Het aan Anthonie Grill toegeschreven zilveren specerijenservies met Amsterdamse keuren, gedateerd 1642, in het Rijksmuseum te Amsterdam is een opvallend kunstwerk. Van zeventiende-eeuwse...Show moreHet aan Anthonie Grill toegeschreven zilveren specerijenservies met Amsterdamse keuren, gedateerd 1642, in het Rijksmuseum te Amsterdam is een opvallend kunstwerk. Van zeventiende-eeuwse specerijenserviezen zijn afbeeldingen bewaard gebleven van buitenlandse stukken en een enkel Nederlands voorbeeld. Dit zilveren specerijenservies voor gebruik aan tafel lijkt het enige nog bestaande Nederlandse exemplaar. Het roept daarom vragen op met betrekking tot zijn plaats binnen de Nederlandse en Europese edelsmeedkunst van de zeventiende eeuw, de ontwikkeling en het gebruik van een dergelijk voorwerp. Met behulp van literatuuronderzoek, archiefonderzoek, biografisch onderzoek en objectgericht onderzoek worden deze kwesties onderzocht en toegelicht. Als de biografische gegevens van Anthonie Grill en de gegevens op de plaat met meestertekens van de Amsterdamse zilversmeden (1627-1649) in samenhang beschouwd worden lijkt het onwaarschijnlijk dat Anthonie Grill zijn meesterteken op dit specerijenservies heeft kunnen aanbrengen. Archiefonderzoek levert onvoldoende en tegenstrijdige informatie op, zodat een definitief oordeel niet mogelijk blijkt. De stijl en decoratie van het specerijenservies zijn anders dan die van vele andere in Amsterdam gemaakte zilveren voorwerpen die uit de eerste helft van de zeventiende eeuw bekend zijn. In Duitsland kwam overeenkomstige decoratie al vroeger voor op zilveren voorwerpen. Naar Nederland geëmigreerde Duitse edelsmeden hebben wellicht invloed gehad op de vormgeving van dit zilveren specerijenservies.Show less