In 1986 was er voor het eerst sprake van een nieuwe Chinese filmstijl ‘Urban Cinema’,oftewel stedelijke cinema. De camera van stedelijke cinema richt zich op een stad in transformatie en op de...Show moreIn 1986 was er voor het eerst sprake van een nieuwe Chinese filmstijl ‘Urban Cinema’,oftewel stedelijke cinema. De camera van stedelijke cinema richt zich op een stad in transformatie en op de sociale groepen die aan de rand daarvan leven. In deze films wordt Beijing vaak als canvas gebruikt, zoals in de tweetal films Beijing Bicycle (2001) van Wang Xiaoshuai en Lost In Beijing (2007) van Li Yu. Beide films spelen zich af in Beijing en hebben belangrijke onderliggende kenmerken, zoals armoede, sociale ongelijkheid van migrantarbeiders en het aanpassen aan het leven in een grote stad.Show less
This thesis analyses the collaboration between the Chinese merchant elite and the Colonial government of Hong Kong during the 1925-1926 Canton-Hong Kong Strike-Boycott. The Chinese merchants played...Show moreThis thesis analyses the collaboration between the Chinese merchant elite and the Colonial government of Hong Kong during the 1925-1926 Canton-Hong Kong Strike-Boycott. The Chinese merchants played a crucial role in shaping and developing British Hong Kong. At the same time, there was interdependence between the British rulers and the merchants to maintain public order or to recover from instability. This was particularly evident during the 1920s in which China was amid the surge of Chinese nationalism, and anti-foreignism. As the 1925 Nanking Road Incident and the May Thirtieth Movement led to national outbursts against foreign powers, British Hong Kong became the prime example of anti-imperialists protests in South China. From the 1920s onwards, non-violent coercion methods became not only more frequently used but also politicized by the Kuomintang and the communists. To explore the relation between the Hong Kong community and the Colonial government during the sixteen-month long strike, this thesis uses mainly the South China Morning Post as primary resource, and many more secondary resources. At times it will use sources such as newspapers, British archival material, documentation of the Ministry of Foreign Affairs of the Republic of China. The Colonial government and the Chinese Merchant elite were coping closely to control the outcome and to end of the boycott-strike. In this thesis, I argue that that the emergence of Hongkong identity came in the wake of the Canton-Hongkong Boycott Strike of 1925-1926 by the British.Show less
De Chinese Burgeroorlog (1927-1950) was de aanleiding voor veel Chinezen om het vasteland te verlaten. Velen zijn naar Hongkong of Taiwan gevlucht. De spanningen in de samenlevingen daar die de...Show moreDe Chinese Burgeroorlog (1927-1950) was de aanleiding voor veel Chinezen om het vasteland te verlaten. Velen zijn naar Hongkong of Taiwan gevlucht. De spanningen in de samenlevingen daar die de plotselinge mengeling van verschillende culturen teweegbracht, hadden grote invloed op de Chinese kunst. Het doel van dit werkstuk is te onderzoeken hoe politieke geografie invloed heeft gehad op de films van Chinese diaspora om zo meer te weten te komen over de geschiedenis van Chinese vluchtelingen. Het werkstuk vergelijkt de film In the Mood for Love van Wong Kar-Wai en A Brighter Summer Day van Edward Yang.Show less
Seks in Chinese films kwam in de afgelopen eeuw slechts zeer uitzonderlijk voor; zelfs zoenen werd niet vaak in beeld gebracht. Er is nooit sprake geweest van een rijke traditie van seks in Chinese...Show moreSeks in Chinese films kwam in de afgelopen eeuw slechts zeer uitzonderlijk voor; zelfs zoenen werd niet vaak in beeld gebracht. Er is nooit sprake geweest van een rijke traditie van seks in Chinese films. In dit eindwerkstuk komen twee films aan de orde die juist wel veel expliciete seksscènes bevatten: Lust, Caution (2007) en Summer Palace (2006). Deze scènes worden uitvoerig beschreven en geanalyseerd om de vraag te beantwoorden of ze vooral bedoeld zijn om het publiek te vermaken en choqueren of dat ze een belangrijke functie vervullen in het verhaal van de films. Daarnaast wordt gekeken of de films passen in een traditie van vrije seksuele moraal in China.Show less
Dit werkstuk maakt een vergelijking tussen de roman Leven! van Yu Hua en de daarop gebaseerde film To Live van Zhang Yimou. De roman van Yu Hua gaat over het harde bestaan op het platteland van...Show moreDit werkstuk maakt een vergelijking tussen de roman Leven! van Yu Hua en de daarop gebaseerde film To Live van Zhang Yimou. De roman van Yu Hua gaat over het harde bestaan op het platteland van China met de bijbehorende ontberingen in het veranderende politieke klimaat. Het is leven, overleven en verder leven. Zhang Yimou maakt bij de bewerking van het boek van Yu Hua niet alleen de verfilming visueel interessant, maar Zhang Yimou legt in zijn film ook meer nadruk op de politieke gebeurtenissen van die periode dan Yu Hua in zijn boek. Door in dit werkstuk de verschillen tussen de film en het boek uit te lichten wordt aangetoond dat Zhang Yimou bewijsbaar meer nadruk legt op politieke gebeurtenissen als indirecte aanklacht op de politiek.Show less
