From the current literature, it is evident that emotions influence working memory performance. However, based on the current literature, it seems that the direction of the influence of emotion...Show moreFrom the current literature, it is evident that emotions influence working memory performance. However, based on the current literature, it seems that the direction of the influence of emotion depends on the situation. Specifically, it seems that the epoch (the moment when an emotional stimulus was present) is a determining factor for the variability in how emotions influence working memory. To examine whether this is the case, this meta-analysis was conducted using data from healthy, young participants. Subsequently, the data were filtered based on a priori determined factors to achieve greater homogeneity. Ultimately, this meta-analysis encompasses 32 articles, contributing 109 effect sizes. To account for the expected high variance, the following a priori determined factors, in addition to epoch, were incorporated in the analyses: the valence of the emotional stimulus (positive or negative), the type of working memory task (verbal or visuospatial) and the type of type of metric (e.g., reaction time or accuracy). The analyses revealed that none of these moderators could account for the variance; neither the main effects nor the interaction effects were significant (p > 0.05). Exploratory analyses, however, indicated that when an emotional stimulus was present in the epoch “before encoding”, emotions negatively impacted working memory capacity and positively influenced the precision of working memory. In conclusion, the a priori determined factors in this meta-analysis cannot explain the variance of the influence of emotions on working memory. Nonetheless, these results offer valuable insights for guiding future research. Furthermore, the exploratory analyses provide valuable insights into the complex relationship between emotion and working memory, emphasizing the potential trade-off between capacity and quality of working memory in the context of an emotional stimulus. More clarity into the relationship of emotion and working memory (when and how emotions intervene in working memory) can contribute to and improve the efficacy of interventions for psychopathologies.Show less
Landmarks, opvallende objecten in omgevingen, kunnen ten behoeve van het onthouden van een route worden onthouden. Een van de manieren om dit geheugenproces in te delen, is door onderscheid te...Show moreLandmarks, opvallende objecten in omgevingen, kunnen ten behoeve van het onthouden van een route worden onthouden. Een van de manieren om dit geheugenproces in te delen, is door onderscheid te maken tussen herkenning, het hebben onthouden zonder context, waarbij ook de context is onthouden. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat stress en trait anxiety invloed hebben op herkenning en herinnering, echter is deze invloed nog niet getest bij landmarks. In de huidige studie werd dit onderzocht door 37 participanten een exploratietaak uit te laten voeren in een virtuele omgeving waarin landmarks waren geplaatst. De helft van de participanten kreeg van tevoren stress opgewekt door een zingtaak uit te voeren in de Sing-a-Song Stress Test. Na de exploratietaak werd middels de Remember / Know paradigm getest in hoeverre landmarks herkend en herinnerd waren en werd de Stait-Trait Anxiety Inventory afgenomen. De Sing-a-Song Stress Test bleek een effectieve manipulatie voor het induceren van verhoogde stressniveaus. Er werd geen verschil gevonden tussen de hoge- en lage-stressconditie in herkenning en herinnering van landmarks, als ook geen verschil in herkenning en herinnering tussen lage en hoge trait anxiety. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen via fMRI hippocampusactiviteit te meten gedurende het Remember / Know paradigm, om meer grip te krijgen op het al dan niet onafhankelijk optreden van herkenning en herinnering onder invloed van stress en trait anxiety. Daarnaast wordt aangeraden te onderzoeken of meer opvallende landmarks, door bijvoorbeeld emotionele waarde, beter worden herkend en/of herinnerd onder stress dan wel trait anxiety.Show less
Landmarks, opvallende objecten in omgevingen, kunnen ten behoeve van het onthouden van een route worden onthouden. Een van de manieren om dit geheugenproces in te delen, is door onderscheid te...Show moreLandmarks, opvallende objecten in omgevingen, kunnen ten behoeve van het onthouden van een route worden onthouden. Een van de manieren om dit geheugenproces in te delen, is door onderscheid te maken tussen herkenning, het hebben onthouden zonder context, waarbij ook de context is onthouden. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat stress en trait anxiety invloed hebben op herkenning en herinnering, echter is deze invloed nog niet getest bij landmarks. In de huidige studie werd dit onderzocht door 37 participanten een exploratietaak uit te laten voeren in een virtuele omgeving waarin landmarks waren geplaatst. De helft van de participanten kreeg van tevoren stress opgewekt door een zingtaak uit te voeren in de Sing-a-Song Stress Test. Na de exploratietaak werd middels de Remember / Know paradigm getest in hoeverre landmarks herkend en herinnerd waren en werd de Stait-Trait Anxiety Inventory afgenomen. De Sing-a-Song Stress Test bleek een effectieve manipulatie voor het induceren van verhoogde stressniveaus. Er werd geen verschil gevonden tussen de hoge- en lage-stressconditie in herkenning en herinnering van landmarks, als ook geen verschil in herkenning en herinnering tussen lage en hoge trait anxiety. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen via fMRI hippocampusactiviteit te meten gedurende het Remember / Know paradigm, om meer grip te krijgen op het al dan niet onafhankelijk optreden van herkenning en herinnering onder invloed van stress en trait anxiety. Daarnaast wordt aangeraden te onderzoeken of meer opvallende landmarks, door bijvoorbeeld emotionele waarde, beter worden herkend en/of herinnerd onder stress dan wel trait anxiety.Show less