Uit eerder onderzoek naar verveling onder middelbare scholieren bleek dat verveling invloed had op het functioneren op school en zelfs kon leiden tot vroegtijdig schoolverlaten. Naar verveling...Show moreUit eerder onderzoek naar verveling onder middelbare scholieren bleek dat verveling invloed had op het functioneren op school en zelfs kon leiden tot vroegtijdig schoolverlaten. Naar verveling onder basisschoolleerlingen is, in vergelijking tot verveling onder middelbare scholieren, nog niet veel onderzoek gedaan. Toch wordt de term ‘verveling’ tijdens oudergesprekken op basisscholen steeds vaker aangehaald; ouders wijzen op een gebrek aan uitdaging als boosdoener. In dit artikel wordt onderzoek gedaan naar verveling onder basisschoolleerlingen en de relatie tussen verveling op school, verveling in het algemeen, intelligentie en schoolprestaties, waarna duidelijk wordt in hoeverre de uitspraak van de ouders bevestigd kan worden. Aan het onderzoek hebben 245 groep acht leerlingen deelgenomen. De vragenlijst mat verveling in het algemeen, verveling op school, intelligentie en gemiddelde schoolprestaties. Allereerst bleek dat leerlingen die over het algemeen verveeld zijn ook vaker verveling in de schoolsetting rapporteerden. Ook bleek dat intelligentie positief correleerde met schoolprestaties. Dit verband bleef sterk, ook wanneer de variabele ‘verveling op school’ werd toegevoegd aan de analyse. Er is geen verband gevonden tussen verveling op school en schoolprestaties. Een mogelijke verklaring hiervoor komt voort uit de lage rapportage van verveling bij de onderzoeksgroep; het zou kunnen dat verveling op de basisschool een minder grote rol speelt dan binnen het middelbare onderwijs. Voor de onderwijspraktijk impliceert dit dat leerkrachten geen veranderingen hoeven aan te brengen in het lesgeven.Show less
Er is in het verleden weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen intelligentie en verveling op school. Het doel van dit onderzoek is meer kennis te vergaren over de relatie tussen intelligentie...Show moreEr is in het verleden weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen intelligentie en verveling op school. Het doel van dit onderzoek is meer kennis te vergaren over de relatie tussen intelligentie, verveling en schoolprestaties zodat deze toegepast kunnen worden in de onderwijspraktijk. Aan dit onderzoek namen 245 leerlingen uit groep acht deel, geworven onder 12 basisscholen. Gemeten zijn: verveling in het algemeen, verveling bij rekenen en intelligentie met de Raven SPM. Als indicator van schoolprestaties zijn Cito-scores gebruikt. Er was een zeer zwak negatief verband tussen verveling in het algemeen en schoolprestaties. Zowel verveling in het algemeen als verveling bij rekenen bleken niet gerelateerd te zijn aan intelligentie. Bij rekenen bleek controle en intelligentie bij te dragen aan de voorspelling van schoolprestaties, verveling speelde wel een kleine rol. Dit significante verband was echter klein. Verveling speelde bij de voorspelling van de rekenprestaties door intelligentie geen rol. Het vragen van actieve toestemming heeft mogelijk een vertekende steekproef opgeleverd. Voor leerkrachten in groep acht is het niet noodzakelijk om rekenonderwijs aan te passen, om de verveling te verminderen.Show less
Internet heeft de afgelopen jaren een grote plaats in het leven van adolescenten ingenomen, niet alle gevolgen hiervan zijn bekend. Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of er een...Show moreInternet heeft de afgelopen jaren een grote plaats in het leven van adolescenten ingenomen, niet alle gevolgen hiervan zijn bekend. Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen of er een significant verband is tussen compulsief internetgebruik en verveling. Er is in dit onderzoek gekeken welke aspecten van verveling samenhangen met internetverslaving, en welke niet. In dit onderzoek hebben 664 scholieren van Vwo of Vmbo-t niveau met een leeftijd tussen de twaalf en zeventien jaar vragenlijsten ingevuld. De vragenlijst bestond onder andere uit de ‘Boredom Proneness scale’ (BPS; Farmer & Sundberg, 1986) waar twee subschalen uit voortgekomen zijn: de BPS Externe stimulatie en de BPS Interne Stimulatie. BPS Externe Stimulatie meet verveling door ervaren gebrek aan externe stimulatie, BPS Interne stimulatie meet verveling gekenmerkt door het onvermogen om zichzelf bezig te houden. Twee andere schalen van de vragenlijst zijn de ‘Boredom Susceptibility scale’ (ZBS; Zuckerman, 1979) en de ‘Time Management and Performance’ (TMP; Young, 1998) schaal van de Internet Addiction Test. Verveling gekenmerkt door het onvermogen om zichzelf bezig te houden bleek een significante voorspeller van compulsief internetgebruik. Er was een matigsterk verband tussen de BPS Interne Stimulatie en de TMP (r = .31). Tussen de ZBS en de TMP was een zeer zwak significant verband (r = .17). Tussen de BPS Externe Stimulatie en de TMP was geen significant verband. Tenslotte voorspelde de BPS als geheel ook de TMP (r = .40).Show less