Het is van belang om te kijken naar de consequenties van de coronacrisis op het welzijn bij adolescenten. In dit onderzoek is gekeken naar het effect van zorgen maken over de gevolgen van de...Show moreHet is van belang om te kijken naar de consequenties van de coronacrisis op het welzijn bij adolescenten. In dit onderzoek is gekeken naar het effect van zorgen maken over de gevolgen van de coronacrisis op het welzijn bij adolescenten. Tevens is er gekeken of het hebben van emotionele problemen een modererend effect heeft. Welzijn is onderzocht aan de hand van drie gemeten aspecten: stress, eigenwaarde en geluk. De vragenlijsten zijn ingevuld door 119 adolescenten en de data hiervan is geanalyseerd met zes multipele regressies. Er is een positieve relatie gevonden van zorgen maken over de gevolgen van corona met stress, niet met eigenwaarde en geluk. Adolescenten met meer zorgen om de gevolgen van corona ervaren meer stress. Het positieve modererende effect van emotionele problemen was enkel aanwezig bij de relatie tussen zorgen om de gevolgen van corona en stress. Aan te bevelen is om verder onderzoek te doen naar de effecten op diverse aspecten van welzijn. Dit moet uitwijzen of er effecten zijn op het gehele construct welzijn of op losse gerelateerde aspecten van welzijn.Show less
De adolescenten van nu zijn de toekomst van later. Reden genoeg om er goed voor te zorgen zou je denken. Echter blijkt, dat de huidige adolescenten veel in aanraking komen met stress. Middels dit...Show moreDe adolescenten van nu zijn de toekomst van later. Reden genoeg om er goed voor te zorgen zou je denken. Echter blijkt, dat de huidige adolescenten veel in aanraking komen met stress. Middels dit onderzoek wordt er gekeken of emotionele problemen daar een relatie mee hebben en of die relatie beïnvloed kan worden door de variabelen vriendschapskwaliteit en sfeer en hechtheid in de klas. Dit is onderzocht aan de hand van vragenlijsten en vervolgens is er met behulp van een hiërarchische regressie gevonden dat er daadwerkelijk een sterk verband is tussen emotionele problemen en stress bij adolescenten en dat vriendschapskwaliteit en sfeer en hechtheid in de klas dit verband kunnen beïnvloeden.Show less
De adolescentie is een periode gekenmerkt door een hoop veranderingen en toenemende stressoren. Aanhoudende stress kan ernstige en nadelige gevolgen hebben voor sociaal gedrag. In het huidige...Show moreDe adolescentie is een periode gekenmerkt door een hoop veranderingen en toenemende stressoren. Aanhoudende stress kan ernstige en nadelige gevolgen hebben voor sociaal gedrag. In het huidige onderzoek werd gekeken naar de relatie van stress met zowel antisociaal- als prosociaal gedrag. Door de toenemende rol van vriendschap tijdens de adolescentie is vriendschapskwaliteit als mogelijke beschermingsfactor meegenomen; er werd gekeken of het effect van stress op antisociaal gedrag werd afgezwakt door vriendschapskwaliteit. Bij stress op minder prosociaal gedrag werd er ook gekeken of het effect door vriendschapskwaliteit werd afgezwakt en hiermee prosociaal gedrag werd versterkt. 119 adolescenten hebben vragenlijsten ingevuld en de hypotheses zijn getoetst met behulp van twee hiërarchische regressieanalyses. Er werd bij de eerste onderzoeksvraag een significant verband gevonden tussen stress en antisociaal gedrag, ook werd dit verband gemodereerd door vriendschapskwaliteit.Show less
Cijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit spelen een belangrijke rol in het leven van adolescenten en daarom is het belangrijk om te kijken naar de relatie tussen cijfers, zelfwaarde,...Show moreCijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit spelen een belangrijke rol in het leven van adolescenten en daarom is het belangrijk om te kijken naar de relatie tussen cijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit en motivatie door leeftijdsgenoten. In dit onderzoek werd daarom onderzocht hoe cijfers en vriendschapskwaliteit zelfwaarde beïnvloeden en hoe cijfers door motivatie van leeftijdsgenoten wordt beïnvloed. Wij verwachtten een verband tussen cijfers en zelfwaarde, een beschermende relatie bij een hoge vriendschapskwaliteit en het effect van cijfers op zelfwaarde en een versterkende relatie tussen cijfers en zelfwaarde bij een lage vriendschapskwaliteit. We verwachtten een verband van positieve motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers en een negatieve samenhang tussen negatieve motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers. Hiervoor hebben 119 adolescenten uit de tweede en derde klas van de middelbare school een vragenlijst ingevuld over deze variabelen. Om de hypotheses te toetsen zijn er drie regressieanalyses uitgevoerd. Er is geen relatie gevonden tussen cijfers, vriendschapskwaliteit en zelfwaarde. Ook is er geen verband gevonden tussen motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers. Aan te raden is dat toekomstig onderzoek een longitudinaal onderzoek gaat uitvoeren en dus adolescenten gaat volgen de hele middelbareschooltijd door op vmbo, havo en vwo om te kijken naar de mogelijke veranderingen in vriendschappen en zelfwaarde.Show less