In dit onderzoek is voor PI de Brug, een cluster vier school uit Leiden, gekeken naar met welke elementen van effectief begrijpend lezen er rekening gehouden moet worden bij het kiezen van een...Show moreIn dit onderzoek is voor PI de Brug, een cluster vier school uit Leiden, gekeken naar met welke elementen van effectief begrijpend lezen er rekening gehouden moet worden bij het kiezen van een nieuwe methode voor hun doelgroep. Als eerst zijn er uit drie reviews van wetenschappelijk onderzoek naar begrijpend leesonderwijs zes elementen gehaald die van belang zijn bij het vormgeven van effectief begrijpend lezen binnen het basisonderwijs. Deze elementen zijn: woordenschat en achtergrondkennis, leesstrategieën, leesmotivatie, technisch lezen, rijke taalomgeving en interactie. Het doel van het onderzoek was om na te gaan hoe deze elementen vormgegeven konden voor PI de Brug. Na het opstellen van de elementen is er onder de werknemers van de school een vragenlijst uitgezet over hoe het begrijpend leesonderwijs binnen de school ervaren wordt. Op basis van de resultaten uit de vragenlijst en wat er bekend is in de literatuur zijn er specifieke adviezen opgezet voor de school. Uit de resultaten bleken woordenschat en achtergrondkennis, leesmotivatie en een rijke taalomgeving als meest belangrijk te worden gezien binnen de school. Technisch lezen en interactie kwamen als laagste uit de resultaten. Deze resultaten en de literatuur hebben geleid tot aanbevelingen voor het begrijpend leesonderwijs op PI de Brug. Aanbevelingen waren bijvoorbeeld om een methode met veel aandacht voor interactie te vermijden, en leesmotivatie en een rijke taalomgeving te stimuleren door veel verschillende tekstsoorten en -structuren aan te bieden.Show less
Reading comprehension is one of the most complex skills that children have to learn in school. To teach reading comprehension in a correct way, it is important to know what the skill consists of...Show moreReading comprehension is one of the most complex skills that children have to learn in school. To teach reading comprehension in a correct way, it is important to know what the skill consists of and what other factors, such as topic interest, have an important role. Reading comprehension is explained as creating a mental coherent representation of the text by using active and passive reading processes. Pre-knowledge, topic interest and the readers’ motivation and gender influence the comprehension processes. In this study we examine the role of the readers topic interest in reading comprehension and whether the readers’ gender, reading motivation and pre-knowledge have an influence on this role. This study has a within-subject design and is performed on students in the fifth and eight grade of primary school. These students filled in a survey where they had to select three interesting and three non-interesting texts from a list. Then, they had to read those six selected texts and were asked to answer six questions about each texts. After this, the researchers graded the answers. The students could receive 1 point per right answer. This resulted in a mean score of zero to six points and was divided in a mean score for the interesting and the non-interesting texts. We found that students had a significant higher score on the texts they selected as interesting than non-interesting. This effect was the same for boys and girls and also the same for children that do or don’t read a lot for fun in their free time. It was also found that children selected texts mostly as interesting when they had more pre- knowledge about that text topic. So it could be said that topic interest and pre-knowledge are important factors that need to be taken in account when teaching reading comprehension.Show less