In deze studie wordt het verband tussen verveling op school, affect en schoolprestaties bij leerlingen in groep acht onderzocht. Hiervoor zijn de variabelen negatief affect, schoolprestaties per...Show moreIn deze studie wordt het verband tussen verveling op school, affect en schoolprestaties bij leerlingen in groep acht onderzocht. Hiervoor zijn de variabelen negatief affect, schoolprestaties per vakgebied en verveling per domein gebruikt. Aan dit onderzoek namen 245 Nederlandse participanten uit groep acht van het basisonderwijs deel. Net als bij voorgaande onderzoeken was negatief affect negatief gerelateerd aan schoolprestaties. Er was geen verband tussen verveling en schoolprestaties, terwijl dit in eerder onderzoeken bij hogere leeftijdsgroepen wel aanwezig was (Mikulas & Vodanovich, 1993).Verveling bij rekenen en affect waren negatief gerelateerd aan schoolprestaties bij rekenen, terwijl verveling en affect geen voorspellers waren voor de prestaties bij begrijpend lezen. Er werd significant minder verveling gevonden bij creatieve vakken in vergelijking met rekenen en begrijpend lezen. Concluderend kan gesteld worden dat het voor docenten in het basisonderwijs niet zinvol is om verveling aan te pakken. Om schoolprestaties te kunnen verhogen zou de focus moeten liggen bij het verminderen van de negatieve gevoelens en emoties van de leerlingen.Show less
In dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre verveling op school en affect in het algemeen de schoolprestaties voorspellen. Er is nooit eerder onderzoek gedaan naar verveling op...Show moreIn dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de vraag in hoeverre verveling op school en affect in het algemeen de schoolprestaties voorspellen. Er is nooit eerder onderzoek gedaan naar verveling op school bij deze doelgroep. Het onderzoek heeft ook een theoretisch en wetenschappelijk doel. De variabelen verveling op school, positief en negatief affect, de mate van controle en schoolprestaties zijn gebruikt om antwoord te geven op de onderzoeksvraag. Het onderzoek is uitgevoerd bij 242 leerlingen uit groep acht. Verveling op school was geen voorspeller van schoolprestaties. Hoge controle was een voorspeller voor weinig verveling. Affect was wel een voorspeller voor schoolprestaties. Zowel positief als negatief affect voorspelde schoolprestaties. Verveling op school en affect in het algemeen waren samen geen voorspeller voor schoolprestaties. Concluderend kan er dus gesteld worden dat er in het onderwijs met het oog op de schoolprestaties gefocust moet worden op het affect van leerlingen in plaats van op verveling. Implicaties en limitaties van dit onderzoek worden besproken.Show less
Uit eerder onderzoek naar verveling en intelligentie bleek dat een lagere intelligentie gerelateerd was aan een hogere mate van verveling. Op basis van bestaande theorieën over verveling is te...Show moreUit eerder onderzoek naar verveling en intelligentie bleek dat een lagere intelligentie gerelateerd was aan een hogere mate van verveling. Op basis van bestaande theorieën over verveling is te verwachten dat verveling schoolprestaties negatief zal beïnvloeden. Toch is er in het verleden weinig onderzoek gedaan naar de onderlinge relaties tussen intelligentie, verveling en schoolprestaties op de basisschool. Het doel van dit onderzoek is meer inzicht te krijgen in hoe de relaties tussen bovengenoemde variabelen zijn op de basisschool. Er wordt in dit onderzoek specifiek gekeken naar schoolprestaties bij begrijpend lezen. Aan dit onderzoek namen 245 leerlingen uit groep acht deel, geworven onder 12 basisscholen. Gemeten zijn: verveling in het algemeen gemeten met de Boredom proneness scale (Farmer & Sundberg, 1986), verveling bij begrijpend lezen gemeten met de AEQ-M (Goetz & Hall, 2014) en intelligentie met de Raven SPM (Raven, J., Raven, J.C., & Court, J.H., 2004). Ook werd er gekeken naar controle en waarde van studenten en de relatie hiervan met schoolprestaties. Als