In dit essay wordt het vrouwenbeeld in Franse posters uit de negentiende eeuw onderzocht. Het doel van dit onderzoek is om te kijken in hoeverre het beeld van de new woman en de verleidelijke vrouw...Show moreIn dit essay wordt het vrouwenbeeld in Franse posters uit de negentiende eeuw onderzocht. Het doel van dit onderzoek is om te kijken in hoeverre het beeld van de new woman en de verleidelijke vrouw in de commerciële poster contrasterende beelden zijn. Door middel van interdisciplinair onderzoek waarbij er gebruik werd gemaakt van genderstudies, zijn verschillende vrouwentypen in negentiende-eeuwse posterkunst worden geanalyseerd. Uit deze analyse blijkt dat er opvallende overeenkomsten zijn tussen verleidelijke vrouwentypen en ‘progressieve’ vrouwentypen als de new woman. Het commerciële aspect van de posterkunst zorgt ervoor dat de verleidelijkheid altijd aanwezig is, maar dat dit niet betekent dat de vrouw in de poster geen intellectualiteit kan uitstralen. Daarnaast blijkt uit het onderzoek naar het nieuwe toeschouwerschap van het medium dat de poster een nieuw soort toeschouwer aantrok, waar ook vrouwen bij hoorden. De verschillende vrouwentypen in de posterkunst van de late negentiende eeuw blijken allemaal reflecties te zijn op veranderende genderrollen in de samenleving.Show less