Deze scriptie onderzoekt de totstandkoming en perceptie van De Eerste Russische Kunsttentoonstelling van 1923 in het Stedelijk Museum Amsterdam. De Nederlandse nieuwsbladen schreven niet enkel...Show moreDeze scriptie onderzoekt de totstandkoming en perceptie van De Eerste Russische Kunsttentoonstelling van 1923 in het Stedelijk Museum Amsterdam. De Nederlandse nieuwsbladen schreven niet enkel negatief, maar ook vol bewondering, verbazing en nieuwsgierigheid over de Russische moderne vormentalen. Tevens wordt de Russische avant-gardekunst gepositioneerd tegenover het Nederlandse kunstwezen van de jaren twintig. Sjeng Scheijen schrijft over het stilvallen van interculturele beïnvloeding tussen Nederlandse en Russische kunstenaars. De literatuur richt zich voornamelijk op De Stijl. In deze scriptie ligt het accent daarom op de Groningse kunstenaarsgroep De Ploeg. Uit de casus Werkman-Lissitzky blijkt namelijk wel degelijk dat er sprake is van artistieke uitwisseling, zoals te zien is in Werkmans kunstenaarsblad The Next Call.Show less
Tijdens de belegering van Leningrad werd de dichteres Olga Berggolts door mensen gezien als een symbool van Leningrad. Haar gedichten gaven mensen hoop en het gevoel dat ze gehoord werden. Dit...Show moreTijdens de belegering van Leningrad werd de dichteres Olga Berggolts door mensen gezien als een symbool van Leningrad. Haar gedichten gaven mensen hoop en het gevoel dat ze gehoord werden. Dit sentiment veranderde al tijdens de oorlog, op het moment dat de overwinning dichterbij leek te komen. Nu de nadruk niet langer werd gelegd op het lijden, maar op de aanstaande overwinning, werd het werk van Berggolts meer gezien als negatief in plaats van realistisch. Waar ze eerst werd gezien als de stem van Leningrad, was dit later niet meer het geval. De publieke opinie over Berggolts en haar gedichten veranderde mee met de manier waarop in de Sovjet-Unie werd gekeken naar de blokkade. In dit paper is gekeken naar de vraag ‘In hoeverre kan de Russische dichteres Olga Berggolts worden gezicht als een stem uit het beleg van Leningrad?’Show less
Een onderzoek naar het beeld dat spotprenten in het satirische Sovjet-tijdschrift Krokodil geven van racisme en discriminatie in de Verenigde Staten van 1954 tot 1965.
The period under Brezhnev has long been considered a period of stagnation, wherein economic growth came to a full stop, the leadership grew old, and the dream of socialism became a disappointment...Show moreThe period under Brezhnev has long been considered a period of stagnation, wherein economic growth came to a full stop, the leadership grew old, and the dream of socialism became a disappointment for many. Films that echoed this disappointment did not seem at odds with anything. However, historians have debated over the idea of stagnation for decades and have increasingly come to the conclusion that it may not have been grounded in reality after all. Life under Brezhnev was ‘normal’ for many with objectively less and less to complain about. So then why did these pessimistic films emerge?Show less
After Khrushchev's secret speech denouncing Stalin in 1956, much changed for the citizens of the Soviet Union. This thesis aims to set out a clear overview of the opinions and viewpoints of young...Show moreAfter Khrushchev's secret speech denouncing Stalin in 1956, much changed for the citizens of the Soviet Union. This thesis aims to set out a clear overview of the opinions and viewpoints of young Soviet citizens in 1956, regarding the secret speech. It aims to do so by first of all discussing the events during that time period and so to illustrate how the process of destalinisation started. Secondly, the viewpoints of young people, taken from the primary source that is the memoires of Marvin Kalb, 25 at the time and working in Moscow for the year 1956, are compared to the popular opinion of that time. Thus a clear distinction can be made between the opinions of young people and the popular opinion of the rest of the Soviet Union.Show less
A thesis about the Wall of Grief in Moscow, the first monument built for the victims of political repression during the Soviet era supported by the Russian government.
De historiografie rond de participatie van moslims ten tijde van de Russische Revoluties van 1917 is doordrongen van (sovjet) oriëntalistische visies. Als men kijkt naar de gebeurtenissen in de...Show moreDe historiografie rond de participatie van moslims ten tijde van de Russische Revoluties van 1917 is doordrongen van (sovjet) oriëntalistische visies. Als men kijkt naar de gebeurtenissen in de periferie van het Russische Rijk ten tijde van de Revolutie blijkt echt dat de deelname van moslims sterker naar voren komt dan eerder gedacht. Het moslimreformisme in combinatie met pan-Turkistische ideeën leidden tot een nieuwe samenwerking tussen enerzijds de sovjets en anderzijds de moslimbevolking van Centraal-Azië. Het moslimcommunisme, oftewel sultangalievisme, is een alternatief voor het bolsjewisme in het centrum van het nieuwe Sovjetrijk. Het moslimcommunisme plaatst het bolsjewisme in een nationalistisch kader waarbinnen een ‘lokale’ revolutie moest plaatsvinden zodat zij zich vrij konden vechten van de imperiale mogendheden. Deze ideologie manifesteert zich voornamelijk rond de persoon Mirsaïd Sultan-Galiev die zich inzet om een nieuwe samenwerking te vestigen tussen Islam (groen) en de sovjets (rood). De participatie van de moslims van Centraal-Azië en hun houding ten opzichte van de bolsjewisten was actief te noemen, wat tegen de historiografie ingaat. Sultan-Galiev, de Tataarse moslimcommunist en nationalist is hier het best voorbeeld van.Show less
This thesis researchs the Russian invasions in and conquest of Central-Asia in the second half of the 19th century and specifically the role of the man on the spot, in this case general Chernyaev...Show moreThis thesis researchs the Russian invasions in and conquest of Central-Asia in the second half of the 19th century and specifically the role of the man on the spot, in this case general Chernyaev and later governor-general Kaufman.Show less