Master thesis | Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen: Religie en Levensbeschouwing (120 EC) (MA)
closed access
Dit onderzoek verkent de totstandkoming van islamitische huwelijken onder Nederlandse moslims, met aandacht voor de complexe wisselwerking tussen religieuze, culturele, en juridische aspecten. Aan...Show moreDit onderzoek verkent de totstandkoming van islamitische huwelijken onder Nederlandse moslims, met aandacht voor de complexe wisselwerking tussen religieuze, culturele, en juridische aspecten. Aan de hand van diepte-interviews met jonge, hoogopgeleide moslims van diverse achtergronden, analyseert deze studie hoe Nederlandse moslims hun huwelijken vormgeven binnen het raamwerk van de sharʿiyyah (islamitische wetgeving). Het onderzoek belicht de diversiteit en de persoonlijke keuzes in het huwelijkssluitingsproces, variërend van partnerkeuze en kennismaking tot aan de huwelijksvoltrekking en de viering van de bruiloft. In dit onderzoek wordt duidelijk dat de kennismaking en partnerkeuze zich op diverse manieren voltrekken, waaronder via familiebemiddeling, op werk of school, en via sociale media. Deze diversiteit reflecteert een combinatie van traditionele en moderne benaderingen. De studie wijst ook op de implementatie van de sharʿiyyah in het huwelijkssluitingsproces, met name tijdens de nikāḥ (islamitisch huwelijkscontract), met in het bijzonder de essentiële rol van de waliyy (voogd). Ook worden de sociaal-culturele praktijken die worden verricht om daarmee invulling te geven aan de religieuze kaders rondom de huwelijkssluiting belicht, waaronder handvragingen, verlovingen, hennafeesten, en de bruiloft. Deze praktijken tonen een rijke verscheidenheid aan culturele invullingen en de invloed van familietradities. De studie benadrukt de interactie tussen religieuze voorschriften, persoonlijke overtuigingen en culturele gebruiken, en hoe deze het huwelijkssluitingsproces onder Nederlandse moslims vormgeven. Dit onderzoek biedt inzicht in de huwelijkspraktijken en de diversiteit onder Nederlandse moslims en draagt bij aan de kennis over de dynamische en gevarieerde wijze waarop moslims in Nederland hun religieuze identiteit tot uiting brengen binnen de context van huwelijk en gezinsleven.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Frans (120 EC) (MA)
open access
Ce mémoire de master examine la préservation des valeurs fondamentales des contes de Charles Perrault par Walt Disney Pictures à travers les adaptations cinématographiques de Cendrillon et La Belle...Show moreCe mémoire de master examine la préservation des valeurs fondamentales des contes de Charles Perrault par Walt Disney Pictures à travers les adaptations cinématographiques de Cendrillon et La Belle au Bois dormant. L'analyse se concentre sur les transformations des valeurs morales, psychologiques et des rôles de genre, comparant les versions originales des contes aux interprétations de Disney. Malgré les efforts d'enrichissement moral et de complexification des personnages pour rendre les histoires accessibles au public contemporain, les adaptations maintiennent des représentations stéréotypées des rôles féminins, soulignant les stéréotypes de genre traditionnels. Bien que les films simplifient parfois les symboliques profondes des contes pour une compréhension directe, cette simplification peut altérer la richesse symbolique originelle. En résumé, les adaptations cinématographiques transforment les valeurs morales, les dynamiques des rôles de genre et la profondeur symbolique des contes de Perrault tout en préservant leur essence fondamentale.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Engels (120 EC) (MA)
open access
In the nineteenth century, people belonging to the middle class made use of letter-writing manuals to ensure that their language use adhered to the expected social norms and to portray themselves...Show moreIn the nineteenth century, people belonging to the middle class made use of letter-writing manuals to ensure that their language use adhered to the expected social norms and to portray themselves as respectable. These manuals provide an insight into expected and prescribed language at the time. Some of these letter-writing manuals provide model letters for people of the working class as well, which is interesting as these manuals were typically marketed and advertised for the middle class. Wieman (2021) found that there was a clear gap in social status and social roles between middle-class women and men and that this gap could be traced back in the prescribed language found within the manuals. However, the working-class women and working-class men did not experience this same gap. Though there still was a divide in expected social roles, there are many aspects in which the man was expected to rely on the woman to survive. This thesis will research whether a similar gap in terms of prescribed language can be detected in the prescribed language for members of the Victorian working class.Show less
Master thesis | Educatie in de Taal en cultuurwetenschappen: Engels (120 EC) (MA)
open access
This paper examines representations of trauma in Young Adult literature, mainly the so-called “problem novel”. These types of novels are becoming increasingly popular among youngsters. Though...Show moreThis paper examines representations of trauma in Young Adult literature, mainly the so-called “problem novel”. These types of novels are becoming increasingly popular among youngsters. Though teenagers enjoy them, parents frequently express their concerns about the age-appropriateness of the content and subject matter. By analysing the novels The Perks of Being a Wallflower by Stephen Chbosky, Thirteen Reasons Why by Jay Asher, and A Monster Calls by Patrick Ness, this study illustrates that these novels try to resemble trauma by means of stylistic features. These features include absence, repetition, indirection, and belatedness. The authors not only chose to incorporate these into their narratives, but also in their choice of lay-out, which allows for an increased immersion and engagement of the reader with the text.Show less
Master thesis | Leraar VHO in de Bètawetenschappen: Wiskunde (MA)
open access
In dit onderzoek is onderzocht hoe “probleemaanpak via herkenning en heuristieken” (PAHH) gebruikt kan worden als hulpmiddel bij het oplossen van meetkundige problemen. Hiertoe is samen met...Show moreIn dit onderzoek is onderzocht hoe “probleemaanpak via herkenning en heuristieken” (PAHH) gebruikt kan worden als hulpmiddel bij het oplossen van meetkundige problemen. Hiertoe is samen met leerlingen een lijst met standaardopgaven samengesteld. Vervolgens zijn de leerlingen aan de slag gezet met verschillende meetkundige problemen. Leerlingen bepaalden aan de hand van een hulpmiddel met de standaardopgaven in hoeverre ze een probleem herkenden. Op basis van het herkenningsniveau werden heuristieken aangereikt die ze konden gebruiken voor verdere oplossing van het probleem. Aan de hand van audio-opnames en uitwerkingen van de leerlingen is geanalyseerd hoe de leerlingen de opgaven hebben opgelost. Daarnaast is in een enquête is de leerlingen gevraagd wat ze van de gebruikte methode vonden. De leerlingen zijn zelf overwegend positief over de aanpak. De lijst met standaardopgaven helpt leerlingen bij herkenning van een probleem. De aangereikte heuristieken werden echter niet vaak bewust gebruikt. Wanneer de beheersing van de standaardopgaven onvoldoende was, lukte het de leerlingen niet om de opgaven volledig op te lossen. Door herkenning van (deel)problemen lukte het de leerlingen stappen richting de oplossing van een probleem te zetten. Wel zullen leerlingen meer getraind moeten worden op deze manier van probleemoplossen. Ook zal er meer aandacht besteed moeten worden aan beheersing van de standaardopgaven.Show less