indicator van schoolprestaties zijn Cito-scores gebruikt. Er was een zeer zwak negatief verband tussen algemene verveling en schoolprestaties. Verveling specifiek bij begrijpend lezen had geen verband met bijbehorende prestaties. Intelligentie bleek niet gerelateerd aan algemene verveling en niet aan verveling bij begrijpend lezen. Verveling speelde bij de relatie tussen intelligentie en prestaties geen rol. Als voorspellers voor begrijpend lezen prestaties bleken intelligentie en controle een unieke bijdrage te leveren.Voor leerkrachten in groep acht lijkt het niet noodzakelijk om het onderwijs aan te passen, om verveling te verminderen.Show less
Verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat er een negatieve relatie is tussen verveling en schoolresultaten op de middelbare school. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar...Show moreVerschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat er een negatieve relatie is tussen verveling en schoolresultaten op de middelbare school. Er is echter nog geen onderzoek gedaan naar de relatie tussen verveling op de basisschool en rekenprestaties, ongeacht het geslacht. Het theoretische doel van dit onderzoek is om meer informatie te verkrijgen over verveling op de basisschool, specifiek tijdens het vak rekenen. Daarbij is er ook aandacht voor geslachtsverschillen. Wellicht kunnen leerkrachten in de toekomst hun rekenlessen daarop aanpassen. In het onderzoek participeerden 245 leerlingen uit groep acht. Zij vulden vragenlijsten in over verveling in het algemeen en verveling tijdens rekenen, waarbij er ook gekeken werd naar de mate van controle en/of waarde, die leerlingen ervoeren. Er was een zwakke negatieve relatie tussen verveling en rekenprestaties op basis van Citoscores. De steekproef had een lage vervelingsgeneigdheid in het algemeen en bij rekenen. Daarnaast zijn er geen geslachtsverschillen gevonden rondom rekenen en verveling. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat het huidige rekenonderwijs hier een bijdrage aan levert. Vervolgonderzoek is noodzakelijk om te toetsen waarom verveling bij basisschoolleerlingen weinig voorkomt en er geen geslachtsverschillen zijn. Wellicht speelt verveling pas op een latere leeftijd een belangrijke rol. Op dit moment hoeven leerkrachten niet veel aan hun rekenonderwijs te veranderen om verveling tegen te gaan.Show less
Er is nog weinig onderzoek gedaan naar verveling bij kinderen op de basisschool. Eerder onderzoek bij studenten toonde echter aan dat er een negatief verband was tussen verveling en...Show moreEr is nog weinig onderzoek gedaan naar verveling bij kinderen op de basisschool. Eerder onderzoek bij studenten toonde echter aan dat er een negatief verband was tussen verveling en schoolprestaties. In dit onderzoek is er, door gebruik te maken van verschillende vragenlijsten, gekeken naar verveling bij kinderen uit groep acht van de basisschool. De steekproef bestond uit 245 leerlingen van groep acht van de basisschool. Geheel in strijd met de verwachtingen bleek dat de mate van verveling op school geen voorspeller was voor de schoolprestaties in het algemeen. Dit zou kunnen komen doordat er over het algemeen veel minder verveling werd gerapporteerd bij deze groep leerlingen dan bij de leerlingen waar al eerder onderzoek naar is gedaan. Verveling in het algemeen had een positief verband met verveling op school. Conform de verwachtingen is er wel een verband gevonden tussen negatief affect en schoolprestaties. Wanneer leerlingen veel negatief affect rapporteerden waren de schoolprestaties lager. Dit betekent dat het voor leerkrachten van belang is te investeren in het welbevinden van de leerlingen om de schoolprestaties te verhogen. De resultaten impliceerden dat leerkrachten op de basisschool geen extra aandacht aan het voorkomen van verveling hoeven te besteden, omdat de verveling bij deze doelgroep laag was en geen voorspeller bleek van slechtere schoolprestaties.Show less