Sociale angst is een intense angst voor de evaluatie van anderen in sociale situaties en kan hele vervelende gevolgen hebben voor individuen die hieraan leiden op bijvoorbeeld het gebied van werk,...Show moreSociale angst is een intense angst voor de evaluatie van anderen in sociale situaties en kan hele vervelende gevolgen hebben voor individuen die hieraan leiden op bijvoorbeeld het gebied van werk, school of relaties. De subklinische populatie is de groep mensen bij wie geen officiële diagnose is vastgesteld, maar die wel symptomen vertonen van een sociale angststoornis. Deze groep blijkt vaak geen hulp te zoeken en kenmerkt vaak jongeren. Om een beter beeld te krijgen van sociale angst en om behandelingen te kunnen verbeteren is het belangrijk om sociale angst goed te kunnen voorspellen. Om te zien hoe sociale angst het best voorspeld kan worden is in dit onderzoek een objectieve met een subjectieve maatstaaf vergeleken. Er is gekeken of sociale angst het best kan worden voorspeld uit hartslagvariabiliteit, een objectieve waarde voor fysiologische stress, of uit subjectief ervaren verwachtte nerveusheid bij jongeren die een sociale presentatietaak moesten uitvoeren. Vooraf werd verwacht dat hartslagvariabiliteit een betere voorspeller zou zijn van sociale angst omdat deze onbewuste of kleine emotionele reacties kan detecteren, dit ten opzichte van een subjectieve vragenlijst. Uit de voorlopige resultaten bleek echter dat zowel hartslagvariabiliteit als verwachtte nerveusheid geen significante voorspellers waren voor sociale angst. Deze informatie draagt bij aan de algemene kennis over sociale angst en kan helpen risicofactoren voor de ontwikkeling van een sociale angststoornis te identificeren. Met deze kennis kunnen jongeren met kans op de ontwikkeling van een sociale angststoornis sneller worden herkend, beter kunnen worden behandeld en kan idealiter de ontwikkeling van een sociale angststoornis worden voorkomen.Show less
Perfectionism: does it help or hinder one's feedback learning performance? The present study investigated the relationship between perfectionism and feedback learning, and if reward sensitivity...Show morePerfectionism: does it help or hinder one's feedback learning performance? The present study investigated the relationship between perfectionism and feedback learning, and if reward sensitivity plays a mediating role in this relationship. We wanted to examine whether adaptive perfectionism (AP) and maladaptive perfectionism (MP) predict differences in feedback learning, tending more towards positive or negative feedback learning. Furthermore, we examined if this relationship might be influenced by one's sensitivity to different types of feedback: reward and punishment. Participants (N = 113) carried out a probabilistic learning task and completed the Almost Perfect Scale Revised and the Sensitivity to Punishment Sensitivity to Reward questionnaires. We found no differences in feedback learning between adaptive and maladaptive participants. Correspondingly, we also did not find mediating roles for reward and punishment sensitivity. However, we did find a strong significant relationship between maladaptive perfectionism and punishment sensitivity. These results remained unchanged when we carried out an exploratory analysis, using only perfectionistic participants. Because existing literature points towards strong correlations between perfectionism, feedback learning, and reward sensitivity, more research is needed to investigate the links between these constructs.Show less
Online peer victimization, more commonly known as cyberbullying, is becoming more and more commonplace, with its effects yet to be fully discovered. The current study investigated whether online...Show moreOnline peer victimization, more commonly known as cyberbullying, is becoming more and more commonplace, with its effects yet to be fully discovered. The current study investigated whether online peer victimization would significantly predict positive and negative feedback learning in young adults. A moderation effect of social anxiety was also investigated. Moreover, differences between subscales 'direct' and 'indirect' online peer victimization were investigated. Relations between online peer victimization and social anxiety and between social anxiety and feedback learning were found in prior research and therefore a relation between online peer victimization and feedback learning was expected. Participants were gathered from Leiden University and its surroundings and were a priori screened for Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) scores. This experiment was part of a larger study. For the present study, the Multidimensional Offline and Online Peer Victimization (MOOPV) questionnaire and the LSAS questionnaire were used. A feedback learning paradigm was conducted, measuring the tendency to either learn from positive or negative feedback. Results show no relation between online peer victimization and feedback learning. A significant interaction effect was found for 'indirect' online peer victimization and moderator social anxiety. 