Dit onderzoek is onderdeel van het onderzoeksproject Onderwijskansen (OK) Venray, waarin gezocht wordt naar verklaringen voor kansenongelijkheid in het basisonderwijs binnen de gemeente Venray. In...Show moreDit onderzoek is onderdeel van het onderzoeksproject Onderwijskansen (OK) Venray, waarin gezocht wordt naar verklaringen voor kansenongelijkheid in het basisonderwijs binnen de gemeente Venray. In dit onderzoek ligt de focus op de verwachtingen die leerkrachten hebben van hun leerlingen, hoe leerlingen deze verwachtingen ervaren en wat deze verwachtingen voor effect hebben op de motivatie van de leerlingen. Daarnaast is er gekeken naar de verschillen in relatiesterktes tussen motivatie, de leerkrachtverwachtingen en de ervaren verwachtingen bij leerlingen uit verschillende sociaaleconomische status (SES) groepen. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een schriftelijke vragenlijst die op zes basisscholen in de gemeente Venray is afgenomen. Uiteindelijk voltooiden 348 respondenten hun deelname aan het onderzoek. De resultaten tonen aan dat leerkrachten significant lagere verwachtingen hebben van leerlingen uit een lage SES-groep. De leerlingen uit een lage SES-groep ervaren zelf ook significant lagere verwachtingen van hun leerkrachten. De gemiddelde motivatie is gelijk bij de verschillende SESgroepen. Daarnaast bleek dat de werkelijke leerkrachtverwachting een significante relatie heeft met de ervaren leerkrachtverwachting, maar dat deze relatiesterkte niet significant verschillend was bij de verschillende SES-groepen. De ervaren leerkrachtverwachting heeft een significante relatie met de motivatie van de leerlingen, maar wanneer er per SES-groep naar deze relatie gekeken wordt is deze relatie significant bij de leerlingen uit de hoge SES-groep en niet bij de andere SES-groepen. Ten slotte heeft de werkelijke leerkrachtverwachting geen relatie met de motivatie van de leerlingen. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op het ontrafelen van de causaliteit van deze relaties door longitudinaal onderzoek te doen. Tevens zou men kunnen nadenken over hoe de werkelijke leerkrachtverwachting overgedragen wordt aan de leerlingen, dus hoe komen deze ervaren verwachtingen in de perceptie van de leerlingen terecht. Om dit te bereiken kan het gedrag van leerkrachten onderzocht worden.Show less