The study analyzed language switching in bilingual psychotherapy and its impact on therapeutic alliance. 134 psychotherapy clients in the Netherlands participated in an online survey which included...Show moreThe study analyzed language switching in bilingual psychotherapy and its impact on therapeutic alliance. 134 psychotherapy clients in the Netherlands participated in an online survey which included the California Psychotherapy Alliance Scales - Patient Version and language-related questions. Analyses of Variances and Multiple Regression Analyses were conducted to investigate the effects. The findings indicate no significant correlation between language switching by the client and therapeutic alliance, but language switching by the therapist was associated with lower scores on the Patient Working Capacity (PWC) subscale. Discussing language switching was also negatively associated with the PWC and the Therapists' Understanding and Involvement (TUI) subscales. Language switching due to language barriers (dominant to non-dominant) and to distance oneself (non-dominant to dominant) were associated with lower alliance scores. Excluding Dutch-dominant psychotherapy clients, only the associated negative contribution of language switching to distance oneself remained significant. The findings highlight the complexity and universality of language switching and the importance of linguistic awareness among practitioners, particularly regarding the challenges of language barriers and their adverse effect on therapeutic alliance. Aiming to contribute to the evolving field of bilingual and multicultural psychotherapy, this study’s findings and limitations inspire future research on a linguistic technique yet not fully understood.Show less
Een belangrijk aspect van psychotherapie, die de resultaten ervan kan beïnvloeden, is de therapeutische relatie. Door een toename in multiculturalisme, vindt psychotherapie vaker in een...Show moreEen belangrijk aspect van psychotherapie, die de resultaten ervan kan beïnvloeden, is de therapeutische relatie. Door een toename in multiculturalisme, vindt psychotherapie vaker in een interculturele context plaats en kunnen er complicaties ontstaan. Dit exploratieve onderzoek kijkt naar de interculturele therapeutische relatie. Er wordt specifiek onderzoek gedaan naar de invloed van een cultuurverschil in individualisme en collectivisme, tussen de cliënt en therapeut, op zowel de kwaliteit van de algehele relatie en ‘de werkwijzeconsensus’. De werkwijzeconsensus is de overeenkomstigheid tussen de cliënt en therapeut in de gewenste werkwijze tijdens de therapie. Therapeutische relaties met en zonder cultuurverschillen zijn met elkaar vergeleken. Hiervoor is een culturele afstand index bedacht, die het culturele verschil tussen cliënt en therapeut kwantificeerbaar maakt. Dit is onderzocht middels een (Engelstalige) vragenlijst bestaande uit: de cliëntversie van de ‘California Psychotherapy Alliance Scales’ (CALPAS-P) aangevuld met eigen vragen. De steekproef bestaat uit 101 respondenten tussen de 18 en 65 jaar, die ambulante zorg in de vorm van psychotherapie gebruik(t)en, en de benodigde vragen beantwoord hebben. De resultaten gaan tegen de verwachtingen in en geen van de nulhypothesen konden verworpen worden. Er zijn dan ook op basis van dit onderzoek geen duidelijke conclusies te trekken over de invloed van culturele afstand (in de dimensie individualisme-collectivisme), op zowel de kwaliteit van de therapeutische relatie als op de werkwijzeconsensus. De resultaten zijn te betwijfelen en vervolgonderzoek is dan ook nodig. Tot slot moet benoemd worden, dat dit onderzoek van correlationele aard is.Show less
Culture is central to the therapeutic context, whereas the correct way to help a client must be observed. With the use of Hofstede’s cultural distance, culture can be integrated in therapy. The...Show moreCulture is central to the therapeutic context, whereas the correct way to help a client must be observed. With the use of Hofstede’s cultural distance, culture can be integrated in therapy. The openness and contentment of the client can be influenced by this. As well as culture, generation also plays a role. The openness and contentment of the client, while observing cultural distance and generation, is to be measured by a questionnaire. In this research the CALPAS-P is used, which contains twenty-four questions. This is complemented by extra