Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In opeenvolgende jaren worden twee romans met het thema trauma bekroond met de ANV-Debutantenprijs; De afwezigen (2016) van Lieke Kézér en Houtrot (2017) van Rinkse Hillen. In deze thesis worden...Show moreIn opeenvolgende jaren worden twee romans met het thema trauma bekroond met de ANV-Debutantenprijs; De afwezigen (2016) van Lieke Kézér en Houtrot (2017) van Rinkse Hillen. In deze thesis worden beide romans door middel van een ideologiekritische, kwalitatieve analyse geplaatst binnen de in de literatuurtheorie veronderstelde verschuiving van een ontologische dominant naar een affectieve dominant. Het begrip dominant wordt gebruikt in navolging van Hans Demeyer en Sven Vitse, die dit ontlenen uit het Russisch formalisme. Voor de duiding van het begrip trauma dient de traumatheorie van geschiedfilosoof Frank Ankersmit. Het begrip dient in deze thesis ter verduidelijking van verschuivingen in de literatuur, en vormt een leidraad door de periode van het modernisme en de epistemologische dominant, het postmodernisme dat wordt gekoppeld aan de ontologische dominant en de genoemde verschuiving naar de affectieve dominant, ook wel aangeduid als radicaal relationisme.Show less
In dit onderzoek wordt beschreven hoe literatuur kan worden ingezet in het hedendaags burgerschapsonderwijs. Dit is gedaan om het literatuuronderwijs te stimuleren. Er wordt beargumenteerd dat...Show moreIn dit onderzoek wordt beschreven hoe literatuur kan worden ingezet in het hedendaags burgerschapsonderwijs. Dit is gedaan om het literatuuronderwijs te stimuleren. Er wordt beargumenteerd dat literatuur kan worden ingezet om leerlingen om te leiden tot kritische burgers met kennis over zichzelf en de wereld om zich heen. Om aan te tonen dat literatuur kan worden ingezet om met leerlingen te spreken over een thema van burgerschap 'Immigratie', worden er drie romans geanalyseerd die inspelen op dit thema.Show less
In zijn reisverhaal De laatste resten tropisch Nederland doet W.F. Hermans verslag van zijn reis naar Suriname en de Nederlandse Antillen. Deze scriptie plaatst De laatste resten tropisch Nederland...Show moreIn zijn reisverhaal De laatste resten tropisch Nederland doet W.F. Hermans verslag van zijn reis naar Suriname en de Nederlandse Antillen. Deze scriptie plaatst De laatste resten tropisch Nederland in het onderzoek naar Hermans’ autonomie en wil een aanvulling hierop zijn. Autonomie blijkt in dit reisverhaal namelijk anders te functioneren dan in Hermans’ ‘gecanoniseerde’ romans.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Dit is een onderzoek naar de aanwezigheid van slavernij en vormen van protest daartegen in Nederlands toneel tot 1803. Door te beschrijven waar en hoe slavernij in het Nederlands toneel wordt...Show moreDit is een onderzoek naar de aanwezigheid van slavernij en vormen van protest daartegen in Nederlands toneel tot 1803. Door te beschrijven waar en hoe slavernij in het Nederlands toneel wordt behandeld, wordt ook duidelijk dat slavernij niet altijd een prominent thema is geweest en de kritiek erop vrijwel nooit totaal. Bevat een reconstructie van de speelgeschiedenis van het toneelstuk Monzongo.Show less
Research master thesis | Literary Studies (research) (MA)
open access
Dutch Antillean writer Boeli van Leeuwen is strikingly absent in the study of Dutch postcolonial literature, despite his status as one of Dutch' most important Caribbean authors. Till this day,...Show moreDutch Antillean writer Boeli van Leeuwen is strikingly absent in the study of Dutch postcolonial literature, despite his status as one of Dutch' most important Caribbean authors. Till this day, only a few articles have been devoted to Van Leeuwen's oeuvre. In this thesis, I aim to formulate an answer to the question: in what way do Van Leeuwen's novels 'Schilden van leem' en 'Het teken van Jona' generate meaning? Why is it that 'plain facts' are insufficient to tackle these works? In my analysis I am proposing six possible readings that account for Van Leeuwen's novels that are overflowing with meaning. By studying their use of intertextuality, allegory, irony, Relation, metafiction and 'Caribbeanness,' I attempt to make the abundance productive that the reader encounters. In my conclusion I will argue that Van Leeuwen is ultimately reflecting on knowledge itself, since his writing constantly redirects the reader, without allowing a singular interpretation. The multiple voices, languages and traditions brought forth resist the monotonous and unambiguous discourse of the referential readings. Van Leeuwens fictional reality ultimately points towards itself and demonstrates the fiction hiding behind so-called plain facts.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de roman 'De tolk van Java' van Alfred Birney en de bijdrage die dit werk levert aan de culturele herinnering van Nederlands-Indië. Alfred Birney heeft...Show moreIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de roman 'De tolk van Java' van Alfred Birney en de bijdrage die dit werk levert aan de culturele herinnering van Nederlands-Indië. Alfred Birney heeft als tweede-generatiemigrant op basis van de memoires van zijn vader een roman geschreven over de dekolonisatie van Indonesië. Het autobiografische werk is veelvuldig als authentiek en geloofwaardig bestempeld en wordt gezien als vernieuwend binnen het Nederlands-Indische corpus. In deze scriptie onderzoek ik welke elementen van het werk aanzetten tot deze receptie en met welk effect literatuur ingezet kan worden om culturele herinnering te produceren.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
open access
Deze scriptie bestudeert de auto- en heterorepresentatie van Griet op de Beeck aan tafel bij de praatprogramma's van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroepen. In haar televisieoptredens weet Op...Show moreDeze scriptie bestudeert de auto- en heterorepresentatie van Griet op de Beeck aan tafel bij de praatprogramma's van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroepen. In haar televisieoptredens weet Op de Beeck een groot en breed publiek te bereiken en tegelijkertijd een imago als serieus literair schrijver hoog te houden. Hiermee positioneert zij zichzelf in een dynamisch literair veld waar vandaag de dag traditionele literatuuropvattingen en wetten van de nieuwe media met elkaar botsen. Deze wrijving, die dwingt tot een voortdurende herdefiniëring van het begrip 'literatuur', staat centraal in deze scriptie. In drie analytische hoofdstukken wordt Op de Beecks 'posture' besproken in relatie tot achtereenvolgens de volgende drie opposities: de succesauteur tegenover de belangeloze schrijver, de integere verteller tegenover het publiek personage, en de autonome schrijver tegenover de geëngageerde publieke intellectueel. Op deze manier komen de mythes van Op de Beecks schrijverschap aan het licht en geeft deze scriptie inzicht in de wijze waarop het auteursbeeld van Op de Beeck op televisie heen en weer hinkelt tussen Op de Beeck als literair schrijver en Op de Beeck als publiek mediafiguur.Show less