Research master thesis | Archaeology (research) (MA/MSc)
closed access
This Research Master thesis deals with societal contacts during the Middle to Late Bronze Age transitional period in the southern Levant. More specifically, it focusses on Tell Deir ‘Alla, a site...Show moreThis Research Master thesis deals with societal contacts during the Middle to Late Bronze Age transitional period in the southern Levant. More specifically, it focusses on Tell Deir ‘Alla, a site in the middle Jordan Valley. The main question to be answered in thesis is: What is the position of Deir ‘Alla in the societal landscape of the Middle to Late Bronze Age transitional period? An answer was provided through the study of the ceramic material from the site. After a discussion of the stratigraphic context of the material, a typology was constructed. This was compared with typologies at other sites. Based on these typological comparisons and some observations about the general pottery development throughout the region, the majority of the studied pottery assemblage of Deir ‘Alla was tentatively dated to the MB III period. The wider societal structures can be observed through the study of pottery. It is assumed that through certain technological traits in the pottery, certain aspects of the chaine opératoire can be inferred. This is done by looking at production technology, production organization and distribution and exchange. These observations were combined with conclusions in the literature that were made based on settlement patterns. It was possible to get to a better understanding of the interactions between sites in within the Jordan Valley.Show less
Tijdens de Vroege Bronstijd bestonden er handelsnetwerken die zich uitstrekten over het Middellandse Zeegebied, Zuidoost-Europa en West-Azie. Troje in Noordwest-Anatolie en Poliochni op Lemnos...Show moreTijdens de Vroege Bronstijd bestonden er handelsnetwerken die zich uitstrekten over het Middellandse Zeegebied, Zuidoost-Europa en West-Azie. Troje in Noordwest-Anatolie en Poliochni op Lemnos maakten deel uit van deze handelsnetwerken. In deze periode doken er voor het eerst veel fijngemaakte sieraden op, waaronder de 'basket-shaped' oorbellen. Zo zijn er een aantal zeer rijke schatten met 'basket-shaped' oorbellen zowel in Troje als Poliochni gevonden. Deze gouden oorbellen laten een vergevorderde kennis van goudbewerking zien en een beheersing van een grote diversiteit aan technieken. De oorsprong van de vele technieken gebruikt in de 'basket-shaped' oorbellen, en de parallellen die vele objecten uit hun vondst-contexten in de verre omgevingen vinden, geven aan dat de edelsmeedkunst van Troje en Poliochni invloeden van buitenaf kende. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat een rechtstreekse route Troje en Poliochni met Mesopotamie verbond. Hoewel vaak aangenomen wordt dat de 'basket-shaped' oorbellen dit wel suggereren, is de verspreiding van 'basket-shaped' oorbellen juist opvallend beperkt tot de omgeving van Troje, vier voorbeelden uit Eskiyapar, Noordwest-Anatolie, daargelaten. Het is aannemelijk dat Troje en Poliochni in de Vroege Bronstijd deel uitmaakten van een handelsnetwerk dat zich strekte van het Egeische gebied tot aan Mesopotamie (en mogelijk nog verder), echter niet via directe wegen maar door connecties tussen 'handelsgebieden' die elkaar overlapten en onderling aan uitwisseling deden. Zo konden ideeen, grondstoffen en objecten zich over grote afstanden verspreiden. De contacten, die waarschijnlijk al lang bestonden, werden intensiever door de zoektocht naar grondstoffen en technieken bij de intrede van de metallurgie. De locatie van Troje en Poliochni was een belangrijke factor voor het ontstaan van de schatten en de 'basket-shaped' oorbellen daarin. De twee nederzettingen, vooral Troje, hadden niet alleen een goede aansluiting op de belangrijkste handelsroutes van Centraal-Anatolie en maritieme contacten met het Egeische gebied, maar ook contacten over de Zwarte Zee en een goede beschikbaarheid van metalen. Hierdoor kon er in Troje en Poliochni een sociale elite opstaan en een rijke metaalindustrie opbloeien waarin edelsmeden, die zich onder andere door Mesopotamische sieraden lieten inspireren, hun eigen stijl in sieraden konden ontwikkelen.Show less
