed hebben op de actieve representatie van gender. Dit geldt ook voor de missie van de school en voor de professionalisering van docenten, al kan het benoemen van genderverschillen in de missie van de school of het volgen van een cursus over genderverschillen er wel voor zorgen dat docenten anders omgaan met jongens en meisjes. Er is wel een aanwijzing gevonden dat een critical mass van mannelijke docenten invloed heeft op de representatie van jongens. Eén van de docenten benoemt dat er een verandering in de cultuur van de school ontstond toen er een tweede mannelijke docent op zijn school kwam werken. Het lijkt erop dat het hebben van meer dan één mannelijke docent voor een grotere invloed van mannelijke docenten zorgt. Het is niet duidelijk of deze cultuurswitch er ook voor zorgt dat mannelijke docenten zich vaker actief inzetten voor jongens in hun klas. Wel komt naar voren dat vrouwelijke docenten andere inzichten krijgen over hoe zij om kunnen gaan met jongens wanneer ze contact hebben met hun mannelijke collega’s. Op deze manier hebben de mannelijke docenten actief invloed op de jongens op hun school. Het antwoord op de onderzoeksvraag van deze scriptie is dat de onderzochte factoren weinig tot geen invloed hebben op de actieve representatie van gender in groep 7 en 8 van het Nederlandse primair onderwijs.Show less
Aim: The lack of empirical evidence to support the interaction between theories on transformational leadership, goal clarity, job performance and employee motivation makes it necessary to obtain...Show moreAim: The lack of empirical evidence to support the interaction between theories on transformational leadership, goal clarity, job performance and employee motivation makes it necessary to obtain this. The dataset is used to get more insight into these interactions in the field of educational settings. Methods: Data was collected through two surveys, a self-perceived leadership survey, and an employee-perceived leadership survey. The first was distributed to school principals only, who in turn were asked to distribute the employee-perceived survey to at least five of their direct employees (N = 208). To test the hypotheses, multivariate linear regression analyses and a moderated mediation regression analysis were conducted. Results: H1, H2 and H3 are accepted, as the linear regression analyses prove there is a statistically significant correlation. Employee motivation does have a mediating effect and partly explains the indirect effect between goal clarity and job performance. Transformational leadership does not have a moderating effect on the relationship between goal clarity and employee motivation. Also, there is no significant moderated mediation effect for the proposed model. H4 and H5 are thus rejected. Conclusion: The analysis confirms the indirect effect of employee motivation in the relation between goal clarity and job performance. Goal clarity provides employees with a clear and specific goal. Knowing the expected tasks increases motivation and therefore their job performance. According to the moderated mediation regression analysis, there is no significant moderated mediation in our proposed conceptual model. Transformational leaders do not have the expected positive effect on employee motivation. The results are in contrast with the theory on transformational leadership, as it is argued that transformational leaders have a motivating and enriching effect on employees through their abilities to support, communicating the organization's mission, and stimulating (Bass & Riggio, 2006).Show less