Research master thesis | Developmental Psychopathology in Education and Child Studies (research) (MSc)
closed access
Both youth with a substance use disorder (SUD) and youth who have experienced adverse childhood experiences (ACEs) show heightened vulnerability to psychopathology. We aimed to quantify the risk of...Show moreBoth youth with a substance use disorder (SUD) and youth who have experienced adverse childhood experiences (ACEs) show heightened vulnerability to psychopathology. We aimed to quantify the risk of comorbid disorders in SUD youth with ACE-history. Additionally, we aimed to examine relations between ACEs, overall household experience, and general distress. We used cross-sectional YIT-study data from interviews with Dutch youth (aged 16-22) upon SUD treatment entry for cannabis, alcohol, or stimulant use. We measured ACE-types experienced up until 15 years of age, past-year DSM-5 disorders, general distress (DASS-21), and overall household experience rating. Logistic regressions quantified relations between ACE sum score and anxiety, depressive, behavior, and any disorder. Higher ACE sum scores related to increased risks for a(n) anxiety (OR = 1.12, highest odds = 2.84; χ2(1) = 6.71, p < .010; Nagelkerke R2 = 0.2), depressive (OR = 1.21, highest odds = 5.43; χ2(1) = 18.11, p < .001; Nagelkerke R2 = 0.6), behavior (OR = 1.20, highest odds = 5.24; χ2(1) = 17.41, p < .001; Nagelkerke R2 = 0.6), and any (OR = 1.25, highest odds = 7.58; χ2(1) = 17.26, p < .001; Nagelkerke R2 = 0.7) disorder. Exploratory analyses revealed that frequency of parental fighting, being hit/abused, getting belittled, emotional neglect, physical neglect, insufficient household income, long parental sickness, and overall household experience positively related to DASS-21. In a hierarchical regression analysis with all ACEs and overall household experience, only emotional neglect related to DASS-21 (B = 3.68, t(373) = 2.41, p = .017). Overall household experience did not improve the model (F(12) = 3.51, p < .001; R2change < .001). In hierarchical regression analyses containing ACE sum score and overall household experience, overall household experience was not uniquely related to DASS-21 (t = -0.22, p = .824; R2change < .01). In conclusion, ACEs relate to comorbid disorders in SUD youth. Our exploratory research suggests that ACE frequency might influence this relation, while overall household experience does not further explain this relation. Further research should investigate which ACE measures (a.o., type, frequency) strongly relate to SUDs and psychopathology and examine improved treatment options.Show less
Het aanleren van woordenschat aan NT2-leerlingen (leerlingen met Nederlands als tweede taal) in kleuterklassen is een cruciaal onderdeel voor de taalontwikkeling van de leerlingen en hun algehele...Show moreHet aanleren van woordenschat aan NT2-leerlingen (leerlingen met Nederlands als tweede taal) in kleuterklassen is een cruciaal onderdeel voor de taalontwikkeling van de leerlingen en hun algehele academisch succes. Echter is het effectief vormgeven van woordenschatonderwijs aan deze doelgroep een uitdaging voor basisscholen. Dit onderzoek richt zich op het identificeren van effectieve strategieën voor het geven van woordenschatonderwijs aan NT2-leerlingen in kleuterklassen alsmede onderzoek naar het gebruik van deze strategieën op een specifieke basisschool. Middels een literatuurstudie zijn er drie principes vastgesteld die bijdragen aan effectief woordenschatonderwijs: 1. Integreer de moedertaal in het onderwijs, 2. Verhoog de hoeveelheid verbale interactiemomenten 3. Werk met directe instructiemomenten. Uit semi-gestructureerde interviews met vijf werknemers van een basisschool die zich met het kleuteronderwijs bezighouden blijkt het volgende. Als eerste heeft de school de integratie van de eerste taal in haar onderwijs nog niet in grote mate geïmplementeerd. Daarnaast blijkt dat leerkrachten actief didactische impulsen geven om interactie tussen leerlingen te bevorderen. Ten slotte wordt vastgesteld dat de school bekend is met het concept van directe instructiemomenten, maar dat er niet altijd voldoende tijd beschikbaar is om dit toe te passen. Deze bevindingen bieden inzichten voor leerkrachten en ondersteunend personeel om woordenschat effectiever te implementeren voor NT2-leerlingen in kleuterklassen.Show less