demographic questions. The prediction is that cultural distance and generation influence the openness and contentment of the client. This research has an N of 166 respondents, whereas 58 respondents have not filled in a part or the whole questionnaire. The answers of the respondents have been used in multiple simple regression analyses and a MANOVA. These analyses proved that there are no significant differences between the variables. In all hypotheses the assumptions were violated, as a result that the analyses were not meant to be executed. However, there has been chosen to still execute the analyses. Against all expectations, the cultural distance and generation did not have an influence on openness and contentment of the client. More research is recommended, as the sample group is small and as the α and power are low. In the future the missing Hofstede dimensions should also be taken into account. In de therapeutische context staat cultuur centraal, waarbij er gekeken wordt naar de juiste manier om de cliënt te helpen. Met gebruik van Hofstedes cultuurafstand kan cultuur meegenomen worden in de therapievorm. De openheid en tevredenheid van de cliënt kan hierdoor beïnvloed worden. Ook generatie speelt hier een rol in. Als er gekeken wordt naar de openheid en tevredenheid van een cliënt, met inachtneming van de cultuurafstand en generatiecijfers, is dit te meten door middel van een vragenlijst. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van de CALPAS-P, wat vierentwintig vragen bevat. Hier zijn extra demografische vragen aan toegevoegd. De voorspelling is dat culturele afstand en generatie invloed hebben op de openheid en tevredenheid van de cliënt. Dit onderzoek heeft een N van 166 respondenten, waarbij 58 respondenten niet alles of niets hebben ingevuld. Over de resultaten zijn eenvoudige regressieanalyses en een MANOVA uitgevoerd. Deze analyses toonden aan dat er geen significant verschil gevonden kon worden op de variabelen. In alle hypotheses werden de assumpties geschonden, waardoor de analyses niet uitgevoerd mochten worden. Toch is ervoor gekozen deze uit te voeren. Tegen de verwachting in, hadden de culturele afstand en generatie geen invloed op de openheid en tevredenheid van de cliënt. Meer onderzoek wordt aangeraden, aangezien de steekproef klein was en een lage α en lage power bevatte. In de toekomst kan daarbij eveneens rekening gehouden worden met de missende Hofstededimensies.Show less
Doelstelling: In dit onderzoeksproject wordt de relatie tussen aantal sessies, therapiefase, cultuur en de therapeutische relatie onderzocht. De verwachting is dat culturele afstand en tijd in...Show moreDoelstelling: In dit onderzoeksproject wordt de relatie tussen aantal sessies, therapiefase, cultuur en de therapeutische relatie onderzocht. De verwachting is dat culturele afstand en tijd in therapie vanuit het perspectief van de cliënt een significant effect hebben op de therapeutische relatie. Methode: Respondenten waren 88 volwassen cliënten uit Nederland, die een online vragenlijst invulden die het effect onderzocht van het aantal sessies in psychotherapie, de fase van therapie en culturele afstand op de therapeutische relatiemaat, California Psychotherapy Alliance Scales patiëntversie (CALPAS-P). Respondenten worden gevraagd de CALPAS-P vragenlijst in te vullen in combinatie met vragen over hun land van herkomst en het land van herkomst van hun therapeut om een culturele afstandsindex te formuleren. Aanvullende vragen zijn gesteld over de therapiefase waarin ze zich bevinden en hoeveel sessies er zijn geweest. De data zijn geanalyseerd door middel van regressie en Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) analyses. Resultaten: De resultaten laten zien dat het aantal sessies en culturele afstand geen significante voorspellers zijn van de CALPAS-scores. Een niet-parametrische test laat ook een zwakke correlatie tussen de variabelen zien. De groepen op aantal sessies en therapiefase verschillen ook niet significant van elkaar op de CALPAS-scores. Conclusie: Uit deze resultaten kan worden geconcludeerd dat culturele afstand en tijd in therapie vanuit het perspectief van de cliënt in dit onderzoek niet significant gerelateerd zijn aan de therapeutische relatie. Verder onderzoek is nodig om de leemte in kennis over het effect van therapiefase, aantal sessies en culturele afstand in relatie tot de therapeutische relatie te overbruggen.Show less