In dit artikel staat de volgende onderzoeksvraag centraal: Welke handvatten hebben de leerkrachten van een basisschool in een middelgrote stad nodig om formatief te evalueren? Hierbij werd verwacht...Show moreIn dit artikel staat de volgende onderzoeksvraag centraal: Welke handvatten hebben de leerkrachten van een basisschool in een middelgrote stad nodig om formatief te evalueren? Hierbij werd verwacht dat de leerkracht voornamelijk kennis over formatief evalueren en zelfvertrouwen in het toepassen hiervan nodig heeft. Om antwoord te geven op de onderzoeksvraag is in de literatuur gekeken naar de aspecten die belangrijk zijn voor het formatief evalueren. Vervolgens zijn op basisschool X interviews gehouden onder zes proefpersonen om te meten in hoeverre formatief evalueren reeds wordt toegepast. Deze interviews zijn vervolgens getranscribeerd en gecodeerd om een vergelijking met de literatuur te kunnen maken. Uit de vergelijking blijkt dat het voor leerkrachten op een basisschool in een middelgrote stad belangrijk is om de autonomie van de leerlingen te vergroten; flexibel te differentiëren in alle bouwen van de school; tijd in te plannen voor self- en peer-assessment en feedback te geven op regelmatige en vaststaande momenten om correct formatief te evalueren. In volgend onderzoek is het belangrijk om de steekproefgrootte uit te breiden, zodat de conclusie beter generaliseerbaar is naar verschillende scholen in middelgrote steden. Ook is het belangrijk om onderzoek te doen naar specifieke benodigdheden om elk handvat dat nu is aangereikt toe te passen in de klas.Show less
Op basisschool X ligt de vraag hoe zij de inzet van formatief evalueren kunnen uitbreiden. De onderzoeksvraag in deze scriptie luidt: ‘Welke handvatten hebben leerkrachten op een basisschool in een...Show moreOp basisschool X ligt de vraag hoe zij de inzet van formatief evalueren kunnen uitbreiden. De onderzoeksvraag in deze scriptie luidt: ‘Welke handvatten hebben leerkrachten op een basisschool in een middelgrote stad nodig om formatief te evalueren?’. Formatieve evaluatie is een cyclisch proces waarin de leerling actief wordt betrokken bij het leerproces en de leerkracht de resultaten analyseert. Dit met als doel om zoveel mogelijk aan te sluiten op het niveau van de leerling. In deze scriptie is door middel van een literatuuronderzoek en interviews met de leerkrachten op school X naar handvatten gezocht om de inzet van formatieve evaluatie uit te breiden. De interviews zijn getranscribeerd en vervolgens geanalyseerd in het programma Atlas.Ti. Uit het literatuuronderzoek zijn meerdere thema’s naar voren gekomen die belangrijk zijn voor een effectieve inzet van formatieve evaluatie. De thema’s zijn: dataverzameling en - gebruik, differentiatie, leerdoelen, vragen, feedback, peer-beoordeling, zelfbeoordeling en autonomie. Op school X wordt al veel data verzameld, worden leerdoelen gedeeld en worden voornamelijk vaste differentiatiegroepen toegepast. Uit de interviews is gebleken dat het geven van feedback en het gebruiken van de verzamelde data meer uitgebreid kan worden. Feedback geven kan gegeven worden door de leerkracht, maar ook door de leerling zelf of door leerlingen aan elkaar. Op deze manier worden ook de thema’s zelf- en peerbeoordeling ingezet, hierbovenop is dit tijdbesparend voor de leerkracht. Als laatste zou er een visie kunnen komen op het gebied van autonomie omdat leerkrachten deze willen verhogen, maar hier geen afspraken over zijn. In vervolgonderzoek zouden de thema’s peer- en zelfbeoordeling met betrekking tot formatieve evaluatie in het klaslokaal, meer onderzocht kunnen worden.Show less