Jan Davidsz. De Heem, Maria van Oosterwijck, Willem van Aelst en Rachel Ruysch waren in hun tijd zeer befaamde en succesvolle schilders van bloemstillevens. Over alle vier de schilders werd er door...Show moreJan Davidsz. De Heem, Maria van Oosterwijck, Willem van Aelst en Rachel Ruysch waren in hun tijd zeer befaamde en succesvolle schilders van bloemstillevens. Over alle vier de schilders werd er door de eeuwen heen veelvuldig geschreven. In deze scriptie worden de recepties van deze vier schilders met elkaar vergeleken en bestudeerd met de nadruk op de sekse.Show less
Abstract Whistler: Het beeld buiten het doek Dit onderzoek gaat over hoe James Whistler aan zijn eigen imago werkte aan de hand van zijn zelfportret Arrangement in Grey: Portrait of the Painter. De...Show moreAbstract Whistler: Het beeld buiten het doek Dit onderzoek gaat over hoe James Whistler aan zijn eigen imago werkte aan de hand van zijn zelfportret Arrangement in Grey: Portrait of the Painter. De beschilderde lijst van dat werk staat hierin centraal. De ontwikkeling van de lijstontwerpen, tentoonstellingen, en eigen teksten door Whistler worden onderzocht om te kijken waarom Whistler zijn lijst pas bij zijn zelfportret nadrukkelijk als vernieuwend en origineel omschreef. In een brief aan Georg Aloysius Lucas deed hij dit namelijk in relatie tot een tentoonstelling in Parijs waar Whistler voor het eerst in ruim vijf jaar weer tentoonstelde. Waar Whistler tentoonstelde en wat hij daar liet zien is ook van belang om een inzicht te krijgen over hoe Whistler zijn imago probeerde te vormen. Het zelfportret heeft hij gemaakt in een productieve periode waar diverse ontwikkelingen aan vooraf zijn gegaan tot het punt waarop hij zich als innovatief kunstenaar presenteerde.Show less