Uit een rapport van ambtenaren over de kwaliteit van dienstverlening van hun eigen uitvoeringsorganisaties blijkt dat er veel te wijten is aan de ingewikkelde wet- en regelgeving en stapeling van...Show moreUit een rapport van ambtenaren over de kwaliteit van dienstverlening van hun eigen uitvoeringsorganisaties blijkt dat er veel te wijten is aan de ingewikkelde wet- en regelgeving en stapeling van beleid (Kerstholt, 2023). De regels zijn te strak nageleefd en de menselijke maat ging in de meeste gevallen verloren. Zeker in publieke organisaties die heel gericht zijn op het bieden van rechtmatige en gelijke dienstverlening, krijgen professionals veel te verduren. Wanneer is het gepast om af te wijken van de traditionele regels en procedures van de organisatie? Dit onderzoek richt zich op hoe taakgericht leiderschap en taakduidelijkheid een mogelijke uitkomst kunnen bieden voor pro-social rule breaking. Dat gebeurt aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: ‘Wat is het effect van taakgericht leiderschap en taakduidelijkheid op pro-social rule breaking?’ Aan de hand van een kwantitatief, deductief onderzoek is er een poging gedaan om een antwoord te vinden op deze vraag. In dit onderzoek wordt de dataset geanalyseerd uit het onderzoek van Bernards en Schmidt (2021). Deze dataset is gebaseerd op een survey onder wijkteams in vijf grote tot middelgrote Nederlandse gemeenten. De opgestelde hypotheses zijn onderzocht door middel van een multivariate regressieanalyse. Op basis van de resultaten uit de regressieanalyse zijn er geen statistisch significante verbanden gevonden tussen taakgericht leiderschap, taakduidelijkheid en pro-social rule breaking. Ook is er geen interactie-effect geconstateerd tussen de variabelen, waardoor de derde hypothese ook verworpen moest worden. Mogelijke verklaringen voor het ontbreken van significante verbanden tussen deze variabelen zijn te vinden in de LMX-theorie, toepassing van maatwerk en inzichten van de professionals. Alle opgestelde hypotheses zijn dus verworpen in dit onderzoek. Ten aanzien van alle hypotheses is het mogelijk om antwoord te geven op de onderzoeksvraag. Op basis van de bevindingen uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat zowel taakgericht leiderschap als taakduidelijkheid een niet-significante, positieve relatie heeft met pro-social rule breaking.Show less
In deze scriptie staat de vitaliteit van professionals in wijkteams centraal. Zowel de toekomstige bemensing van sociale wijkteams, als het gezond en vitaal houden van het huidige personeel is een...Show moreIn deze scriptie staat de vitaliteit van professionals in wijkteams centraal. Zowel de toekomstige bemensing van sociale wijkteams, als het gezond en vitaal houden van het huidige personeel is een grote uitdaging. Het op peil houden van de vitaliteit is belangrijk, vanwege de hoge werkdruk en ervaren regeldruk. Er zijn drie knelpunten waar professionals uit wijkteams voornamelijk tegenaanlopen; red tape, de spanning tussen het leveren van maatwerk en uniformiteit en de hoge werkdruk. Er wordt in deze scriptie gekeken naar wat het effect is van PSRB en werkdruk op vitaliteit, met de volgende onderzoeksvraag: ‘In welke mate en hoe beïnvloeden ‘PSRB’ en ‘werkdruk’ de vitaliteit van professionals in wijkteams?’. Met deze vraag wordt onderzocht wat het effect is van PSRB op professionals in wijkteams en wordt de kennis over het JDR-model uitgebreid. Dit JDR-model wordt gebruikt als theoretisch framework, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor energiebronnen en werkeisen. De kerngedachte van dit model is dat energiebronnen de negatieve invloed van hoge werkeisen kunnen compenseren en dat hoge werkeisen de positieve invloed van energiebronnen op vitaliteit kunnen verzwakken. Door middel van vier hypothesen, wordt onderzocht of PSRB als energiebron kan worden benoemd en werkdruk als werkeis. Voor dit onderzoek is gewerkt met een deductieve, kwantitatieve onderzoeksmethode. Hierbij is een dataset van Van Zijl et al. (2021) gebruikt. Deze dataset is onderdeel van een survey-onderzoek, dat plaatsvindt in de context van wijkteams in Nederland. De resultaten van de regressieanalyse laten zien dat er een significant interactie-effect gevonden wordt. Inhoudelijk betekent dit dat het positieve effect van PSRB op vitaliteit sterker is onder een lage werkdruk en het positieve effect wordt afgezwakt naarmate de ervaren werkdruk hoger is. Dit is het enige significante effect dat gevonden wordt, maar er zijn enkele verklaringen en beperkingen bij de andere hypothesen op te merken, die zouden kunnen verklaren waarom daar geen significante effecten gevonden worden. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat er maar één van de drie categorieën van PSRB gemeten wordt in de dataset. Een beperking bij het meten van de werkdruk, is dat de indicatoren niet exact hetzelfde meten; de Cronbachs alfa is niet heel hoog en dit kan invloed hebben op de uitkomsten van de regressieanalyse. Kijkend naar de onderzoeksvraag, kan hierop geantwoord worden dat PSRB, onder de conditie van werkdruk, als energiebron kan worden toegevoerd aan het JDR-model. Voor toekomstig onderzoek, kan worden aanbevolen om de relatie tussen professional en leidinggevende te betrekken in het JDR-model.Show less
