Dit artikel onderzoekt de opvallende overeenkomsten tussen de futuristische beweging en het werk van hedendaagse kunstenaar Cildo Meireles, met behulp van het theoretisch kader voorgesteld door...Show moreDit artikel onderzoekt de opvallende overeenkomsten tussen de futuristische beweging en het werk van hedendaagse kunstenaar Cildo Meireles, met behulp van het theoretisch kader voorgesteld door Paul Virilio. Virilio's theorieën over snelheid, technologie en de impact van moderniteit bieden een lens waardoor de gedeelde zorgen en artistieke expressies van deze twee onderscheidende maar onderling verbonden artistieke bewegingen geanalyseerd kunnen worden. De futuristen, opkomend in het begin van de 20e eeuw, omarmden de dynamiek en snelheid van het moderne leven en vierden de machine, industrialisatie en de transformerende kracht van technologie. Op vergelijkbare wijze behandelt Meireles, een gerenommeerde hedendaagse kunstenaar, thema's als verstedelijking, globalisering en de invloed van technologie in zijn werk.Show less
The developments in the last few decades in digital arts have shown that we can experience an overwhelming place without being there physically. The gigantic data-painting Nature Dreams by the...Show moreThe developments in the last few decades in digital arts have shown that we can experience an overwhelming place without being there physically. The gigantic data-painting Nature Dreams by the artist Refik Anadol shows how digital art is used to evoke associations with being in nature and give the spectator an immersive experience. Projected on a LED screen, bright coloured pigments, waves of light, abstract shapes, and patterns, based on millions of images and algorithm technology, overwhelm the spectator with awe. This thesis explores what immersion and transcendence may entail in Nature Dreams, based on immersive features in church architecture, nature and in subliminal art of 19th and 20th century. Features such as light, darkness, colour, space, and movement indicate that these evoke emotions of enlightenment and transcendence. However, the difference between the virtual and physical also reveals the limitations of the material.Show less
De Ander in Kunst onderzoekt door middel van literatuuronderzoek het debat omtrent gelijkheid en de daarbij ontstane rol van de Ander, naar de theorie van Emmanuel Levinas en Paul Cartledge, in...Show moreDe Ander in Kunst onderzoekt door middel van literatuuronderzoek het debat omtrent gelijkheid en de daarbij ontstane rol van de Ander, naar de theorie van Emmanuel Levinas en Paul Cartledge, in hedendaagse kunst. Door de fotoserie Sculptures Of Ancient Deities And Mythological Creatures (2018-2019) van Oliver Marinkoski als casestudy te nemen, ontstaan verschillende vormen van de Ander, waaronder de hedendaagse cultuur tegenover de Klassieke cultuur. Middels vergelijkende analyses van het onderzoeksobject met diverse kunstwerken die zich in het debat hebben gemengd, komt het belang van de theorie van de male gaze, zoals geformuleerd door Laura Mulvey, aan het licht. Een tweede vorm van de Ander wordt hiermee gelegd op genders. Tenslotte worden de opgedane inzichten verhelderd middels een plaatsing in de tijd van de Klassieke Oudheid. Hiermee wordt een Antieke vorm van racisme ontdekt, het fenomeen van op geografische afstand gebaseerde sociale minderwaardigheidsoordelen. Ook lijkt de serie door middel van antiquisatie iconoclastische toe-eigening te bevatten.Show less