Dit essay gaat in op de macht van architectuur en hoe deze in The Second Generation of Peak Tower (2019) van Cui Jie te zien is. Architectuur kan invloed hebben op de mens in de stad en hoe de mens...Show moreDit essay gaat in op de macht van architectuur en hoe deze in The Second Generation of Peak Tower (2019) van Cui Jie te zien is. Architectuur kan invloed hebben op de mens in de stad en hoe de mens zich hierin beweegt. Naast invloed kan architectuur ook een poging doen om autoriteit uit te stralen over de stad en zijn inwoners. In de kunststroming van het Modernisme zien we het bewustzijn van deze macht van architectuur terugkomen in architectonische werken en andere beeldende kunst. Modernisme is onder andere de stijl waarin de huidige Peak Tower is gebouwd. Deze is te zien in het werk van Cui Jie, wat centraal staat in dit essay. In dit essay wordt onderzoek gedaan naar de macht van architectuur door de geschiedenis te achterhalen van de afgebeelde Peak Tower in Hong Kong en de betekenis van de manier van weergaven in het werk van Cui Jie, waar culturele associaties zijn weggelaten. Dit onderzoek laat zien dat The Second Generation of Peak Tower een dubbele betekenis met zich meebrengt. Enerzijds verwijst de titel naar de Peak Tower wat het werk in een context plaatst, maar anderzijds is deze context niet terug te zien in het werk van Cui Jie omdat hier geen culturele associaties terug te vinden zijn. De Peak Tower wordt hiermee een neutraal object dat zich overal zou kunnen plaatsen.Show less
Dit artikel onderzoekt de complexiteit van de representatie van het vrouwelijk lichaam in de patriarchale samenleving aan de hand van Celebración Sexual (2018), een sociaal-activistisch...Show moreDit artikel onderzoekt de complexiteit van de representatie van het vrouwelijk lichaam in de patriarchale samenleving aan de hand van Celebración Sexual (2018), een sociaal-activistisch performancekunstwerk van hedendaagse fotografe Carlota Guerrero (1989). Door middel van kunsthistorisch onderzoek en analyse van de representatie van het vrouwelijk lichaam in Celebración Sexual, tracht dit artikel inzicht te geven in de positionering van dit performancekunstwerk in het debat omtrent de complexiteit van de representatie van het vrouwelijk lichaam in onze maatschappij. Oftewel, genderongelijkheid. Daarbij onderzoekt dit artikel de ontwrichtende functie van publieke performancekunstwerken zoals Celebración Sexual, en hoe deze kunstwerken ruimte creëren voor ‘dissensus’. Tot slot toont dit onderzoek dat dit soort ontwrichtende publieke kunstwerken zowel een culturele als een sociaal-maatschappelijke functie hebben, waardoor deze beschouwd kunnen worden als ‘counter-hegemonic moves’, een concept van Chantal Mouffes agonitsisch model voor een pluralistische democratie waarin het conflict centraal staat.Show less