Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In deze scriptie wordt er gekeken naar hoe de spanning van een Battle Royale verhaal lijdt onder de wrijving die ontstaat tussen de genre conventies van de Battle Royale en de aanwezigheid van een...Show moreIn deze scriptie wordt er gekeken naar hoe de spanning van een Battle Royale verhaal lijdt onder de wrijving die ontstaat tussen de genre conventies van de Battle Royale en de aanwezigheid van een centrale protagonist. De genre conventies van de Battle Royale worden besproken, als ook de rol van een centrale protagonist en de manier waarop er verwachtingen worden geschept bij het publiek. Vervolgens worden er een aantal films besproken die strategieën laten zien waarmee er omgegaan kan worden met deze wrijving.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
This thesis is built around a comparative close analysis of two mobile media artworks - the video installation Killing Time by Kent Klich, and the literary work No Friend but the Mountains by...Show moreThis thesis is built around a comparative close analysis of two mobile media artworks - the video installation Killing Time by Kent Klich, and the literary work No Friend but the Mountains by Behrouz Boochani - to look into the way in which their medium-specific qualities can amount to a concept I propose to term border affectivity. My research positions itself in the nexus of digitalization and postcolonialism, drawing on Gayatri Spivak’s renowned question whether the 'subaltern' can speak, through mobile media. Formulating a respective 'p-literature' and 'p-cinema' (referring to the prosthetic qualities of mobile media), the case studies of my choosing can instigate an indirect or 'spectral' kind of affect: one that cannot be experienced in a direct, embodied manner, but rather requires the intervention of a Western lens/network to come into existence, to subsequently become re-embodied in the form of the eventual artwork.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Meerdere Amerikaanse films hebben in de nasleep van 9/11 een thema van een zoektocht naar betekenis. In deze scriptie heb ik onderzocht hoe Spike Lee's '25th Hour' (2002) zich in deze discussie...Show moreMeerdere Amerikaanse films hebben in de nasleep van 9/11 een thema van een zoektocht naar betekenis. In deze scriptie heb ik onderzocht hoe Spike Lee's '25th Hour' (2002) zich in deze discussie mengt. Ook wordt er onderzocht hoe New York als stad na de tragedie in Amerikaanse cinema wordt weergegeven. Naar mijn bevindingen is '25th Hour' uniek in dat het een accurater beeld schetst van deze zoektocht dan het gros van de films uit ditzelfde tijdperk die dit als thema hebben. Psychologisch onderzoek heeft uitgewezen dat voor de meeste New Yorkers deze zoektocht een futiele was. De zoektocht naar betekenis is iets wat geen duidelijk eindpunt heeft en dit is wat de film reflecteert. Het laat een punt in de geschiedenis zien waarin het individu in de VS zich bewuster werd van hun plek in de maatschappij; een zeker 'einde van onschuld' waarmee burgers geconfronteerd werden.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
The vampire seems to be an ever-present phenomenon. Since its introduction within Western society, the vampire has made its way to popular media and has stayed there ever since. Whether it is the...Show moreThe vampire seems to be an ever-present phenomenon. Since its introduction within Western society, the vampire has made its way to popular media and has stayed there ever since. Whether it is the mysterious aesthetic of the vampire that people aspire to simulate, or a sparkling heartthrob that has enchanted a whole generation, the fascination with the vampire seems never-ending. For centuries humanity seems to have been captivated by this blood-sucking figure, and its presence seems to be as undying as the vampire itself. As critiques on contemporary society are often voiced within art media, such as literature, analyzing the vampire within contemporary literature could add to the academic debate about the paradigm shift within contemporary Western society. If one pays close attention to the shift within these art forms, one could argue that a close analysis can be made of society at that time. The stories we tell as a society are more telling than we might think.Show less
Degene die kijkt heeft de macht, degene die bekeken wordt is machteloos. Deze dynamiek hoort bij de klassieke cinema die de mannelijke voyeuristische blik produceert en die de vrouw objectiveert en...Show moreDegene die kijkt heeft de macht, degene die bekeken wordt is machteloos. Deze dynamiek hoort bij de klassieke cinema die de mannelijke voyeuristische blik produceert en die de vrouw objectiveert en haar bekijkt enkel voor het eigen kijkplezier. Dit is wat ik in het eerste deel (hoofdstuk 1 en 2) van mijn onderzoek blootleg door middel van de klassieke filmtheorie aan de hand van Christian Metz’ theorie van de voyeur en het feministische antwoord op de klassieke filmtheorie van Laura Mulvey. De vraag rijst: Hoe kan de vrouw een actieve subject positie innemen in film? Op zoek naar een alternatieve modus van observatie voor een vrouwelijk subject in film zet ik in deel twee (hoofdstuk 2 en 3) de voyeur af tegen het concept van de flâneur. De flâneur is een historisch, subversief mannelijk figuur dat nauw verbonden is met de moderniteit en het stadse leven, en die het privilege geniet om vrijelijk te kijken en zich door de metropool te bewegen. Binnen het feministische debat zijn er ook vrouwelijke varianten van de flâneur beschreven. Sommige theoretici staan echter kritisch tegenover de vrouwelijke flâneur en achten haar bestaan alleen mogelijk in de vorm van prostituee of consument. Daarentegen zijn er enkelen met mij optimistisch over de mogelijkheid van een vrouwelijke flâneur in film als modus voor een vrouwelijke subjectpositie. De volgende stap in dit onderzoek is het loskoppelen de historische flâneur van de constitutieve eigenschappen, zoals voorgesteld door Ilija Tomanić Trivundža, om de feministische potentie van een vrouwelijke flâneur te onderzoeken. In navolging van Anke Gleber betoog ik dat een vrouwelijk flanerend subject in film zich niet beperkt tot een letterlijk flanerende vrouwelijke protagonist, maar ook ruimte maakt voor figuurlijk flâneren, zoals in de vorm van toeschouwer in de bioscoop, met het oog achter de camera, of als filmregisseur. Aan de hand van een aantal vergelijkende analyses ontwaar ik zowel letterlijk en figuurlijk flanerende vrouwen in avant-gardefilms, zoals in Rape (1969) van Yoko Ono en Cléo de 5 à 7 (1962) van Agnès Varda, vind ik een lesbische flâneur in Portrait d'une jeune fille de la fin des années 60 à Bruxelles (1994) van Chantal Akerman, een queer-flâneur in Night Soil - Economy of Love (2015) van Melanie Bonajo, en eindig mijn onderzoek (hoofdstuk 4) met een gekleurde vrouwelijke flâneur in de Strolling- serie van Cecile Emeke. Met deze casussen toon ik aan dat een vrouwelijk flanerend subject in film inclusief feministische potentie bevat.Show less