Medewerkers van publieke organisaties krijgen in hun werk te maken met een veelheid aan regels, procedures en systemen. Deze kunnen houvast bieden, maar ook de praktische uitvoering van het werk in...Show moreMedewerkers van publieke organisaties krijgen in hun werk te maken met een veelheid aan regels, procedures en systemen. Deze kunnen houvast bieden, maar ook de praktische uitvoering van het werk in de weg zitten. Om een brug te slaan tussen de regels en de dagelijkse praktijk van medewerkers kan er worden gedaan aan maatwerk. Dit kan er toe leiden dat in sommige gevallen de regels gebroken of gebogen worden met het oog op het hogere doel van de organisatie. Dit is ook wel bekend als pro-social rule breaking. Verschillende soorten leiderschap hebben verschillende soorten invloed op de medewerkers en is veel onderzocht. De manier waarop authentiek leiderschap in relatie staat tot het pro-social rule breaking gedrag van medewerkers is daarentegen nog niet veel onderzocht. Het doel van dit onderzoek is om de relatie en de mechanismen tussen deze twee concepten beter te leren begrijpen. De hoofdvraag die in dit onderzoek centraal staat is: Hoe beïnvloedt authentiek leiderschap het pro-social rule breaking gedrag van uitvoerend medewerkers bij het Hoogheemraadschap van Delfland? Het onderzoek is kwalitatief van aard. Er zijn vier semigestructureerde interviews afgenomen bij medewerkers van het Hoogheemraadschap van Delfland. Elk werkzaam op verschillende functies en niveaus binnen deze organisatie. De interviews zijn vervolgens getranscribeerd en deductief gecodeerd. De nadruk in de interviews ligt op het achterhalen van de perceptie van de medewerker en niet op de intentie van de leidinggevende. Uit het onderzoek is gebleken dat het mechanisme ‘steun leidinggevende voor pro-social rule breaking’ een belangrijke invloed uitoefent op het PSRB gedrag van de medewerkers, maar niet alles bepalend is. Een sterke vertrouwensrelatie, de juiste rugdekking en ruimte om fouten te maken en te experimenteren zijn hiervan kenmerken die aanwezig moeten zijn. Ook is het voorbeeldgedrag van de leidinggevende belangrijk. Medewerkers kijken ook specifiek voor de invulling van PSRB naar hoe hun leidinggevende dat doen. Tevens geeft meer kennis mogelijk meer PSRB mogelijkheden. Tot slot is er meer steun gevonden voor PSRB richting de cliënt en organisatie, dan voor de medewerkers. De conclusie is daarom dat bij de leidinggevenden waar meer authentieke leiderschapskwaliteiten zijn geïdentificeerd doen de medewerkers vrijer aan PSRB dan bij leidinggevenden waar minder van deze kwaliteiten zijn gevonden Beperkingen liggen bij het lage aantal interviews en het te weinig concreet maken van twee indicatoren. Vervolgonderzoek kan zich richten op hoe een authentieke leider bij kan dragen aan het groeiend zelfbewustzijn van de medewerker, hoe kennis (gebrek) samenhangt met pro-social rule breaking mogelijkheden en of transparantie richting het bevoegd gezag een gewenste houding is.Show less
Previous studies found that inclusion is a necessary condition for managing a diverse work group and tapping into its positive performance potential and that organizational leaders can play an...Show morePrevious studies found that inclusion is a necessary condition for managing a diverse work group and tapping into its positive performance potential and that organizational leaders can play an important role in cultivating inclusion in the workplace, but the context in which organizational leaders exercise inclusive leadership remains understudied. This study aims to create a better understanding of how the situational opportunities and constraints arising from the environment of public organizations affect the extent to which public managers can develop inclusive leadership. To this end, this study examined the direct and indirect effects of politicization on inclusive leadership through centralization and formalization. This study uses data collected from a survey of employees of public managers working within the core ministries of the Dutch central government (N = 1,029). The results of the quantitative data study showed that centralization and formalization partially mediate the positive relationship between politicization and inclusive leadership in public organizations. However, additional data from two focus groups with public managers (total N = 7) also support the theoretical expectation that politicization is negatively related to inclusive leadership. These findings suggest that the organizational context factors of politicization, centralization, and formalization can affect inclusive leadership in competing ways, reflecting the complex context in which public managers operate. As such, this study contributes to theory building in the field of inclusive leadership by examining inclusive leadership as a dependent variable.Show less
Abstract Social support teams are intended to meet societal demands by acting innovatively in the social care sector. However, the introduction of social support teams has not led to expected...Show moreAbstract Social support teams are intended to meet societal demands by acting innovatively in the social care sector. However, the introduction of social support teams has not led to expected results. Drawing on perceptions of professionals and leaders, this study examines how psychological safety can moderate innovation outcomes of exploration and exploitation. Using multilevel data from 764 professionals and 60 leaders from 84 teams from five different municipalities, it shows that psychological safety positively and significantly moderates the relationship of innovative leadership behavior and exploration. The findings and discussion show how leaders can increase innovation outcomes in the organizational forms adopted in social support teams.Show less