Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
Een kritisch onderzoek naar enkele invloedrijke academische publicaties over metafictie, waarin de relatie tussen metafictie en het idee van een zelfbewuste literatuur wordt onderzocht en...Show moreEen kritisch onderzoek naar enkele invloedrijke academische publicaties over metafictie, waarin de relatie tussen metafictie en het idee van een zelfbewuste literatuur wordt onderzocht en bekritiseerd. Het onderzoek neemt, na een overweging van theoretische stellingen over metafictie van auteurs zoals Waugh en Hutcheon, Mark Currie’s notie van metafictie als een borderline discourse op. Aan de hand van deze definitie van metafictie, als een literair grensgeval tussen literatuurkritiek en fictie, behelst het onderzoek een lezing van Lost in the Funhouse (1968) van John Barth. In deze lezing wordt er gereflecteerd op de manier waarop deze metafictieve roman de relatie tussen literatuurkritiek en fictie heeft geliterariseerd, en daardoor gelezen kan worden als een reflectie van het idee van metafictie als een borderline discourse: zo staat de literatuurwetenschap in de lachspiegel van de literatuur in Lost in the Funhouse.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
2017-02-22T00:00:00Z
The narrative of superhero stories is key to understanding why superhero movies became so popular after 9/11. What qualifications do you need to become a superhero and what are key elements for...Show moreThe narrative of superhero stories is key to understanding why superhero movies became so popular after 9/11. What qualifications do you need to become a superhero and what are key elements for their stories. This model of the superhero narrative, eventhough it applies to all superheroes, leaves room for diversity amongst them. Batman and Spider-Man, both without a doubt famous superheroes, could be seen as opposites in terms of their completion of the superhero narrative. Especially the way in which they portray the multiple identities of the superhero and the alter ego. The moral dilemmas arising from the plural identity complex make superhero movies interesting in times of social and political turmoil.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
2016-06-22T00:00:00Z
De ludologen richten zich op het spel binnen een videospel. De narratologen analyseren het verhaal. Allebei hebben ze een punt, er zijn namelijk momenten waarop het spel dominant is, maar er zijn...Show moreDe ludologen richten zich op het spel binnen een videospel. De narratologen analyseren het verhaal. Allebei hebben ze een punt, er zijn namelijk momenten waarop het spel dominant is, maar er zijn ook momenten waarop het verhaal dominant is. Wat zowel de ludologen als de narratologen niet inzien, is dat er steeds een verschuiving is in de hiërarchie. Soms vormen verhaalelementen een onderdeel van het spel en soms is dat andersom. De twee zijn nooit gelijkwaardig aan elkaar en ze zijn continue in een strijd om dominantie. Dit gebied tussen spel en verhaal is een gebied dat nog niet is geanalyseerd, maar wat wel essentieel is in een videospel.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
The French writer Alfred Jarry (1873-1907) is seen as a forerunner of avant-garde movements such as futurism, Dadaism and surrealism. In this study, his influence on postmodernism is evaluated by...Show moreThe French writer Alfred Jarry (1873-1907) is seen as a forerunner of avant-garde movements such as futurism, Dadaism and surrealism. In this study, his influence on postmodernism is evaluated by close reading his most important fictional texts, but also several of his biographies. Jarry can be considered postmodern because of the great amount of ontological doubt in his work and in his life. His biographers augmented this by (intentionally or not) emphasizing the ontological confusion. Their ‘facts’ were the result of interpretation and representation.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
2014-08-29T00:00:00Z
Most research on the representation of 9/11 is focused on commemoration, trauma, patriotism and conspiracy theories on terrorism, mainly including research on ideological issues or the politics...Show moreMost research on the representation of 9/11 is focused on commemoration, trauma, patriotism and conspiracy theories on terrorism, mainly including research on ideological issues or the politics surrounding 9/11. These topics have been mostly discussed in reference to literature, but less attention has been paid to representation in film or commercials. It is however exactly these two media that address an important discussion in how media intrude the topic of 9/11 into an unexpected genre, and manage to shape this genre to convey a temporal interaction between the two. The viewers of these two media are being confronted with the image of the two towers, an image that reminds them of something that has already taken place. The suggestion is therefor made that in the film, when the protagonist is standing inside one of the Twin Towers, he is doomed. As it is also implied that if the smoker will not stop smoking after having seen the dramatic advertisement, he shall also be doomed. These two images therefore explore a complex interaction between past and future; between the already taken place attack on the Twin Towers and the continuous confrontation with it in the ongoing future. 9/11 is therefore not merely an event of the past, but is also used to construct a certain image of the future. It is this constant addressing of one and the same event, making it an applicable theme to different media items, that portrays how confused we still are by its unreal unexpectedness. Due to this need for constant repetition, as Derrida states, “for repetition always protects by neutralizing, deadening, distancing a traumatism” (7/8), media tend to apply the event of 9/11 to problematic frames in debatable constructs.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
open access
Een analyse van het semiotische concept Framing binnen dansstudies. Toegepast op twee choreografieën: Pina Bausch met Le Sacre Du Printemps en Maurice Béjart met Le Sacre Du Printemps. Uitgevoerd...Show moreEen analyse van het semiotische concept Framing binnen dansstudies. Toegepast op twee choreografieën: Pina Bausch met Le Sacre Du Printemps en Maurice Béjart met Le Sacre Du Printemps. Uitgevoerd door een analyse van de twee choreografieën aan de hand van de theorie van Susan Leigh Foster uit haar boek Reading Dancing.Show less