The Information Sampling Trust Game (ISTG) is an updated model of the classic trust game – a paradigm originally designed to assess the perceived benefit of information acquisition prior to making...Show moreThe Information Sampling Trust Game (ISTG) is an updated model of the classic trust game – a paradigm originally designed to assess the perceived benefit of information acquisition prior to making a decision in comparison to the potential cost; financial, social, or otherwise. Previous studies have suggested that narcissistic traits may also influence the decision to invest socially in another individual; that is, whether or not to place one’s trust in another person (Franken, 2016). In addition, previous studies have suggested that both narcissistic traits and information sampling behaviours develop throughout adolescence (Jenkins, 2019; Ma, Westhoff, et al., 2020). Results from the ISTG - in terms of information sampled and proportion of investments - in a group of 157 adolescent participants (10-24) were investigated in relation to the narcissistic traits of the participants; the effects of age on this relationship were also investigated. A significant relationship was found between N-R trait scores and proportion of investments. Results also suggested that this relationship varied between age groups; with younger age groups (10-14 and 15-18 year olds) showing a positive relationship between N-R traits and proportion of investments, while adults (19-24 year olds) showed an inverse relationship. Neither a significant relationship between N-A and trust decisions nor significant effects on sampling were found. These findings indicate that N-R traits in particular have a relationship with social decision-making behaviours, and that this relationship between narcissism and social behaviour may change throughout adolescent development.Show less
Het voorspellen van gedrag bij anderen is een belangrijke sociale taak voor adolescenten doordat adolescenten mogelijk hun gedrag hierop moeten aanpassen. In dit onderzoek wordt er door middel van...Show moreHet voorspellen van gedrag bij anderen is een belangrijke sociale taak voor adolescenten doordat adolescenten mogelijk hun gedrag hierop moeten aanpassen. In dit onderzoek wordt er door middel van een gedragseconomisch paradigma (N=43) gekeken naar hoe het voorspellen van gedrag dat voortkomt uit de sociale motivaties risico aversie en zelfzuchtigheid verandert tijdens de adolescentie (leeftijden 9-26). Er is een repeated measure ANCOVA met twee niveaus (risico aversie en zelfzuchtigheid) uitgevoerd om te onderzoeken wat het effect van leeftijd is op het voorspellen van gedrag bij leeftijdsgenoten. De resultaten van het onderzoek laten drie belangrijke bevindingen zien. Ten eerste waren de adolescenten even goed in het voorspellen van gedrag dat voortkomt uit risico aversie als in het voorspellen van gedrag dat voortkomt uit zelfzuchtigheid. Ten tweede bleek er sprake te zijn van een ontwikkeling op het gebied van voorspellen van gedrag naarmate de adolescenten ouder werden. Als laatste werd er ontdekt dat de ontwikkeling even snel ging voor het voorspellen van gerdag dat voortkomt uit risico aversie als voor zelfzuchtigheid. Al met al laten de bevindingen van dit onderzoek zien dat er tijdens de adolescentie een ontwikkeling plaats vindt in het voorspellen van gedrag van een leeftijdsgenoot. Daarnaast laat dit onderzoek zien hoe belangrijk het is om vervolgonderzoek te doen naar het voorspellen van sociale gedragingen tijdens de adolescentie.Show less