Er zijn weinig publicaties te vinden waarin zelfportretten van vrouwen uit de zeventiende eeuw dieper worden geanalyseerd. Vrijwel de enige uitzondering hierop vormt het artikel van Celeste Brusati...Show moreEr zijn weinig publicaties te vinden waarin zelfportretten van vrouwen uit de zeventiende eeuw dieper worden geanalyseerd. Vrijwel de enige uitzondering hierop vormt het artikel van Celeste Brusati uit 1990 getiteld 'Stilled Lives: Self-Portraiture and Self-Reflection in Seventeenth-Century Netherlandish Still-Life Paintings.' In dit artikel analyseert zij echter alleen 'verborgen' zelfportretten die zijn verwerkt in stillevens. Behalve dat dit artikel al enkele jaren oud is, worden hier dus ook niet de zelfstandige zelfportretten van vrouwen besproken. Dit is iets dat ontbreekt binnen de huidige studies naar vrouwelijke zelfportretten. Er zijn nog veel vragen die onbeantwoord zijn, zoals: wat willen vrouwen precies uitdrukken met hun zelfportretten? Zijn er overeenkomsten tussen mannelijke en vrouwelijke zelfportretten? Zijn zelfportretten van vrouwen gebaseerd op een mannelijke traditie? Is er sprake van een specifieke thematiek binnen zelfportretten van vrouwen? Dit zijn allemaal vragen die ik in deze thesis hoop te beantwoorden. In mijn onderzoek wil ik naast 'verborgen' zelfportretten die te zien zijn in de weerspiegeling op glanzende oppervlakken van objecten op schilderijen ook de zelfstandige zelfportretten van vrouwelijke schilders onderzoeken. Hierbij zal ik mij beperken tot de zelfportretten van een viertal vrouwen die voor kortere of langere tijd van schilderen hun beroep hebben gemaakt, namelijk: Catharina van Hemessen (1528 - ca. 1567), Clara Peeters (ca. 1594 - onbekend), Judith Leyster (1609 - 1660) en Maria van Oosterwijck (1630 - 1693).Show less