Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
Veiling, het bedekken van het vrouwelijk lichaam, wordt vaak verbonden met het Midden Oosten. Vrouwen worden geacht zich op een kuise manier te bedekken zodat zij niet opvallen voor het mannelijke...Show moreVeiling, het bedekken van het vrouwelijk lichaam, wordt vaak verbonden met het Midden Oosten. Vrouwen worden geacht zich op een kuise manier te bedekken zodat zij niet opvallen voor het mannelijke geslacht. Veiling is een breed begrip met een andere betekenis in een andere situatie. Het beleid omtrent veiling verschilt per land en is niet altijd constant geweest. Door veranderingen binnen de nationale overheden van landen in het Midden Oosten bestaat er een rijke geschiedenis van het uiterlijk van de vrouw binnen de samenleving. Het doel van deze scriptie is het naast elkaar leggen van twee verschillende landen binnen het Midden Oosten en het bekijken van het beleid omtrent veiling op nationaal niveau. Iran is een land waar strenge kledingvoorschriften bestaan, vooral voor de vrouwen. De revolutie van 1979 heeft grote veranderingen gebracht in het straatbeeld van Iran. Tijdens de revolutie stonden gesluierde en ongesluierde vrouwen naast elkaar in het verzet tegen het regime. Mensen met verschillende achtergronden namen deel aan de revolutie en dit bracht hoop op een gelijke samenleving met zich mee (Sedghi 2007: 203). Kort na de val van het oude regime verdween deze hoop op gelijke rechten na de instelling van reveiling (her-sluieren). Ayatollah Khomeini verplichtte de Iraanse vrouw een hijab te dragen (Sedghi 2007: 201). In de periode na de revolutie werd er gestreefd naar een Islamitische identiteit. Het symbool van de staatsopbouw in Iran werd de vrouw, en vooral de verhulling van haar lichaam. Hiernaast werden gender segregatie en ongelijkheid integraal aan de staatsopbouw, waar niet iedereen het mee eens was (Sedghi 2007: 201). De situatie voorafgaand aan de revolutie was verdwenen en om dit vast te houden werd met harde hand controle gehouden. Na een periode van ‘unveiling’ (ontsluieren) werden Iraanse vrouwen geacht zich te houden aan het ‘reveiling’ (her-sluieren) beleid. Het land wat ik naast Iran wil gaan leggen is een westers georiënteerd land dat meegerekend wordt bij het Midden Oosten: Turkije. Het land is een parlementaire democratie en het heeft een seculiere staatsinrichting. In Turkije is secularisatie gericht op het scheiden van de openbare en religieuze sfeer (Barras 2009: 1240). Het is een nieuwe regeling die de staat aanneemt als onderdeel van het beleid waar zij controle uitoefenen op religie binnen de samenleving (Barras 2009: 1238). Turkije heeft de staat openlijk bestuurd aan de hand van de Islam door middel van zijn ‘State Directorate of Religious Affairs’ (‘Diyanet’) (Barras 2009: 1241). Dit houdt in dat er controle wordt gehouden op islamitische religieuze educatie en de aanstelling van religieuze ambtenaren; er is geen sprake van een duidelijke scheiding van de kerk en de staat. Turkije richt zich op het verwijderen van religieuze symbolen uit de publieke ruimtes. Het wil een samenleving creëren die geen religieuze symbolen bevat en dit leidt in 1981 tot een verbod op het dragen van een hoofddoek (Barras 2009: 1241). In de ogen van Turkije hoort het dragen van een hoofddoek niet bij het idee van secularisatie.Show less
Populisme is iets van alle tijden, maar is sinds de komst van de Partij voor de Vrijheid, is populisme nadrukkelijker aanwezig in de Nederlandse politiek.Er is dan ook erg veel over te zeggen, maar...Show morePopulisme is iets van alle tijden, maar is sinds de komst van de Partij voor de Vrijheid, is populisme nadrukkelijker aanwezig in de Nederlandse politiek.Er is dan ook erg veel over te zeggen, maar het doel van deze scriptie is niet om te herhalen wat andere hebben geschreven, maar om iets te onderzoeken wat nog niet gedaan is. Dit is het doen van onderzoek naar de kwaliteit van het debat dat de populistische partij van Geert Wilders voert.Het doel van deze scriptie is om te onderbouwen waarom de manier van debat voeren van de PVV niet goed is, en of die manier van debatteren eigenlijk wel echt niet goed is. Dit zal gebeuren aan de hand van een instrument genaamd: DQI (Discourse Quality Index). De onderzoeksvraag die bij deze scriptie centraal staat is: is de deliberatieve kwaliteit van Tweede Kamer debatten uit de kabinetsperiode Kok ll (waar de PVV nog niet aan meedeed) beter volgens de DQI van Steiner et al., dan Tweede Kamer debatten uit de periode Balkenende IV(waar de PVV wel meedeed)(2004)? En de tweede vraag die in deze scriptie wordt behandelt is: Is de deliberatieve kwaliteit van PVV Kamerleden slechter dan die van andere Kamerleden volgens de DQI van Steiner et al.(2004)?Show less