In dit onderzoek probeer ik Chinese filmstudies, Chinastudies en genderstudies te combineren om de films Spider Lilies, What Time is it There? en Formula 17 te analyseren. Ik koos deze films om de...Show moreIn dit onderzoek probeer ik Chinese filmstudies, Chinastudies en genderstudies te combineren om de films Spider Lilies, What Time is it There? en Formula 17 te analyseren. Ik koos deze films om de verschillende vormen waarop minderheidsgroepen, met name vrouwen en niet-heteroseksuelen, worden afgebeeld in Taiwanese cinema te onderzoeken. Allereerst introduceer ik in hoofdstuk één de Taiwanese cinema en genderdiscoursen, en maak ik de feministische theorieën waarop mijn onderzoek is gebaseerd duidelijk. Vervolgens zal ik eerdergenoemde films analyseren en de stelling vormen dat films gemaakt door vrouwen niet per definitie tot vrouwencinema (women’s cinema) behoren zoals ik die in hoofdstuk een definieer, dat mannelijk auteurschap zich er ook niet automatisch van uitsluit en dat het gebruik van minderheidsgroepen op een positieve manier niet gelijk staat aan een politieke cinema zoals vrouwencinema.Show less
Deze bachelorscriptie onderzoekt de manier waarop vrouwen in moderne, door vrouwen gemaakte Chinese speelfilms worden weergegeven. Aan de hand van begrippen uit gender- en filmstudies worden vier...Show moreDeze bachelorscriptie onderzoekt de manier waarop vrouwen in moderne, door vrouwen gemaakte Chinese speelfilms worden weergegeven. Aan de hand van begrippen uit gender- en filmstudies worden vier zeer verschillende films van Ning Ying en Li Yu geanalyseerd.Show less
Chinese films can be subjected to Jungian symbol analysis. By constructing a Jungian analytic framework, archetypal elements in film can be found and explained. Fei Mu's 'Spring in a Small Town' ...Show moreChinese films can be subjected to Jungian symbol analysis. By constructing a Jungian analytic framework, archetypal elements in film can be found and explained. Fei Mu's 'Spring in a Small Town' (1948) and Alan Mak and Andrew Lau's 'Infernal Affairs' (2005) both yield ample material when subjected to a Jungian analysis. Selectivity, subjectivity and the impossibility of falsification remain problematic when analyzing films for symbols.Show less
Dit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert...Show moreDit werkstuk onderzoekt een specifieke vorm van geestverschijningen in de klassieke 18e eeuwse roman De droom van de rode kamer, te weten de tishengui (geestsubstituut). Daarnaast beargumenteert het dat het aannemelijk is dat Qin Keqing, een personage uit deze roman, zich na haar dood manifesteert als een tishengui.Show less
Een analyse van drie films van de Zesde Generatie regisseur Zhang Yang over het thema verstedelijking in zijn films. Het betreft Shower (1999), Sunflower (2005) en Full Circle (2012). Het werkstuk...Show moreEen analyse van drie films van de Zesde Generatie regisseur Zhang Yang over het thema verstedelijking in zijn films. Het betreft Shower (1999), Sunflower (2005) en Full Circle (2012). Het werkstuk bestaat uit twee delen met in deel één de beschrijving van een theoretisch kader waarop de analyse van de films in deel twee wordt gebaseerd.Show less
Close reading of the depiction of Moon Festivals in chapters 53-54 and 75-76, viewed as framing the novel's structural centre, examining dialogues, stories and poems and how they reflect on the...Show moreClose reading of the depiction of Moon Festivals in chapters 53-54 and 75-76, viewed as framing the novel's structural centre, examining dialogues, stories and poems and how they reflect on the conditions of the Jia family. Traces motif of self-referentiality and the changing moods that foreshadow the changing fortunes of the family. Compares different translations of passages as against their original to support argument.Show less
Dit werkstuk gaat over het tragisch lot van het dienstmeisje Qingwen in de Hong Lou Meng. Vanuit de individuele omstandigheden (subjectieve identiteit en symbolische representaties) van Qingwen en...Show moreDit werkstuk gaat over het tragisch lot van het dienstmeisje Qingwen in de Hong Lou Meng. Vanuit de individuele omstandigheden (subjectieve identiteit en symbolische representaties) van Qingwen en vanuit de maatschappelijke context (sociale instellingen en normatieve concepten) van de tijd waarin Qingwen leeft, wordt er geanalyseerd waarom Qingwen zo wreed gestraft wordt.Show less
Research master thesis | Asian Studies (research) (MA)
open access
In this thesis I conduct discourse analysis on the traditional values of talent show The Voice of China (TVoC). Whereas former talent shows have been suspended because of ‘low moral standards and...Show moreIn this thesis I conduct discourse analysis on the traditional values of talent show The Voice of China (TVoC). Whereas former talent shows have been suspended because of ‘low moral standards and vulgar content’, TVoC already finished its third season in 2014. In this thesis I show that traditional Chinese values can intertwine perfectly with the Western values of TVoC, and that the discourse of harmony is reinforced multiple times in the end. The traditional values and the concept of harmony are in line with what the Chinese government propagates. Taking this and the restrictions on former talent shows into account I therefore argue that self-censorship of TVoC due to soft-power of the government has been the case in talent show TVoC.Show less