In 1895, the Dutch Social Democratic Workers’ Party (SDAP) convened for its first party conference. Two years later, the first SDAP members were elected to Parliament. Between these years and the...Show moreIn 1895, the Dutch Social Democratic Workers’ Party (SDAP) convened for its first party conference. Two years later, the first SDAP members were elected to Parliament. Between these years and the Second World War, the SDAP transitioned from a party with revolutionary aspirations to a fully normalized parliamentary entity. This thesis studies the SDAP’s assembly culture (vergadercultuur) in both the House of Representatives and their own party conferences. The first part of the thesis utilizes a combination of traditional and innovative digital methodologies to demonstrate that the normalisation of the position of the SDAP in the House of Representatives peaked in the mid-1920s. The second part of the thesis explores the development of the internal assembly culture of the SDAP, focusing on the role of the chairperson, procedures, time management, and usage of ‘persoonlijke feiten’, a phenomenon originating from Parliament. This section shows that while the internal assembly culture of the SDAP matured in many respects, this process was non-linear in many other respects, rendering the metaphor of maturation insufficient.Show less
Dit onderzoek legt zich toe op het analyseren en verklaren van de invloed van maatschappelijke organisaties in de discussie omtrent de toelating van repatrianten en spijtoptanten uit Indonesië in...Show moreDit onderzoek legt zich toe op het analyseren en verklaren van de invloed van maatschappelijke organisaties in de discussie omtrent de toelating van repatrianten en spijtoptanten uit Indonesië in Nederland. Door te kijken naar een grote hoeveelheid archiefmateriaal (vergadernotulen, briefpost, nota's, moties, periodieke uitgaves) van een viertal zeer diverse organisaties kan bepaald worden welke tactieken een significante rol speelden in het uitoefenen van invloed op de Nederlandse overheid. Deze scriptie bouwt daarmee voort op Vosters' onderzoek naar de invloed van NGO's. Dit onderzoek toont aan dat in eerste instantie organisaties met een directe lijn tot de overheid meer invloed konden uitoefenen dan organisaties die een outsider status hadden en zich in een formeel isolement bevonden. Deze insider organisaties beriepen zich hierbij vaak op hun expertise over het onderwerp en hun logistieke autoriteit, waardoor de overheid taken naar hen overhevelde en er een wederzijdse afhankelijke relatie ontstond. Outsider organisaties konden echter extremere eisen stellen, waarbij ze ook meer gegenderde emotionele en morele claims maakten. Hoewel de overheid hier niet responsief voor was, namen de insider organisaties deze eisen en tactieken over tijd over, waardoor outsider organisaties indirect toch nog hun invloed deden gelden. Dit problematiseert de strikte scheidslijn tussen insider en outsider en laat zien dat organisaties met extremere eisen zonder formele toegang tot de overheid toch zeer invloedrijk kunnen zijn.Show less
My thesis investigates the problem of contrasting image-making of politicians in the 1970s and 1980s in the Netherlands. It studies the image-making of politicians, which saw the changing of norms...Show moreMy thesis investigates the problem of contrasting image-making of politicians in the 1970s and 1980s in the Netherlands. It studies the image-making of politicians, which saw the changing of norms in the political arena, professionalisation of journalism and wider social-cultural changes. Strikingly, during this period of emancipation of women and more women entering politics, the writing about female politicians stays partly stereotypical, whilst their self-presentation also follows stereotypical narratives in specific instances.Show less
In deze scriptie staat te hoe de positie van dienstweigeraars en deserteurs van de Nederlands-Indonesische oorlog in het collectieve geheugen zich heeft ontwikkeld tussen 1945 en 2005.