Het doel van deze scriptie was de ontwikkeling weer te geven die de glyptiek op rolzegels heeft door gemaakt. Er werd gekeken naar de Vroeg Dynastische periode, de Akkadische periode, de Oud...Show moreHet doel van deze scriptie was de ontwikkeling weer te geven die de glyptiek op rolzegels heeft door gemaakt. Er werd gekeken naar de Vroeg Dynastische periode, de Akkadische periode, de Oud Babylonische periode en de Midden-Assyrische periode in Mesopotamië. Hierbij werd vooral gekeken naar zegels met worstelscènes. Naast een korte inleiding op de periode werd er gekeken naar de stijl, techniek en compositie. Ook werd er per periode gekeken naar de verschillende thema’s die werden gebruikt in de glyptiek. Hierbij vielen enkele grote verschillen op. In de Vroeg Dynastische periode was het zegel snijden nog duidelijk in ontwikkeling. Aan het einde van deze periode ontwikkelde de kunst zich van eenvoudige lijnen tot een stijl die uiteindelijk leidde tot de reliëf stijl. Hierbij werden de figuren steeds echter afgebeeld en motieven werden complexer. In de Akkadische periode was deze reliëf stijl op het hoogtepunt gekomen. Het meest belangrijke kenmerk in deze periode was de drang naar het afbeelden van de fysieke werkelijkheid. In de Oud Babylonische periode werd er veel teruggegrepen op de Vroeg Dynastische en de Akkadische periode qua stijl en techniek. De zegels waren in deze periode veel hetzelfde en om onderscheid te maken werden er met de boor gaten in het motief gemaakt. Een ander opvallend element zijn de figuren die ondersteboven werden weergegeven. In de Midden-Assyrische periode waren de zegels in alle opzichten een mengelmoes van stijlen, technieken, composities en technieken. De meest opvallende elementen in de motieven zijn de fantasievolle gevechten tussen allerlei vreemde wezens. Ook werden in deze periode de goden vooral gepersonifieerd door symbolen zoals een ster. Over het algemeen kun je zeggen dat veel van deze verschillen veroorzaakt waren door de situatie in het land. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Oud Babylonische periode, kun je duidelijk zien dat de politieke situatie invloed had op de kunst. Het land was hiervoor verdeeld in vele stadsstaatjes die onderling oorlog voerden. Er was op dat moment dus minder aandacht voor de kunst waardoor de glyptiek zichtbaar achteruit ging. Met andere woorden, de ontwikkeling van de glyptiek, en de daarbij ontstane verschillen, hangt samen met de politieke en sociale situatie in het land.Show less
In deze scriptie worden de theorieën rond de vroegste ronde huizen en de overgang naar rechthoekige huizen besproken. In het Nabije Oosten komt deze vroegste architectuur rond 9000 BC op in...Show moreIn deze scriptie worden de theorieën rond de vroegste ronde huizen en de overgang naar rechthoekige huizen besproken. In het Nabije Oosten komt deze vroegste architectuur rond 9000 BC op in verschillende regio’s waaronder Syrië (Umm el-Tlel), Mesopotamië (Zawi Chemi Shanidar) en Anatolië (Hallan Çemi Tepesi). De structuren zijn rond, ovaal of hoefijzervormig, half ingegraven en met muren gemaakt van klei of pisé. Rond het einde van het Pre Pottery Neolithic-B worden deze ronde en ovale structuren vervangen door rechthoekige of vierkante structuren. De ronde gebouwen verdwijnen dan al vrij snel helemaal. Er bestaan verschillende theorieën over waarom deze vroegste architectuur rond is en waarom men vrij snel de overstap maakt naar rechthoekige architectuur. Een van de antwoorden op de eerste vraag is dat de ronde structuren een vaste vorm van de tent zijn. Dat betekend dat er ronde tenten moeten zijn geweest. Etnografische bronnen laten echter zien dat vele tenten rechthoekig zijn. Een van de redenen dat men overstapt naar rechthoekige gebouwen zou zijn omdat wanneer men sedentair wordt er een andere sociale structuur ontstaat en men met een extended family in een huis gaat wonen. Hiervoor is er meer ruimte nodig dan een rond huis kan bieden. Een rechthoekig huis is eenvoudig te vergroten door kamers aan te bouwen en eenvoudig in te delen in verschillende kamers. Deze laatste theorie lijkt het meest waarschijnlijke antwoord op de vraag waarom men rechthoekige structuren gaat bouwen.Show less
Egyptian seafaring in the second millennium BCE is examined in its social and economic aspects simultaneously, using an integrated approach relying on archaeological, iconographic, textual, and...Show moreEgyptian seafaring in the second millennium BCE is examined in its social and economic aspects simultaneously, using an integrated approach relying on archaeological, iconographic, textual, and ethnographic evidence. Geography and technology are considered, along with status, the Egyptian world view, and the regional power structure. Particular attention is given to trade and exchange and the role of institutions and individuals in society and the economy. Social organisation in the dangerous conditions of seafaring is essential to the discussion, as are the insights provided by the evidence into life at sea. Seafaring is shown to have depended upon hierarchical order and the cooperation of others. The high point of second millennium seafaring is characterised, together with the role of seafaring in the decline of the Bronze Age palace system. It is shown that travel and trade, along with subsistence, military, and diplomatic activities, ultimately transformed social, political, and economic power relationships in Egypt and the region.Show less
