Ouders met een lage SES hebben een grotere kans op het gebruiken van negatieve discipline in vergelijking met hoge SES ouders. Zij ervaren een grotere economische druk en zijn daardoor meer...Show moreOuders met een lage SES hebben een grotere kans op het gebruiken van negatieve discipline in vergelijking met hoge SES ouders. Zij ervaren een grotere economische druk en zijn daardoor meer kwetsbaar voor stressfactoren dan hoge SES ouders. Stress heeft invloed op het functioneren van ouders bij het opvoeden van kinderen en vergroot de kans op het gebruik van negatieve discipline. Een risico dat kan ontstaan vanuit negatieve discipline is kindermishandeling. Het is echter onwaarschijnlijk dat alle lage SES ouders negatieve discipline gebruiken. Daarom is het van belang te onderzoeken of bepaalde ouder- en kindfactoren effect uitoefenen op de samenhang tussen SES en discipline. In deze thesis zijn relatiekwaliteit en kindtemperament onderzocht als moderatorvariabelen. Ook is gekeken of unieke SES-aspecten (inkomen en opleidingsniveau) verschillend gerelateerd zijn aan discipline. De uiteindelijke steekproef bestond uit 45 moeders van Nederlandse afkomst in de leeftijd van 23-48 jaar (M = 35.2, SD = 6.2). De variabelen werden aan de hand van verschillende vragenlijsten gemeten. Uit de analyses bleek dat SES van de moeder samenhing met laksheid. Hogere SES moeders rapporteerden minder laksheid. Inkomen en opleidingsniveau hingen niet samen met discipline. Er zijn geen significante moderatie effecten gevonden van relatiekwaliteit en kindtemperament in de relatie tussen SES en discipline. Deze thesis biedt inzicht in factoren die gerelateerd zijn aan negatief opvoedgedrag van ouders. De uitkomsten kunnen gebruikt worden om interventies te ontwikkelen gericht op het aanleren van positieve disciplinestrategieën. Uit deze thesis blijkt dat dit vooral belangrijk is voor ouders met een lagere SES. In toekomstige studies zal onderzocht moeten worden of er mogelijk andere achterliggende factoren een (modererende) rol spelen rondom SES en discipline.Show less
Cases of physical and emotional child abuse and neglect are not uncommon and raise questions about why parents are compelled to use violence and negative disciplining techniques to solve family...Show moreCases of physical and emotional child abuse and neglect are not uncommon and raise questions about why parents are compelled to use violence and negative disciplining techniques to solve family conflict. This study focuses on the possible factors that are involved in the process that leads parents to refrain from using sensitive parenting techniques and instead fall back to negative parenting. The Social Information Model (SIP model) by Milner is used as a basis in explaining the possible moderating and mediating relationships between the variables parental attributions, chaos and negative discipline. In this study 48 mothers with children between the ages of 2 to 5 years old participated. Variables were measured by means of various questionnaires and a computer task to measure parental attributions. Results show that there are significant relationships between chaos and negative (overreactive) discipline and negative parental attributions and negative (overreactive) discipline. There was no mediating role found for parental attributions in the relationship between chaos and negative discipline. There was also no moderating role found for the relationship in the relationship between negative parental attributions and negative overreactive discipline. This study attempted to assess possible moderating and mediating effects that could explain why some parents use negative disciplining when confronted with challenging child behaviors, compared to others. Since negative (overreactive) disciplining is often seen as a predictor for child abuse in general, these results are of great importance in preventing and intervening in cases of (suspected) child abuse. Prevention and intervention programs should focus on the role of negative parental attributions and chaos within the home to help troubled families. Further research is needed to investigate other possible moderating and mediating variables that possibly explain why some parents use negative (overreactive) discipline.Show less