Research master thesis | Literary Studies (research) (MA)
open access
In popular culture, the European Middle Ages (ca. 500-1500) are commonly portrayed as a culturally homogenous time period in which the supremacy of the white, heterosexual male is taken for granted...Show moreIn popular culture, the European Middle Ages (ca. 500-1500) are commonly portrayed as a culturally homogenous time period in which the supremacy of the white, heterosexual male is taken for granted. This makes the period attractive to the far-right, whose members view the Middle Ages as an alternative to our modern, multicultural times. In the past, Medieval imagery and rhetoric have consequently been appropriated by groups and individuals ranging from the Ku Klux Klan and the Nazis to Anders Breivik, the Charlottesville protesters and Vladimir Putin. In this thesis, Guus van der Peet examines how the appropriation of history has taken place in the Dutch Language Area. He analyses four case studies: 1) an antisemitic sequel to the Middle Dutch classic Vanden Vos Reinarde; 2) the academic publications of Jan de Vries, a national-socialist professor in Leiden; 3) two Youtube videos from the Flemish far-right student association Schild & Vrienden; 4) two speeches by alt-right politician Thierry Baudet. In the end, Van der Peet concludes that there is a significant difference between the Flemish and Dutch appropriation of the past. Whereas the Flemish far-right repeatedly references the Middle Ages, the Dutch far-right deviates from the international tradition by instead appropriating the sixteenth and seventeenth centuries.Show less
In 1572 is Zutphen het toneel van een burgeroorlog. In juni vindt de stad aansluiting bij de Opstand van Willem van Oranje en Willem van den Bergh, dankzij hulp van binnenuit. In november wordt de...Show moreIn 1572 is Zutphen het toneel van een burgeroorlog. In juni vindt de stad aansluiting bij de Opstand van Willem van Oranje en Willem van den Bergh, dankzij hulp van binnenuit. In november wordt de stad door het regeringsleger van Alva en don Fadrique heroverd en gestraft voor de opstandigheid. Volgens verhalen uit de latere herinneringscultuur vindt er dan een bloedbad onder de burgerbevolking plaats. Deze scriptie laat zien dat dit verhaal het product is van eigentijdse geruchten en propaganda, en gepolitiseerde herinneringspraktijken in de zeventiende eeuw. De lokale herinneringscultuur is een modern verschijnsel. Het aanvankelijke uitblijven van een lokale herinneringstraditie wordt verklaard door het ontbreken van belanghebbenden en de werking van vergetelheidclausules in amnestieregelingen als het Generaal Pardon (1574) en de Pacificatie van Gent (1576). Wat is er dan wel gebeurd? In werkelijkheid wordt het garnizoen Waalse huurlingen ter dood veroordeeld. Voor de Zutphenaren is 1572 (in hun woorden) vooral een 'ellendig jaar', waarbij de nadruk niet vanzelfsprekend op de gebeurtenissen in november ligt.Show less
Research master thesis | Latin American Studies (research) (MA)
open access
¿Los libros hacen los pueblos? Desde el principio del siglo XX, diversos autores mapuches han producido un levantamiento literario debido al hueco que existe entre la historia enseñada en la...Show more¿Los libros hacen los pueblos? Desde el principio del siglo XX, diversos autores mapuches han producido un levantamiento literario debido al hueco que existe entre la historia enseñada en la escuela sobre tal pueblo y la tradición oral producido en el entorno familiar mapuche. La relación conflictiva entre el estado chileno y los mapuches y la lógica eurocentrista dentro del cual está producido el entorno escolar en Chile han causado que el currículo nacional chileno refleja narrativas históricas hegemónicas. Incluso son identificados como una colonización interna. Como respuesta, hay escritores que han tomado la autonomía para reescribir el pasado desde la perspectiva del pueblo originario. Este estudio explora cómo influye la elaboración de una perspectiva propia de la historia en la construcción de la identidad mapuche en base de dos objetivos. Por un lado, analiza la evolución identitaria e histórica del pueblo mapuche en los manuales escolares de historia desde el inicio de la república al principio del siglo XIX hasta las últimas reformas educacionales en el año 2009. Por otro lado, pone en diálogo el currículo nacional con los libros de historia escritos por autores mapuches: Recado confidencial a los chilenos (1999) de Elicura Chihuailaf, ¡…Escucha Wink…! Cuatro ensayos sobre la Historia Nacional Mapuche y un Epílogo sobre el futuro (2007) de Pablo Marimán et al. y Historia Secreta Mapuche (2017) por Pedro Cayuqueo. De aquí se ha evaluado que estamos frente a una posible narrativa decolonial en cuanto a la historia mapuche, lo cual conlleva un nuevo discurso identitario para el pueblo mapuche.Show less
Research master thesis | Latin American Studies (research) (MA)
open access
