In deze studie is de relatie tussen de leesgewoonten, woordenschat en leesvaardigheid van hbo-studenten en pabo-studenten bekeken. Daarnaast is bij de hbo-studenten een experiment uitgevoerd,...Show moreIn deze studie is de relatie tussen de leesgewoonten, woordenschat en leesvaardigheid van hbo-studenten en pabo-studenten bekeken. Daarnaast is bij de hbo-studenten een experiment uitgevoerd, waarbij de experimentele groep een boekenpromotie filmfragment te zien kreeg en de controlegroep een neutraal filmfragment. De studie heeft beide groepen vergeleken aan de hand van de boekenkoopintentie. Er zijn 122 hbo-studenten geworven, waarvan 56 pabo-studenten. Allereerst vulden participanten een verlanglijst in op bol.com, als maatstaaf voor de boekenkoopintentie. Daarna werden de leesgewoonten indirect gemeten met de Print-Exposure Checklist. De woordenschat is gemeten met twee verschillende instrumenten: de Lexicale Beslissingstaak en de Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL (PPVT). Tot slot is met een complexe voorleestekst de leesvaardigheid vastgesteld. Voor de hbo-studenten bleek de score van de leesgewoonten een significante voorspeller voor de score op de woordenschattesten (R² = .04, p = 0.04 en R² = .08, p = 0.01). Voor de pabo-studenten was de score op de Print-Exposure Checklist enkel een significante voorspeller voor de woordenschatscore op de PPVT (R² = 0.10, p = 0.04). De boekenpromotie bleek niet effectief, participanten in de conditie met boekenpromotie hadden niet vaker de intentie om boeken te kopen dan participanten in de neutrale conditie. Goede leesgewoonten hangen samen met de woordenschat en leesvaardigheid van (pabo-)studenten. Meer onderzoek naar het belang van de leesgewoonten en boekenpromotie zal verbetering kunnen opleveren voor de taalvaardigheid van studenten, hbo-opleidingen en het huidige basisschoolonderwijs.Show less
Leerkrachten spelen een belangrijke rol bij het aanleren van leesvaardigheden. Leraren dienen leesvaardig en enthousiast voor lezen te zijn om goed leesonderwijs te kunnen geven. Het doel van het...Show moreLeerkrachten spelen een belangrijke rol bij het aanleren van leesvaardigheden. Leraren dienen leesvaardig en enthousiast voor lezen te zijn om goed leesonderwijs te kunnen geven. Het doel van het onderzoek is vast te stellen hoe leesfrequentie van toekomstige leraren samenhangt met leesvaardigheid, woordenschat en online koopintenties van boeken. Aan het onderzoek deden 56 (academische) pabostudenten mee. Participanten vulden een Print Exposure Checklist (PEC) in, een indirecte maat om leesfrequentie te meten. Door een verlanglijst van €50,- samen te stellen op bol.com werden online koopintenties gemeten. Tevens werd de Peabody Picture Vocabulary Task (PPVT) en een lexicale beslissingstaak gebruikt om woordenschat te bepalen en participanten werden gevraagd om een tekst in één minuut hardop voor te lezen om leesvaardigheid te meten. Er kan geconcludeerd worden dat er een significante positieve samenhang is tussen leesfrequentie en receptieve woordenschat, gemeten met de PEC en de PPVT, R2 = .103, b*leesfrequentie= .32, p <.036. Leesfrequentie verklaarde geen significante proportie van woordenschat op basis van woordherkenning en leesvaardigheid. Tevens voorspelt leesfrequentie niet de online koopintenties van boeken. Er is verder onderzoek nodig met een grotere onderzoeksgroep om een betere afspiegeling van de populatie te kunnen maken en zo een beter beeld te kunnen krijgen. Zo kunnen er implicaties kunnen worden gedaan voor het onderwijs voor toekomstige leraren, zodat deze zich bewust worden van het feit dat ze een rolmodel zijn voor leerlingen wat betreft leesgedrag.Show less
In dit onderzoek wordt gekeken of de print exposure checklist (PEC) de woordenschat en de intentie om boeken te kopen onder studenten voorspelt en of hierin verschillen zijn tussen pabo- en hbo...Show moreIn dit onderzoek wordt gekeken of de print exposure checklist (PEC) de woordenschat en de intentie om boeken te kopen onder studenten voorspelt en of hierin verschillen zijn tussen pabo- en hbo-studenten. De steekproef bestond uit 122 studenten, Mleeftijd =20.65 , SDleeftijd = 2.00. De gebruikte instrumenten om de deelvragen te beantwoorden zijn de print exposure checklist om leesfrequentie te meten, een wensenlijst om koopintenties te meten en twee instrumenten om woordenschat te meten; de Peabody Picture Vocabulary Task (PPVT) en een lexicale beslissingstaak. Er is gebleken dat de PEC de koopintentie van boeken voorspelt bij studenten; p = .018, d = .44. Ook voorspelt de PEC de woordenschat gemeten met PPVT; p = .032, b* = -.197 en met de lexicale beslissingstaak; p = .036, b* = .193. Ook bleek dat pabo-studenten een hogere leesfrequentie hebben; p = .009, d= .49, vaker de intentie hebben om boeken te kopen; p = .012 en een hogere woordenschat hebben dan hbo-studenten gemeten met de PPVT; , p = .015, d = -.44 en met de lexicale beslissingstaak; p =.022, d = .3. Concluderend kan gezegd worden dat de PEC de woordenschat en de intentie om boeken te kopen voorspelt en dat pabo-studenten hoger scoren op deze onderdelen dan reguliere hbo-studenten. Er zou nog meer onderzoek naar het leesgedrag van pabo studenten (aankomende leerkrachten) gedaan moeten worden om te kunnen profiteren van deze kennis in het onderwijs.Show less
In deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar ...Show moreIn deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar (2014) gerepliceerd en uitgebreid met onderzoek naar de invloed van boekpromotie. Rain en Mar (2014) maakten gebruik van een Print Exposure Checklist (PEC), waarmee ze leesfrequentie van participanten konden meten zonder sociaal wenselijke antwoorden uit te lokken. De participanten in de huidige studie, een groep van 122 hbo-studenten, zijn getest op woordenschat (PPVT en lexicale beslissingstaak) en leesvaardigheid. Ook zijn hun koopintenties in kaart gebracht met behulp van een wensenlijstje. Van tevoren werd een deel van de groep blootgesteld aan boekpromotie en het andere deel aan een neutrale conditie. De gemiddelde leeftijd van deze groep was 20.7 jaar en bestond voor 75% uit vrouwen en 25% uit mannen. Resultaten laten zien dat een grotere leesfrequentie een grotere woordenschat en betere leesvaardigheid voorspelt en dat mensen die de intentie hebben boeken te kopen een grotere leesfrequentie hebben (t (116) = -2.39, p = .02). In dit onderzoek had de beïnvloeding met boekpromotie geen effect op de intentie om boeken te kopen (χ2(1) = .68 p = .41). Geconcludeerd kan worden dat het voor zwakke lezers van groot belang is dat hun leesfrequentie wordt vergroot om zo hun leesprestatie te verbeteren, maar dat er nog geen goede manier is gevonden om dit te doen. Hier zal dus meer onderzoek naar gedaan moeten worden.Show less