This thesis has as its main research question; the religious significance of tamales in Mexico during the Late Postclassic Aztec period (1430-1520 CE). This period was chosen because there are many...Show moreThis thesis has as its main research question; the religious significance of tamales in Mexico during the Late Postclassic Aztec period (1430-1520 CE). This period was chosen because there are many sources on the Aztec society and their religion from 16th century chroniclers. The writers and their work that I used in this study were: The Florentine Codex written by Bernardino Sahagún, and the book of gods and the ancient calendar written by Diego Durán. These chroniclers described the Aztec culture in detail, including the Veintenas (the months of 20 days, containing religious festivals for certain gods), where I have focused my research on. The study shows that the use of tamales in this veintenas, six of which I’ve discussed in the research, clearly are intertwined. Tamales were used in two ways in the rituals, as special foods, which could only be eaten on those days, or as offerings to the gods. What this meaning was, or as Rappaport (1999) calls it the sign, of the tamales in this veintenas, comes from a number of factors. I have argued that there were three levels that gave off this sign within the ritual. The first one was that tamales are usually made from maize, which was perceived as sacred and special. This was also the Aztecs primary source of food. The second signal was that tamales were eaten by a large part of the population on special days during the veintenas or on celebrations such as for births and weddings, so it was seen as special food. The third signal came from the filling that was used in the tamales. I have argued that these were closely intertwined with the deity, who was celebrated in the veintena. I also suggest that more research needs to be done into food in general in Aztec society, as this can give us more insights about their way of life and their religion.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
Veiling, het bedekken van het vrouwelijk lichaam, wordt vaak verbonden met het Midden Oosten. Vrouwen worden geacht zich op een kuise manier te bedekken zodat zij niet opvallen voor het mannelijke...Show moreVeiling, het bedekken van het vrouwelijk lichaam, wordt vaak verbonden met het Midden Oosten. Vrouwen worden geacht zich op een kuise manier te bedekken zodat zij niet opvallen voor het mannelijke geslacht. Veiling is een breed begrip met een andere betekenis in een andere situatie. Het beleid omtrent veiling verschilt per land en is niet altijd constant geweest. Door veranderingen binnen de nationale overheden van landen in het Midden Oosten bestaat er een rijke geschiedenis van het uiterlijk van de vrouw binnen de samenleving. Het doel van deze scriptie is het naast elkaar leggen van twee verschillende landen binnen het Midden Oosten en het bekijken van het beleid omtrent veiling op nationaal niveau. Iran is een land waar strenge kledingvoorschriften bestaan, vooral voor de vrouwen. De revolutie van 1979 heeft grote veranderingen gebracht in het straatbeeld van Iran. Tijdens de revolutie stonden gesluierde en ongesluierde vrouwen naast elkaar in het verzet tegen het regime. Mensen met verschillende achtergronden namen deel aan de revolutie en dit bracht hoop op een gelijke samenleving met zich mee (Sedghi 2007: 203). Kort na de val van het oude regime verdween deze hoop op gelijke rechten na de instelling van reveiling (her-sluieren). Ayatollah Khomeini verplichtte de Iraanse vrouw een hijab te dragen (Sedghi 2007: 201). In de periode na de revolutie werd er gestreefd naar een Islamitische identiteit. Het symbool van de staatsopbouw in Iran werd de vrouw, en vooral de verhulling van haar lichaam. Hiernaast werden gender segregatie en ongelijkheid integraal aan de staatsopbouw, waar niet iedereen het mee eens was (Sedghi 2007: 201). De situatie voorafgaand aan de revolutie was verdwenen en om dit vast te houden werd met harde hand controle gehouden. Na een periode van ‘unveiling’ (ontsluieren) werden Iraanse vrouwen geacht zich te houden aan het ‘reveiling’ (her-sluieren) beleid. Het land wat ik naast Iran wil gaan leggen is een westers georiënteerd land dat meegerekend wordt bij het Midden Oosten: Turkije. Het land is een parlementaire democratie en het heeft een seculiere staatsinrichting. In Turkije is secularisatie gericht op het scheiden van de openbare en religieuze sfeer (Barras 2009: 1240). Het is een nieuwe regeling die de staat aanneemt als onderdeel van het beleid waar zij controle uitoefenen op religie binnen de samenleving (Barras 2009: 1238). Turkije heeft de staat openlijk bestuurd aan de hand van de Islam door middel van zijn ‘State Directorate of Religious Affairs’ (‘Diyanet’) (Barras 2009: 1241). Dit houdt in dat er controle wordt gehouden op islamitische religieuze educatie en de aanstelling van religieuze ambtenaren; er is geen sprake van een duidelijke scheiding van de kerk en de staat. Turkije richt zich op het verwijderen van religieuze symbolen uit de publieke ruimtes. Het wil een samenleving creëren die geen religieuze symbolen bevat en dit leidt in 1981 tot een verbod op het dragen van een hoofddoek (Barras 2009: 1241). In de ogen van Turkije hoort het dragen van een hoofddoek niet bij het idee van secularisatie.Show less