‘El gobelino’ (1983), de la escritora cubana María Elena Llana, y ‘La culpa es de los tlaxcaltecas’ (1964), de la mexicana Elena Garro, son relatos que exploran las dinámicas de espacio y género a...Show more‘El gobelino’ (1983), de la escritora cubana María Elena Llana, y ‘La culpa es de los tlaxcaltecas’ (1964), de la mexicana Elena Garro, son relatos que exploran las dinámicas de espacio y género a través de la ocupación de las esferas pública y privada y los elementos fantásticos a su disposición. Por medio de las huidas, las muertes, la heterotopía domiciliar y las supuestas enfermedades, ambas escritoras crean mundos que se establecen como una suerte de ruptura con el orden colonial-patriarcal. No en forma de manifiestos, sino a través de ambigüedades y contradicciones, concretizadas en sus personajes. Por vía de estos conflictos, que surgen desde mi análisis de los textos, pretendo arrojar luz sobre la similitud de problemas que se presentan en el contexto moderno de ambos. La denuncia que se rescata de los cuentos radica precisamente en exhibir la tensión contenciosa que existe entre los procesos modernizadores en América Latina y las reclamaciones por la liberación femenina. Ante las continuas luchas emancipadoras y a la vez la creciente resistencia contra estas en muchos países latinoamericanos, se hace relevante pensar las nociones de género en los relatos de ficción, herramientas ―como estudiaremos― de intervención cultural. Bajo esta luz, consideraremos dos textos que provienen de contextos que se destacan por su carácter clave en el transcurrir de los procesos de libertad en Latinoamérica. Marcada por diferencias a escala sociopolítica, la comparación entre un cuento cubano y otro mexicano en este trabajo, establecerá un análisis de las representaciones de confinamiento y huida femenina en el marco de un orden patriarcal-moderno continuo.Show less
In deze scriptie wordt onderzocht waarom Nederlandse kinderen na de Tweede Wereldoorlog naar het buitenland werden uitgezonden en buitenlandse kinderen gelijktijdig in Nederland werden...Show moreIn deze scriptie wordt onderzocht waarom Nederlandse kinderen na de Tweede Wereldoorlog naar het buitenland werden uitgezonden en buitenlandse kinderen gelijktijdig in Nederland werden ondergebracht. In deze scriptie worden motieven voor de organisatie in kaart gebracht, wordt de uitzending vergeleken met andere kinderuitzendingen en wordt vanuit een governance perspectief bekeken welke actoren betrokken waren bij de vorming en uitvoering van beleid en wat hun invloed was op keuzes voor opvang, transport, verlengd verblijf, terugkeer, opvoeding en onderwijs op de plaats van opvang. Uit dit onderzoek blijkt dat het laten aansterken van de kinderen bij deze en andere kinderuitzendingen de aanleiding vormde voor de organisatie hiervan. Ook de mogelijkheid tot (her)opvoeden van de kinderen bleek een rol te spelen. Doordat veel organisaties betrokken waren bij de kinderuitzending ontstonden onderlinge concurrentie en tegengestelde belangen op nationaal en internationaal niveau.Show less
Een cultuurhistorische analyse van Nederlandse diplomaten in de twintigste eeuw, waarbij in de eerste plaats op basis van diplomatieke memoires een beeld geschetst wordt van de grote veranderingen...Show moreEen cultuurhistorische analyse van Nederlandse diplomaten in de twintigste eeuw, waarbij in de eerste plaats op basis van diplomatieke memoires een beeld geschetst wordt van de grote veranderingen in de habitus en persona van de de diplomaat en de diplomatieke cultuur in Nederland tussen 1900-2000. Tegen de achtergrond van een democratiserende maatschappij bleef het corps diplomatique lange tijd een bastion van adel en patriciaat, waarbij een belangrijke brugfunctie was weggelegd voor corporale studentenverenigingen. Na de Tweede Wereldoorlog begint een decennialange transformatie, waarbij het aristocratische karakter van de diplomatie geleidelijk aan plaatsmaakt voor een meer bureaucratische bedrijfscultuur.Show less
In dit onderzoek wordt de herkomst en ontwikkeling onderzocht van de Nederlandse traditie om de verkiezingsprogramma's van politieke partijen door te rekenen op hun economische effecten. Deze...Show moreIn dit onderzoek wordt de herkomst en ontwikkeling onderzocht van de Nederlandse traditie om de verkiezingsprogramma's van politieke partijen door te rekenen op hun economische effecten. Deze traditie, waarmee in 1986 werd aangevangen, was een reactie op de hoge werkloosheid in die tijd. Meer nog dan in andere Westerse landen werd in Nederland de economie bovendien gezien als een exacte wetenschap, die door middel van modellen accuraat de toekomst zou kunnen voorspellen. Maar er lagen wel degelijk ideologische veronderstellingen aan de basis van de modellen van het planbureau. Sinds de jaren '70 had daar een omslag plaatsgevonden van Keynesiaanse naar neoklassieke modellen. De toenemende invloed van de doorrekeningen in campagnetijd liet partijen echter weinig keuze: om serieus genomen te worden, moest je wel doorrekenen. Dit faciliteerde zowel de 'no-nonsense' managerspolitiek van de kabinetten-Lubbers, als de gedepolitiseerde consensuspolitiek van Paars. Tegelijkertijd leidden deze bestuurdersmentaliteit en het gebrek aan strijd in de politiek tot de Fortuynrevolte van 2002.Show less