This research relates about the “woman at the window” in the Near Eastern art. The “woman at the window” is a notorious iconographic theme which depicts a woman looking frontally out of a window....Show moreThis research relates about the “woman at the window” in the Near Eastern art. The “woman at the window” is a notorious iconographic theme which depicts a woman looking frontally out of a window. This motif is best known from the carved ivory panels, mainly found in the Neo-Assyrian centres, dated to the second millennium B.C., but this theme also occurs in various other contexts and regions. This essay investigates the iconography of this “woman at the window” as she is depicted on various objects which functioned in diverse contexts and time periods. The main goals of this research are to sketch the variations in the iconography of the “woman at the window”, the geographical distribution of these images, the meaning of her imagery and the origins of this motif. The main focal point of this thesis is to investigate how and why the “woman at the window” iconography changed over time in various geographical regions.Show less
Among the earliest depictions of riders mounted astride horses in the Near East, and elsewhere, a collection of 3rd‐2nd millennium BC baked clay plaques from what is now Iraq are some of the most...Show moreAmong the earliest depictions of riders mounted astride horses in the Near East, and elsewhere, a collection of 3rd‐2nd millennium BC baked clay plaques from what is now Iraq are some of the most detailed, and as such, informative in regards to the early development of riding. The style of riding they depict, however, is neither representative of modern techniques nor that of the style of riding described in later ancient riding manuals. Analysis of these plaques by various specialists has led to a number of interpretive theories regarding this unusual riding posture. These theories have mainly focused on both cultural perspectives and traditional concepts which associate riding with a particular status, as well as on the physical challenges presented by this new form of equid. In this thesis I propose to re‐evaluate a sample of these plaques along with two of the leading interpretive models. These will then be weighed against data collected by means of an ethnographic research element wherein a variety of horseback riders have been interviewed in regards to the possibility and practicality of riding in the manner depicted on the plaques. Such an undertaking aims to offer new perspectives on older interpretive models and in so doing shed further light on the ongoing debate regarding the earliest developmental phases of horseback riding in the Near East.Show less
The Early Bronze Age in the Transcaucasian region of Turkey is marked by vast changes in organization of society resulting in varied patterns of interaction. The view that peoples from...Show moreThe Early Bronze Age in the Transcaucasian region of Turkey is marked by vast changes in organization of society resulting in varied patterns of interaction. The view that peoples from Transcaucasia migrated southwards to the Amuq Plain then to Palestine still leads the discussion based predominantly on pottery assemblages. The ETC ware horizon encompasses modern day northern Transcaucasia, eastern and southeastern Turkey, the Amuq Plain, Palestine and the Levant where local individuality exists along side universal ETC ware characteristics. A focal aspect of this paper is to ask if there was an ETC culture and if so, does the distribution of andirons indicate the artifact was part of their identity? Due to the migratory behavior of the producers of ETC wares, this thesis puts forth that groups with ETC wares preserved a sense of identity though maintaining andirons as a religious or cult object. By studying the presence of ETC wares and the associated andirons from various sites, this thesis attempts to understand identity through the migration process and stylistic variations.Show less
