In the decades before the turn of the 19th to the 20th century Dutch writer Maurits Wagenvoort traveled across both the geographical and intellectual landscapes of Europe. Struggling with being an...Show moreIn the decades before the turn of the 19th to the 20th century Dutch writer Maurits Wagenvoort traveled across both the geographical and intellectual landscapes of Europe. Struggling with being an individual within the masses of an ever expanding (literary) world around 1900, Wagenvoort looks up to the modern intellectuals, artist and dreamers of his time. Three of them in particular act as his guides through this modern quest: Walt Whitman, Friedrich Nietzsche and Lev Tolstoj. Although Wagenvoort and his work is often left out in literary histories, why is a cultural history of his wrestle -- and that of his temporaries -- with living in a modern society still relevant for the 21st century?Show less
In deze scriptie is er onderzocht of Akbar, de leider van het Mogolrijk van 1556-1605, een spiritueel of wereldlijk leider was. Dit aan de hand van de Ain-i Akbari, een werk geschreven door Abul...Show moreIn deze scriptie is er onderzocht of Akbar, de leider van het Mogolrijk van 1556-1605, een spiritueel of wereldlijk leider was. Dit aan de hand van de Ain-i Akbari, een werk geschreven door Abul Fazl wat gaat over de indeling van het MogolrijkShow less
Japan ging een tijdperk van chaos in tijdens 1853, waarbij de eeuwenoude relatie met Nederland ook veranderde. Wat was de rol van het opperhoofd in Japan - Jan Hendrik Donker Curtius - in dit proces?
In dit onderzoek wordt aan de hand van drie casussen, de Turkse veroveraar Timur Lenk, Babur en de Grootmogols van India, en de Delhi Sultans, het fenomeen van schedelpiramides onderzocht in het...Show moreIn dit onderzoek wordt aan de hand van drie casussen, de Turkse veroveraar Timur Lenk, Babur en de Grootmogols van India, en de Delhi Sultans, het fenomeen van schedelpiramides onderzocht in het licht van het debat over geweld in Zuid-Azië. Het idee dat geweld onder de islamitische vorsten van Zuid-Azië veelal anti-hindoe was wordt door het onderzoek naar schedelpiramides onderuitgehaald. In het geval van Amir Timur, Babur en de Grootmogols van India waren de slachtoffers van schedelpiramides even vaak hindoe als moslim. In het geval van de Delhi Sultans leken de schedelpiramides wel religieus gemotiveerd, alleen waren de slachtoffers hier heidense Mongoolse invallers.Show less
Er bestaat veel discussie over de religieuze identiteit van Mughalkeizer Akbar. In dit werkstuk wordt die identiteit onderzocht aan de hand van een analyse van het begrip moslim en hoe Akbars...Show moreEr bestaat veel discussie over de religieuze identiteit van Mughalkeizer Akbar. In dit werkstuk wordt die identiteit onderzocht aan de hand van een analyse van het begrip moslim en hoe Akbars tijdgenoten hier tegenover stonden.Show less