Doel: Aanleiding voor dit onderzoek is het gebrek aan kennis over temperament in relatie tot onderwijs. Onderzocht wordt of een bepaald temperamentsprofiel kinderen differentieel gevoelig maakt...Show moreDoel: Aanleiding voor dit onderzoek is het gebrek aan kennis over temperament in relatie tot onderwijs. Onderzocht wordt of een bepaald temperamentsprofiel kinderen differentieel gevoelig maakt voor het educatieve computerprogramma Bereslimme Boeken. Verwacht wordt dat kinderen met een hoge score op temperamentsschalen Surgency en/of Negative Affectivity en/of een lage score op de temperamentsschaal Effortful Control het meest zullen profiteren van het programma Bereslimme Boeken ten opzichte van de kinderen met andere scores op deze schalen. Methode: Dit onderzoek betreft een experimental pretest-posttest controlgroup design. De kinderen in de Bereslimme Boekengroep worden vergeleken met de kinderen in de Samenslimgroep (controlegroep). Dit wordt gedaan aan de hand van een woordenschatmeting die zowel als voor- en nameting wordt afgenomen. De temperamentsschalen worden bepaald aan de hand van de Children’s Behavior Quistionnaire (Very Short Form), ingevuld door de ouders. Resultaten: Surgency bleek bijna een significante voorspeller voor scores op de nameting (p=.051). Er was sprake van een trend. De andere schalen voorspelden de scores op de nameting niet. Conditie bleek alleen significant van invloed op de nameting als werd gecontroleerd voor Surgency. Bij de schalen Negative Affectivity en Effortful Control bleek de conditie geen significante voorspeller. Er werden geen interactie-effecten van conditie en temperamentsschaal gevonden. Conclusie: Geen van de temperamentstrekken die in dit onderzoek worden onderzocht, maakt kinderen differentieel gevoelig voor de effecten van het educatieve computerprogramma Bereslimme Boeken.Show less