In deze scriptie wordt onderzocht hoe organisaties gebruik maken van media-aandacht in hun lobbystrategie. Specifiek wordt gekeken naar de manier waarop organisaties in de zorgsector in de periode...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht hoe organisaties gebruik maken van media-aandacht in hun lobbystrategie. Specifiek wordt gekeken naar de manier waarop organisaties in de zorgsector in de periode 2019-2020 gebruik maken van media-aandacht in het NRC Handelsblad en De Volkskrant. Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag wat voor organisaties gebruik maken van deze vorm van outside lobbying en op welke manier organisaties dit doen. Door de keuze voor de periode 2019 en 2020 wordt er zowel een “regulier” jaar onderzocht waarin de zorgsector relatief normaal functioneerde als een crisisjaar waarin het coronavirus de zorgsector op haar kop zette. Hiermee wordt ook gekeken naar de verschillen in het gebruik van media-aandacht in de lobbystrategie van organisaties in een regulier jaar ten opzichte van een crisisjaar.Show less
The increased use of scientific knowledge in the policy-process has led to the politicization of scientific evidence. This is the core of this study. The combination of the potential uses of...Show moreThe increased use of scientific knowledge in the policy-process has led to the politicization of scientific evidence. This is the core of this study. The combination of the potential uses of evidence, combined with the heightened involvement of different actors, forms the basis of this study. Because of the potential of evidence in such an insecure situation, using argumentation referring to evidence is a promising strategy to gain influence. This expectation leads to the main research question ofthis study; Does the use of evidence by interest-groups impact the degree of success these groups have in pursuing their policy-goals for Corona-related policy in the Dutch context? Through analysis of 71 newspaper articles, published in Dutch newspapers during different moments of the pandemic, this study aims to test this proposed relationship. This resulted in an initially significant association between the use of evidence and the degree of success of a group. Upon closer inspection, the effect seems to be small and insignificant. There was however, a positive relationship between the use of evidence and the height of success. Groups using evidence were more frequently highly succesful than groups that did not. It might be the case that the use of evidence does not lead to more cases of success in general, but that it does lead to more cases of high degree of successShow less
Het Europees transparantieregister voor lobbyisten is in 2011 geïntroduceerd, in 2015 hervormd en in 2021 verplicht gesteld aan de hand van een interinstitutioneel akkoord. Het...Show moreHet Europees transparantieregister voor lobbyisten is in 2011 geïntroduceerd, in 2015 hervormd en in 2021 verplicht gesteld aan de hand van een interinstitutioneel akkoord. Het transparantieregister heeft als doelstelling om te garanderen dat er een evenwichtige belangenafweging plaatsvindt, dat niemand onder druk wordt gezet en dat besluitvormers en informatie voor iedereen even toegankelijk zijn. Er is onderzocht wat het effect is van de inwerkingtreding van het Europees transparantieregister in 2011 en de hervormingen van het register in 2015 en 2021 op de deelname van maatschappelijke belangenorganisaties aan openbare consultaties. De evenredige belangenvertegenwoordiging die gestimuleerd zou moeten worden door het transparantieregister is onderzocht aan de hand van de beleidscapaciteit van belangenorganisaties en de inzichtelijkheid van het Europees besluitvormingsproces. Hier is uit voortgekomen dat de belangen van maatschappelijke belangenorganisaties inzichtelijker zijn geworden door de hervormingen van het register. Na 2015 konden belangenorganisaties specifieker hun belangen aanmerken, waardoor het onderscheid tussen de verschillende typen belangenorganisaties inzichtelijker werd. De hervormingen van het transparantieregister hebben geleid tot meer verbinding tussen de openbare consultaties en het transparantieregister. In ieder tijdvak neemt het aantal maatschappelijke belangenorganisaties dat deelneemt aan de openbare consultaties en staat ingeschreven in het transparantieregister toe. Echter, zijn maatschappelijke belangenorganisaties die deelnemen aan de openbare consultaties ook na de hervormingen nog steeds minder zichtbaar in het transparantieregister dan andere belangenorganisaties.Show less
Dit onderzoek kijkt naar de invloed die burgerorganisaties hebben op het beleid van de provincies. De onderzoeksvraag die hierbij centraal staat is: “Hoe beïnvloeden burgerorganisaties via formele...Show moreDit onderzoek kijkt naar de invloed die burgerorganisaties hebben op het beleid van de provincies. De onderzoeksvraag die hierbij centraal staat is: “Hoe beïnvloeden burgerorganisaties via formele procedures en lobby de besluitvorming op provinciaal niveau?”. Dit is onderzocht aan de hand van de Duinpolderweg casus. Voor dit onderzoek is aan de hand van interviews informatie verkregen over acht burgerorganisaties die betrokken zijn geweest bij deze casus. Aan de hand van de middelen, de lobbystrategie en het gebruik van formele procedures is gekeken naar hoe de burgerorganisaties invloed uitoefenen op het provinciale beleid (Dür, 2008). Uit het onderzoek blijkt dat de grootte van de organisaties een belangrijke rol speelt bij de strategie die de burgerorganisaties kiezen. Grotere burgerorganisaties maken eerder gebruik van een outside lobbystrategie, terwijl de kleinere organisaties vaker gebruik maken van een inside lobbystrategie. De organisaties hebben allemaal gebruik gemaakt van de formele procedures om hun mening kenbaar te maken bij de provincies.Show less