Populisme is iets van alle tijden, maar is sinds de komst van de Partij voor de Vrijheid, is populisme nadrukkelijker aanwezig in de Nederlandse politiek.Er is dan ook erg veel over te zeggen, maar...Show morePopulisme is iets van alle tijden, maar is sinds de komst van de Partij voor de Vrijheid, is populisme nadrukkelijker aanwezig in de Nederlandse politiek.Er is dan ook erg veel over te zeggen, maar het doel van deze scriptie is niet om te herhalen wat andere hebben geschreven, maar om iets te onderzoeken wat nog niet gedaan is. Dit is het doen van onderzoek naar de kwaliteit van het debat dat de populistische partij van Geert Wilders voert.Het doel van deze scriptie is om te onderbouwen waarom de manier van debat voeren van de PVV niet goed is, en of die manier van debatteren eigenlijk wel echt niet goed is. Dit zal gebeuren aan de hand van een instrument genaamd: DQI (Discourse Quality Index). De onderzoeksvraag die bij deze scriptie centraal staat is: is de deliberatieve kwaliteit van Tweede Kamer debatten uit de kabinetsperiode Kok ll (waar de PVV nog niet aan meedeed) beter volgens de DQI van Steiner et al., dan Tweede Kamer debatten uit de periode Balkenende IV(waar de PVV wel meedeed)(2004)? En de tweede vraag die in deze scriptie wordt behandelt is: Is de deliberatieve kwaliteit van PVV Kamerleden slechter dan die van andere Kamerleden volgens de DQI van Steiner et al.(2004)?Show less
In this thesis we study the buckling of rubber beams. Buckling is the event where a beam spontaneously bends from straight to curved under a compressive load. The buckling of configurations of one...Show moreIn this thesis we study the buckling of rubber beams. Buckling is the event where a beam spontaneously bends from straight to curved under a compressive load. The buckling of configurations of one or more rubber beams are analysed theoretically. We deduce a model which describes this buckling for a beam if we apply a force on it. The model describes the deflection of the beam with respect to the straight line between the ends of the beam. Also it describes the relation between the force and the distance between the two ends of the beam, the force-strain curve. The model uses Hooke’s law and the balance of the force and bending moment of the beam. It consists of a ordinary differential equation for the deflection and a relation that can be used to calculate the force-strain curve before and shortly after buckling. After we deduce this model, we use it to calculate the deflection and the forcestrain curves for some specific configurations made of rubber beams with different boundary conditions. We first consider a single, hinged beam with or without a rotational spring attached to its endpoint. Next, configurations with more beams are treated. In particular, a configuration of two orthogonal beams and a configuration of many beams is analysed. The force-strain curve for a single, hinged beam consists of two parts, one steep part that corresponds to when the beam is still straight and one part with a smaller slope that corresponds to a buckled beam. If a spring or a second beam, perpendicular to the first beam, is added, the force-strain curve is similar to the case of a hinged beam. Only the buckling load and the slope after buckling increase. For a large network of beams there appears a peak in the curve at the moment of buckling.Show less
In deze scriptie zal worden ingegaan op een probleem van NEDCoffee, een Nederlands bedrijf, dat koffie distributeert. Dit bedrijf is beursgenoteerd, zowel in New York als in Londen. Het bedrijf...Show moreIn deze scriptie zal worden ingegaan op een probleem van NEDCoffee, een Nederlands bedrijf, dat koffie distributeert. Dit bedrijf is beursgenoteerd, zowel in New York als in Londen. Het bedrijf heeft contracten van een tijdsduur van 2, 3 en 4 maanden. De koers van dat moment, zeg P0, zal dan de verkoopprijs zijn (met een kleine verhoging om het risico te verlagen), terwijl de prijs op het moment van levering van het contract, over het algemeen anders zal zijn, zeg P1. Momenteel is het model van NEDCoffee niet toereikend om het verlies te verkleinen, dan wel de winst te vergroten. In deze scriptie zal dieper worden ingegaan op de wiskunde achter deze koersen en zal worden geprobeerd om een model te vinden dat bij deze koers hoort. Het uiteindelijke model geeft een goed passend model bij de data die het bedrijf heeft vrijgegeven voor dit onderzoek. Daarnaast was het probleem dat de data in de door NEDCoffee veronderstelde modellen normaal verdeeld zouden zijn, terwijl dat dit niet het geval is. Hier zal ook nog kort naar worden gekeken.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
In deze scriptie wordt de rol van twee instituties onderzocht in de heropbouw van sociale gemeenschappen in Site II. Site II is een grenskamp in Thailand waar Cambodjanen leefden die gevlucht waren...Show moreIn deze scriptie wordt de rol van twee instituties onderzocht in de heropbouw van sociale gemeenschappen in Site II. Site II is een grenskamp in Thailand waar Cambodjanen leefden die gevlucht waren na de val van de Rode Khmer. De instituties die centraal staan in mijn analyse zijn het huwelijk en het patroon-cliëntsysteem. Door middel van het structuur-agencydebat heb ik deze analyse uitgevoerd.Show less