Dit onderzoek is een kwalitatieve studie naar het verband tussen smart city-initiatieven en publieke waardenbotsingen, met het Living Lab Scheveningen (LLS) als case study. Door middel van een...Show moreDit onderzoek is een kwalitatieve studie naar het verband tussen smart city-initiatieven en publieke waardenbotsingen, met het Living Lab Scheveningen (LLS) als case study. Door middel van een semigestructureerde interviewstudie met respondenten die nauw betrokken zijn (geweest) bij het LLS, wordt onderzocht welke aspecten van smart city-initiatieven leiden tot publieke waardenbotsingen, en welke botsingen dat zijn. Uit dit onderzoek blijkt dat technologie in smart cities kan leiden tot botsingen van de publieke waardenclusters van resultaatgericht en behoorlijk bestuur. Publiek-private samenwerking in de smart city-context kan leiden tot botsingen tussen de publieke waardenclusters van resultaatgericht en responsief bestuur. Praktische aanbevelingen zijn: schenk ten eerste expliciete aandacht aan publieke waarde, en haal die van de achtergrond naar de voorgrond. En maak ten tweede gebruik van publiek-private samenwerking, maar stel daar duidelijke voorwaarden voor op, om publieke waarden te kunnen borgen.Show less
Een onderzoek naar mogelijke waardenconflicten bij de uitvoering van de WMO. Hierbij is gekeken naar waardenconflicten bij WMO consulenten en een uitvoerende organisatie binnen de regio Twente.
The central RQ this thesis poses is: To what extent does the collaborative context in which leaders operate, shape their role perception and the leadership behaviors they employ? The collaborative...Show moreThe central RQ this thesis poses is: To what extent does the collaborative context in which leaders operate, shape their role perception and the leadership behaviors they employ? The collaborative context is that of population care within Dutch safety regions. Through use of a survey and consequetive interviews, this thesis finds that generally, leaders within collaborative governance structures use all leadership behaviors that are described by Yukl (2012), between which they alternate depending on the context. However, a slight preference towards relations-oriented, problem-solving and task-oriented behaviors is visible. Leaders view themselves as the linking pin (or Harlem's oil) that unite all parties and feel responsible for making sure that all parties involved contribute to the collaboration, aiming to secure a public good together.Show less
Een verklarend kwalitatief onderzoek naar de vraag: In hoeverre draagt de aanwezigheid van private partijen in adviescommissies op het gebied van milieubeleid bij aan het ontstaan van publiek...Show moreEen verklarend kwalitatief onderzoek naar de vraag: In hoeverre draagt de aanwezigheid van private partijen in adviescommissies op het gebied van milieubeleid bij aan het ontstaan van publiek-private waardenconflicten?Show less
De handhavingsorganisatie van de gemeente Den Haag heeft na de introductie van informatiegestuurd werken (IGW) een beslismodel ontwikkeld om de aanpak van leefbaarheids- en veilighheidsproblemen te...Show moreDe handhavingsorganisatie van de gemeente Den Haag heeft na de introductie van informatiegestuurd werken (IGW) een beslismodel ontwikkeld om de aanpak van leefbaarheids- en veilighheidsproblemen te verbeteren. In dit onderzoek wordt gekeken hoe het beslismodel de samenwerking tussen de verschillende afdelingen die zich hiermee bezighouden kan verbeteren. Naast wetenschappelijke literatuur zijn ook relevante openbare en interne gemeentelijke stukken geraadpleegd. Om de gevonden informatie te toetsen zijn interviews afgenomen met medewerkers van de gemeente Den Haag. Uit het onderzoek blijkt dat het beslismodel een onderdeel is van de oplossing voor de samenwerkingsproblemen. Overige onderdelen waar voor het verbeteren van de samenwerking rekening mee gehouden dient te worden zijn: de organisatiestructuur, goede communicatie, sterk onderling vertrouwen en het nemen van de verantwoordelijkheid.Show less
A state committee is a Dutch ad hoc political advisory instrument that is issued by Royal Decree and usually installed to provide the government with advice on complex, multi-faceted issues. This...Show moreA state committee is a Dutch ad hoc political advisory instrument that is issued by Royal Decree and usually installed to provide the government with advice on complex, multi-faceted issues. This thesis explores the reliance on academic knowledge (scientization) within these state committees in the period 1970-2017 as a result of contemporary literature that argues how science and politics have become more and more intertwined over the last decades. An empirical analysis is executed in which the share of academics in state committees and the use of (academic) citations in committee reports function as indicators to measure the degree of scientization. Besides aiming to generate empirical data on longitudinal changes in the usage of academic knowledge in this type of committees, this thesis also evaluates the democratic effects of the outcomes. It does so by analyzing the quantitative data through different reasonable outlooks on democracy to see which conceptions of democracy show similarities with the outcomes. The quantitative outcomes unequivocally show how an amplified dependence on academic expertise in Dutch state committees can be detected throughout the mentioned period. While both indicators demonstrate an increased degree of scientization in these advisory bodies, the growing presence of academia is the most indubitable one as the share of this profession group has doubled between 1970-2017 and little over 50% of all state committee members after 2000 were academics. The evaluative part of this thesis argues how the increased reliance on academic expertise indicates a shift towards a democracy with more deliberative and epistemic features. At the same time, the developments show less characteristics that are compatible with an aggregative, pluralist or intrinsically justified democracy.Show less