'Indirect' online peer victimization was only able to predict feedback learning for people with high social anxiety. The results of this study highlight the importance of educating teachers and students on the effects of 'indirect' online peer victimization. Future research should focus on identifying underlying reasons for the difference between 'direct' and 'indirect' online peer victimization. Moreover, the interaction effect should be taken into consideration in treatment of social anxiety, as online peer victimization causes socially anxious individuals to learn more from negative feedback.Show less
The present study looked into the relationship between rejection sensitivity (RS) and feedback learning, and whether this is possibly mediated by attachment. Humans have a need to fit in and have...Show moreThe present study looked into the relationship between rejection sensitivity (RS) and feedback learning, and whether this is possibly mediated by attachment. Humans have a need to fit in and have close interpersonal relationships, and therefore, it is essential to be able to adjust and learn from feedback from others. Individual differences, such as RS, could play an important role in which attachment style an individual uses and how one responds to feedback. Participants (N= 97) completed several questionnaires, including Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS), Experiences in Close Relationships-Revised (ECR-R) and Rejection Sensitivity Questionnaire (RSQ). Additionally, they took part in the Social Probabilistic Learning Paradigm (SELF-Symbol) to measure feedback learning, and were observed for behavioural data. Results indicated that RS is closely related to attachment, and therefore, to attachment-related anxiety. The negative direction of the relationship between RS and feedback learning and between feedback learning and attachment were found as expected. However, these relationships were not robust. As this study did not find a mediating role of attachment on the relationship between RS and feedback learning, this study still contributes to the scarce knowledge in the field of RS and attachment. Future research can use the limitations of this study to build on the newfound knowledge obtained from this research, where possible interventions can be made to increase the well-being of people high in RS, attachment-related anxiety, and in civil society.Show less
Angst is in 2018 opgenomen in de top tien grootste ziekte leed van de Nederlandse samenleving. Angst kan invloed hebben op cognitieve prestaties, zoals leren, waarbij feedback een essentieel...Show moreAngst is in 2018 opgenomen in de top tien grootste ziekte leed van de Nederlandse samenleving. Angst kan invloed hebben op cognitieve prestaties, zoals leren, waarbij feedback een essentieel onderdeel is. Daarnaast is het mogelijk dat het observeren van een individu de prestaties negatief beïnvloed, ook wel het publiek effect. Het is van belang om de relatie tussen angstgevoelens en het leren aan de hand van feedback, wat mogelijk beïnvloed wordt door observatie, te onderzoeken om de meest optimale situatie te creëren om de beste prestaties tot uiting te laten komen. Aan het onderzoek hebben 79 participanten deelgenomen. Het onderzoek bestaat uit de angstvragenlijst, State-Trait Anxiety Inventory (STAI), en een probabilistische leertaak, waarbij gekeken is naar de accuraatheid. Het onderzoek beantwoordt de vraag wat de relatie is tussen de hoogte van angstgevoelens en de accuraatheid op de probabilistische leertaak. Wanneer er hoger gescoord wordt op de STAI wordt er minder accuraat gescoord op de taak. Wanneer er meer angstgevoelens aanwezig zijn wordt er minder accuraat geleerd aan de hand van feedback. Met de tweede onderzoeksvraag onderzoeken we wat de relatie is tussen hoogte van angstgevoelens op accuraatheid van de probabilistische leertaak wanneer een individu geobserveerd wordt vergeleken geen observatie. De hoogte van angstgevoelens heeft geen extra invloed op de accuraatheid wanneer een individu geobserveerd wordt. Er is geen significant verschil zichtbaar op de accuraatheid wanneer een individu wel of niet geobserveerd wordt. Wel is er een betrouwbaar verschil gevonden binnen de twee condities. Dus angst heeft invloed op de sociale en standaard.Show less