Een belangrijk onderdeel van opgroeien is het leren van taal. Het begrijpen en gebruiken van taal zijn twee hoofdvaardigheden die kinderen verwerven in de eerste drie jaar van hun leven (Linebarger...Show moreEen belangrijk onderdeel van opgroeien is het leren van taal. Het begrijpen en gebruiken van taal zijn twee hoofdvaardigheden die kinderen verwerven in de eerste drie jaar van hun leven (Linebarger & Vaala, 2010). De ontwikkeling van taal is opgebouwd uit twee aspecten: het biologische aspect en het omgevingsaspect (Hoff, 2006). Dit houdt in dat de mogelijkheid om taal te leren een aangeboren vaardigheid is, maar ook de omgeving speelt een grote rol. In dit stuk zal de aandacht worden gevestigd op de invloed van de omgeving. De ontwikkeling van taal gebeurt niet in isolatie. Door sociale interactie kunnen kinderen kennismaken met de verschillende vormen en kenmerken van taal (Hoff, 2006). Door te observeren leren kinderen taal voordat ze zelf kunnen spreken (Linebarger & Vaala, 2010).De sociale omgeving is dus belangrijk voor jonge kinderen wanneer zij taal verwerven.Hierbij zijn natuurlijk ouders en andere opvoeders erg belangrijk, maar de omgeving van kinderen betrekt meer dan dat. Tegenwoordig vormt televisie een belangrijk onderdeel van de omgeving van kinderen. Zo blijkt uit een studie dat kinderen jonger dan drie jaar gemiddeld 2,2 uur per dag televisie kijken en kinderen van 3-5 jaar brengen ongeveer 3,3 uur per dag door voor de televisie (Zimmerman & Christakis, 2005).Wat voor invloed heeft dit tv kijken op de ontwikkeling van kinderen?Show less
Het doel van dit onderzoek was om de relatie tussen SES en vijandige attributies te onderzoeken en te bepalen welk onderdeel van SES het sterkst was gerelateerd aan vijandige attributies. De sample...Show moreHet doel van dit onderzoek was om de relatie tussen SES en vijandige attributies te onderzoeken en te bepalen welk onderdeel van SES het sterkst was gerelateerd aan vijandige attributies. De sample bestond uit 56 Nederlandse moeders. De participanten voerden de Naughty or Clumsy Attribution Task (NoCAT) uit, een nieuw instrument om attributies te meten. Er werden geen significante relaties gevonden, wat in strijd is met eerder onderzoek waar wel een relatie werd gevonden. Dit kan betekenen dat er geen relatie is tussen SES en vijandige attributie in de Nederlandse populatie of dat de relatie niet van toepassing is op vijandige attributies van kindgedrag. Ten aanzien van de opzet van het onderzoek zijn andere verklaringen voor de gevonden resultaten, zoals de kleine sample met weinig participanten met lage SES, het niet meenemen van het onderdeel beroepsstatus als onderdeel van SES en het gebruiken van de nog niet gevalideerde NoCAT om attributies te meten.Show less
In 2010 werd het aantal kinderen dat te maken zou hebben gehad met een vorm van mishandeling, geschat op 118.836. Dit is een zorgwekkende constatering, met name vanwege de ernstige gevolgen van...Show moreIn 2010 werd het aantal kinderen dat te maken zou hebben gehad met een vorm van mishandeling, geschat op 118.836. Dit is een zorgwekkende constatering, met name vanwege de ernstige gevolgen van kindermishandeling. Bepaalde risicofactoren kunnen de kans op kindermishandeling vergroten, waaronder een negatieve disciplineringsstrategie. Eén van de factoren die van invloed kan zijn op de disciplineringsstrategie is chaos in het huishouden. Via stress die voort kan komen uit chaos in het huishouden is er mogelijk sprake van meer negatieve disciplinering. In de huidige studie wordt onderzocht wat de relatie is tussen chaos in het huishouden en de disciplineringsstrategie van de moeder. Daarnaast wordt onderzocht of geslacht van het kind en de relatiekwaliteit van de ouders een rol spelen binnen deze relatie. Aan het onderzoek namen 56 moeders deel met kinderen tussen de 23 en 72 maanden oud (M = 44.05, SD = 13.16). Aan de hand van de verschillende vragenlijsten werden de variabelen gemeten. Uit analyses bleek dat meer chaos in het huishouden samenhangt met een overreactieve disciplineringsstrategie. Verder bleek dat geslacht van het kind en de relatiekwaliteit van de ouders (volgens de moeder) geen modererende rol spelen binnen de relatie tussen chaos in het huishouden en de (overreactieve) disciplineringsstrategie van de moeder. Dit onderzoek biedt meer kennis over factoren die gerelateerd zijn aan de disciplineringsstrategie van de moeder. Omdat de disciplineringsstrategie een risicofactor is voor kindermishandeling, is deze kennis zeer relevant. Toekomstige preventie- en interventieprogramma’s zouden hun focus meer kunnen verleggen naar chaos in het huishouden en/of de stress die gepaard gaat met chaos in het huishouden. Op die manier kan het risico op kindermishandeling mogelijk verder afnemen. Meer onderzoek is nodig naar achterliggende factoren en de effectiviteit van chaos- en/of stressgerichte preventie- en interventieprogramma’s.Show less