Mijn BA3-scriptie gaat, zoals in de titel te zien is, over Poseidon en zijn cultusplaatsen, en alles wat daarmee te maken heeft. Mijn hoofdbron is Pausanias’ Beschrijving van Griekenland, een...Show moreMijn BA3-scriptie gaat, zoals in de titel te zien is, over Poseidon en zijn cultusplaatsen, en alles wat daarmee te maken heeft. Mijn hoofdbron is Pausanias’ Beschrijving van Griekenland, een historische bron bestaande uit tien boeken, uit de tweede eeuw na Christus. Hierin wordt een uitvoerige beschrijving gegeven van alle plaatsen en monumenten in het oude Griekenland die de schrijver heeft bezocht en hun historische en culturele context. De tweede bron die ik heb gebruikt zijn de resultaten van archeologisch onderzoek op de door Pausanias genoemde plaatsen. Ik heb geprobeerd een essay te schrijven waarin de twee bronnen elkaar aanvullen om daarmee een evenwichtig beeld van Poseidon, zijn culten en riten te creëren. Dit heb ik gedaan per regio en vervolgens per plaats, net als in de Beschrijving van Griekenland. Daarnaast heb ik onderzocht, met het archeologische bewijs dat we nu hebben, of de boeken van Pausanias ook daadwerkelijk waard zijn om als referentie gebruikt te worden, wat overigens al vele jaren gebeurt. Wat hieruit naar voren komt, is eigenlijk dat het niet echt mogelijk is om een coherent beeld te schrijven inzake Poseidon. We mogen er in geen geval van uitgaan dat Poseidon altijd als god van de zee werd vereerd. Uit mijn scriptie blijkt dat er zo veel uitzonderingen zijn, dat er vrijwel geen wetmatigheden terzake van Poseidon, zijn culten en riten zijn vast te stellen. Wat Pausanias betreft luidt mijn mening dat de teksten van de boeken van de Beschrijving van Griekenland wel bruikbaar zijn, al zijn de meningen van vele onderzoekers hierover verdeeld. Met behulp van de notities en uitleg van Pausanias zijn we veel te weten gekomen, en we kunnen er dan ook, naar mijn mening, nog veel meer van leren.Show less
The research focused on the question how attributes of Etruscan men and women differ from each other and how time and material are involved in this. Attributes are handheld objects and can give...Show moreThe research focused on the question how attributes of Etruscan men and women differ from each other and how time and material are involved in this. Attributes are handheld objects and can give information about the status of those who handle them. Using four categories of material (funerary tomb paintings, cippi reliefs, stone sarcophagi and Volterran urns), I have made an inventory, analyzed it and drawn conclusions. The research has shown that in the first two categories men more often have an attribute than women. The attributes of men and women differ in the sixth to fourth century B.C. only in numbers. There is no distinction in the type of attributes. From the fourth century B.C. onward, a differentiation develops as shown by lid figures of sarcophagi. Women handle attributes about as frequently as men. A difference occurs between the types of attributes: women no longer handle the same attributes as men. The urn lid figures display a clear difference between the attributes of men and women and certain attributes are related to one gender only. Time plays a major role in the difference in attributes between men and women. Material, on the contrary, does not.Show less
Het kosmologische mozaïek dat in 1966 is ontdekt in een Romeinse villa in Mérida, in Spanje, toont een allegorische voorstelling bestaande uit ruim dertig personificaties. De bovenste zone toont...Show moreHet kosmologische mozaïek dat in 1966 is ontdekt in een Romeinse villa in Mérida, in Spanje, toont een allegorische voorstelling bestaande uit ruim dertig personificaties. De bovenste zone toont hemelse figuren als Hemel (Caelum), Tijd (Saeculum) en Zonsopgang en Zonsondergang (Oriens en Occasus). Ook de winden, de wolken en twee Seizoenen zijn vertegenwoordigd. De onderste zone is het meest opmerkelijk en toont aquatische en maritieme personificaties. De rechterhelft is ernstig beschadigd en een aantal personificaties is niet meer of slechts nog gedeeltelijk zichtbaar. Verschillende wetenschappers hebben geprobeerd de betekenis van de voorstelling te achterhalen. Quet ziet in de voorstelling de Oikoumene, de grootsheid van de kosmos en het Romeinse Rijk. Blazquez identificeert het mozaïek als Mithraeïsch en Freijeiro, Alföldi en Rosenbaum zijn van mening dat het een allegorie van de Saeculum Aureum betreft. In dit onderzoek zijn alle personificaties individueel bestudeerd om meer inzicht te krijgen in de voorstelling. Hieruit is gebleken dat een aantal personificaties (Nubs, Nebula, Chaos, Tranquillitas en Navigia) uniek is. Andere figuren passen in de Grieks-Romeinse iconografie. De rechterhelft is ernstig beschadigd en een aantal personificaties is niet meer of slechts nog gedeeltelijk zichtbaar. De onderste zone toont Rivieren (Nilus en Euphrates), Havens (Portus en Pharus), Oceaan en Zee (Oceanus en Pontus), Overvloed (Copiae) en Zeevaart (Navigia). Waarschijnlijk hebben ook Aeternitas (Eeuwigheid), Bythos (Zeediepte), de seizoenen Winter en Lente (Hiems en Ver) onderdeel uitgemaakt van de voorstelling. De betekenis die uit het beschadigde mozaïek te herleiden is heeft betrekking op de kosmische orde die gunstige omstandigheden creëert voor vruchten en overvloed voortkomend uit voorspoedige scheepvaart. De twee fragmentarische figuren rechts onderin de voorstelling verhinderen een volledige interpretatie. Toekomstig onderzoek zal zich moeten richten op de identificatie van deze figuren.Show less