In deze scriptie zal worden ingegaan op een probleem van NEDCoffee, een Nederlands bedrijf, dat koffie distributeert. Dit bedrijf is beursgenoteerd, zowel in New York als in Londen. Het bedrijf...Show moreIn deze scriptie zal worden ingegaan op een probleem van NEDCoffee, een Nederlands bedrijf, dat koffie distributeert. Dit bedrijf is beursgenoteerd, zowel in New York als in Londen. Het bedrijf heeft contracten van een tijdsduur van 2, 3 en 4 maanden. De koers van dat moment, zeg P0, zal dan de verkoopprijs zijn (met een kleine verhoging om het risico te verlagen), terwijl de prijs op het moment van levering van het contract, over het algemeen anders zal zijn, zeg P1. Momenteel is het model van NEDCoffee niet toereikend om het verlies te verkleinen, dan wel de winst te vergroten. In deze scriptie zal dieper worden ingegaan op de wiskunde achter deze koersen en zal worden geprobeerd om een model te vinden dat bij deze koers hoort. Het uiteindelijke model geeft een goed passend model bij de data die het bedrijf heeft vrijgegeven voor dit onderzoek. Daarnaast was het probleem dat de data in de door NEDCoffee veronderstelde modellen normaal verdeeld zouden zijn, terwijl dat dit niet het geval is. Hier zal ook nog kort naar worden gekeken.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
In deze scriptie wordt de rol van twee instituties onderzocht in de heropbouw van sociale gemeenschappen in Site II. Site II is een grenskamp in Thailand waar Cambodjanen leefden die gevlucht waren...Show moreIn deze scriptie wordt de rol van twee instituties onderzocht in de heropbouw van sociale gemeenschappen in Site II. Site II is een grenskamp in Thailand waar Cambodjanen leefden die gevlucht waren na de val van de Rode Khmer. De instituties die centraal staan in mijn analyse zijn het huwelijk en het patroon-cliëntsysteem. Door middel van het structuur-agencydebat heb ik deze analyse uitgevoerd.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
Dit onderzoek geeft een antropologische duiding van eerwraak onder Turken in Turkije en Nederland. In Turkije staan ongelijke genderrollen en een patriarchale samenleving centraal als het gaat om...Show moreDit onderzoek geeft een antropologische duiding van eerwraak onder Turken in Turkije en Nederland. In Turkije staan ongelijke genderrollen en een patriarchale samenleving centraal als het gaat om eerwraak. In Nederland speelt de migratiecontext een rol in hoe eerwraak vandaag de dag in Nederland geduid wordt. Onder andere door deze context wordt eerwraak in het publieke debat geplaatst, namelijk of eerwraak een religieuze of culturele traditie is. Doordat de hele context van eerwraak geanalyseerd wordt (zowel in Turkije als in Nederland), kan eerwraak onder Turken in haar geheel begrepen worden.Show less
Bachelor thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (BSc)
open access
Deze scriptie behandelt de constructie van gender en de manier waarop deze constructie verandert in Egypte door de Arabische Lente. Er is in Egypte veel ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Door...Show moreDeze scriptie behandelt de constructie van gender en de manier waarop deze constructie verandert in Egypte door de Arabische Lente. Er is in Egypte veel ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Door de Arabische Lente is de positie van de vrouw aangekaard. Ook vrouwen deden mee aan de protesten. Zij zetten zich niet alleen tegen de staat af maar ook tegen hun eigen huishouden. Zo willen zij gender in de dagelijkse praktijk, maar ook op staatsniveau veranderen. Op dagelijks niveau is de constructie van gender aangekaard en deels veranderd, maar op staatsniveau is dit nog niet behaald en het is maar de vraag of dit snel gaat lukken.Show less
Samenvatting In 1891 werd een belangrijk graf ontdekt in Deir el-Bahari, aan de andere kant van de Nijl bij Thebe in Egypte. In dit graf bevonden zich 153 mummiekisten van Priesters van Amon uit de...Show moreSamenvatting In 1891 werd een belangrijk graf ontdekt in Deir el-Bahari, aan de andere kant van de Nijl bij Thebe in Egypte. In dit graf bevonden zich 153 mummiekisten van Priesters van Amon uit de 21e Dynastie (ca. 1070– 945 v.Chr.). De priesters lagen hier samen met hun familieleden, omringd door grafgiften. Het graf werd ontdekt door Eugène Grébaut en zijn assistent, George Daressy. Het graf kreeg de Arabische naam Bab el-Gasus, dat betekent 'de Deur van de Priesters'. Na de vondst in 1891 is het graf binnen negen dagen ontruimd. Helaas is door de snelheid waarmee het graf werd ontruimd, de archeologische context onvoldoende opgetekend. De priesters die in het graf werden gevonden, leefden in een tijd van politieke en economische onrust. Deze woelige periode bracht een verandering in visie en rituelen rond de dood met zich mee. De architectuur van het graf Bab el-Gasus laat een spaarzaam rotsgraf zien, zonder enige decoratie die een nauwkeurige datering mogelijk gemaakt zou hebben. Aan de hand van de literatuur is de conclusie dat het hier gaat om een secundaire begraving. De datering kan helaas niet worden vastgesteld door het ontbreken van gegevens en de vergissingen die tijdens en na de opgraving zijn gemaakt. Wel kan worden vastgesteld dat het graf moet zijn uitgebreid om alle priesters van Amon een plek te kunnen bieden.Show less