The discovery of some reliefs in the Medinet Habu temple west of Thebes led to an ongoing debate of who the Sea Peoples and in particular the Philistines were and where they came from. Excavations...Show moreThe discovery of some reliefs in the Medinet Habu temple west of Thebes led to an ongoing debate of who the Sea Peoples and in particular the Philistines were and where they came from. Excavations in the supposed cities of the Philistine pentapolis in the Levantine coast area brought to light a distinctive material culture which was ascribed to the Philistines. Central to this thesis is the question how to recognize the Philistines in the archaeological remains, with a focus on the pottery. There are several aspects to this question. First that of describing the hallmarks in the archaeological material remains, second that of the identification of the ancient locations of the cities of the Philistines and third that of connecting the material culture to an identified people. In order to do so it was necessary to look for some theoretical backgrounds for the interpretation of identity. Identity is not static, as is mirrored in the recognized phases in the material culture, hallmarked respectively by the locally made Mycenean IIIC: 1b or shortly monochrome ware in the initial settlement phase (Iron Ia), the bichrome Philistine Ware (Iron I), Late Philistine Decorated Ware (Iron II) and the eventual process of either assimilation, acculturation or creolization by which the Philistine pottery eventually ceases to exist as a recognizable ware at the end of the Iron Age. Postprocessual archaeology and Braudel‟s model of three time scales seem to provide the theoretical background to describe these processes. New finds and research goals, like the well conserved destruction layer stratum 4 in Gath/Tell es-Safi and the archaeology of border communities as one of the leading research goals in the renewed excavation of Beth Shemesh, might shed new light on the identity of the Philistines and the ongoing debate about the Iron Age Chronology of the Levant.Show less
In this research I will study the phenomenon of ritualized burial practices in the Middle Bronze IIA period in Northern Palestine .My main focus will be the theoretical controversies that surround...Show moreIn this research I will study the phenomenon of ritualized burial practices in the Middle Bronze IIA period in Northern Palestine .My main focus will be the theoretical controversies that surround the study of burials. Since the past century has the evolutionary theory by Darwin inspired many researchers but in my opinion have they not all applied his work correctly. There is also no clear criterion by which cultural anthropologists and archaeologists determine that a particular type of behaviour is or not is an instance of ritual. On the base of evolutionary biology and neuropsychology new definitions entered the discussion and I will explore the possibilities to apply them on the archaeological record. Interestingly the research on obsessive compulsive behaviour showed that ritualized behaviour is not different in non-clinical contexts and cultural ceremonies.Show less
Reeds in de 18e eeuw werd Elefantine al tempelstad genoemd. De eerste bezoekers van het eiland Elefantine zagen ruines die duidelijk toebehoorden aan het oude Egypte. Tempelstad omvat meer dan...Show moreReeds in de 18e eeuw werd Elefantine al tempelstad genoemd. De eerste bezoekers van het eiland Elefantine zagen ruines die duidelijk toebehoorden aan het oude Egypte. Tempelstad omvat meer dan alleen een stad met een plaats waar mensen naar toe gaan om hun geloof te bedrijven, het duidt op intensief samenspel van de stedelijke maatschappij en de religieuze beleving van zijn bewoners. In deze studie wordt onderzocht of we kunnen spreken van incorporatie (inlijving) van de tempels in de stad Elefantine. Richtinggevend hierbij zijn de volgende onderzoeksvragen: 1. Is er sprake van incorporatie en zo ja, op welke wijze. Welke motieven lagen er aan ten grondslag, op welk moment is de incorporatie begonnen en welke partijen waren daarbij betrokken? 2. Tempels in het oude Egypte hebben een onafhankelijk ontwikkelingsproces doorlopen. Kunnen we een directe relatie aantonen tussen dit proces en Elefantine? 3. Kunnen we over Elefantine spreken als een stad en zo ja, hoe onderscheiden we de stad, op welk moment deed deze omslag zich voor, hoe openbaarde deze zich en wie waren er bij betrokken? In de speurtocht naar een antwoord op deze vragen, wordt in eerste instantie de omgeving in de brede zin des woords onderzocht: de ecologisch, de sociale, de economisch, de historische en materiele aspecten van het landschap rond Elefantine komt in het kort aan de orde. Vervolgens wordt in 3 fasen de historische ontwikkeling van de stad en tempel beschreven. De eerste fase betreft globaal het 3e millennium BC, waarin Elefantine een duidelijke rol als grensstad heeft. De tweede fase omvat het begin van het 2e millennium, waarin een omslag naar een religieuze rol voor de stad is te constateren. Er ontstaat een sacraal gebied met een concentratie van tempels en heiligdommen. De derde en laatste fase beslaat de lange periode van het midden van het 2e millennium BC tot in de eerste eeuwen AD, een fase waarin het sacrale gebied op het eiland zich uitbreid en tegelijkertijd de woonfuncties zich verplaatsten naar een nieuwe stad op de rivieroever. Tenslotte wordt een synthese van de resultaten van het onderzoek gegeven, in antwoord op de 3 gestelde onderzoeksvragen.Show less