Current prevalent representations of displacement are ubiquitous and often deeply shocking. Previous studies of refugee representation have focused on the polarisation of pro/anti-refugee...Show moreCurrent prevalent representations of displacement are ubiquitous and often deeply shocking. Previous studies of refugee representation have focused on the polarisation of pro/anti-refugee narratives and highlighted patterns in their depiction at opposite poles (in humanitarian and media/political discourses). However, new methods and mediums for representation indicate the evolution of a third discourse which this thesis identifies. At once material, ethical, political and representational, the current crisis of forced migration demands response beyond the reach of governments, intergovernmental and humanitarian organisations. In looking to narrative to enhance our understanding of the contemporary ‘crisis’, cultural representations find new ways of responding to displacement and hosting— without which the debate cannot be advanced. This paper testifies to one strand of cultural engagement with forced migration by focusing on four narratives published since 2015. Reading across genres from fiction to life-stories to journalistic literature and theatre, this thesis examines new discursive approaches to refugee representation in Patrick Kingsley’s The New Odyssey, collaborative refugee writing projects, Voices from the ‘Jungle’ and Shatila Stories, and Joe Robertson and Joe Murphy’s play The Jungle.Show less
Willem-Jan Otten refereert aan een samenleving die de secularisering (absolute scheiding van Kerk en Staat) nabij is en hij bemerkt een zekere heropleving van religieus bewustzijn. Ik zal...Show moreWillem-Jan Otten refereert aan een samenleving die de secularisering (absolute scheiding van Kerk en Staat) nabij is en hij bemerkt een zekere heropleving van religieus bewustzijn. Ik zal onderzoeken hoe het boek van Peter de Vries zich verhoudt tot deze hernieuwde interesse; in feite poog ik tastbaar te maken wat Otten te berde brengt en ik zoek uit welke originele boodschap er spreekt uit de roman, in een tijdperk dat ik postseculier noem. Vult de roman een leegte op in de ogenschijnlijk ijskoude consumptiemaatschappij of laat de Amerikaanse auteur zijn lezers net zo gedesillusioneerd achter als een gemiddelde postmodernistische vertelling? Zou de ‘revival’ vergezeld kunnen gaan van Oer-Hollandsch calvinisme? Dat het antwoord hierop ‘nee’ luidt, laat zich raden. Maar hoe komt deze ontkenning tot uiting? Is The Blood of the Lamb wel een typische seculariseringsroman?Show less