Een vroeggeboorte of een te licht geboortegewicht kunnen van invloed zijn op de verdere ontwikkeling van het kind. In diverse onderzoeken naar milde perinatale problemen, wordt dit bevestigd. Er...Show moreEen vroeggeboorte of een te licht geboortegewicht kunnen van invloed zijn op de verdere ontwikkeling van het kind. In diverse onderzoeken naar milde perinatale problemen, wordt dit bevestigd. Er bestaan sterke aanwijzingen dat vaardigheden zoals technisch lezen, woordenschat en spelling minder ontwikkeld zijn bij kinderen geboren met milde perinatale problemen in vergelijking met voldragen kinderen. In dit onderzoek staat de volgende vraag centraal: “Bestaat er een verschil tussen de taalvaardigheden van kinderen in groep 3 die wel of niet geboren zijn met milde perinatale problemen?”. De taalvaardigheden van 251 kinderen uit groep 3 zijn onderzocht, 22% van deze kinderen is geboren met milde perinatale problemen. Technisch lezen, woordenschat, spelling en begrijpend lezen zijn gemeten aan de hand van verschillende tests. Er zijn variantieanalyses uitgevoerd met de verwachting dat kinderen geboren met milde perinatale problemen op alle vaardigheden zwakker zullen scoren dan hun voldragen leeftijdgenoten. Er zijn twee controlevariabelen gebruikt: opleidingsniveau van de ouders en het aantal boeken in huis. Op beide variabelen bleken geen verschillen tussen de twee groepen. De resultaten wijzen geen significante resultaten uit. Alleen op technisch lezen is er een significant verschil gevonden op een van de drie meetinstrumenten. Er kan daarom geconcludeerd worden dat er binnen de groep kinderen in dit onderzoek geen verschil bestaat in taalvaardigheden tussen kinderen die wel of niet geboren zijn met milde perinatale problemen. Wel bestaat er een verschil in technisch lezen, waarbij de kinderen met milde perinatale problemen zwakker scoren dan hun voldragen leeftijdgenoten.Show less
In order to extend knowledge on the influence of a rich home literacy environment (HLE) on children’s reading attitude, this study investigated the unique effect of three predefined HLE domains ...Show moreIn order to extend knowledge on the influence of a rich home literacy environment (HLE) on children’s reading attitude, this study investigated the unique effect of three predefined HLE domains (frequency of shared storybook reading, parents’ exposure to literacy and number of books at home) on boys’ and girls’ reading attitude. The data, previously gathered for another study by means of standardized questionnaires, was used and counted 256 children from the Netherlands. A rich home literacy environment was a predictor for a positive reading attitude, however boys’ reading attitude was slightly more influenced by it than girls. Girls’ reading attitude was especially influenced by the frequency of shared storybook reading, whereas boys’ reading attitude was mainly triggered by the number of books at home. Parents’ exposure to literacy had a significant negative effect on the reading attitude of both genders.Show less