In dit onderzoek wordt een kwalitatieve vergelijking gemaakt tussen twee Nederlandse talkshows: Jinek en RTL Late Night. Jinek en RTL Late Night worden in de media verschillend beoordeeld. Jinek...Show moreIn dit onderzoek wordt een kwalitatieve vergelijking gemaakt tussen twee Nederlandse talkshows: Jinek en RTL Late Night. Jinek en RTL Late Night worden in de media verschillend beoordeeld. Jinek zou meer diepgang hebben en RTL Late Night zou meer gericht zijn op vermaak. De shows worden in dit onderzoek vergeleken op het gebied van topic-organisatie om mogelijk meer inzicht te kunnen geven in het verschil in diepgang tussen de twee shows.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Taalgebruikers kunnen op veel manieren bedoeld onbeleefd zijn. Een manier daarvan is door beledigingen te gebruiken. Een context waarin dat veel gebeurt, is de informele discussie. Mensen gebruiken...Show moreTaalgebruikers kunnen op veel manieren bedoeld onbeleefd zijn. Een manier daarvan is door beledigingen te gebruiken. Een context waarin dat veel gebeurt, is de informele discussie. Mensen gebruiken beledigingen om een fysieke confrontatie te vermijden (Collins, 2008). Een situatie waarin de fysieke confrontatie sowieso uitblijft, is op het internet, wat de verwachting schept dat mensen feller reageren op elkaar. Het masker dat het internet opwerpt, zorgt namelijk voor een verhoogde kans op verbale agressie (Moore et al., 2012). Ik heb me in dit werkstuk gericht op internetforum GeenStijl, en op bijdragen op artikelen over de gemeenteraadsverkiezingen 2018. GeenStijl is een forum waar ik beledigingen dacht tegen te komen, door zijn onbeleefde imago. Ook verwachtte ik beledigingen in opmerkingen over de gemeenteraadsverkiezingen, door de verschillende politieke achtergronden van gebruikers. Beide verwachtingen zijn uitgekomen. In dit werkstuk heb ik een antwoord proberen te geven op de hoofdvraag: Hoe worden beledigingen op het online forum GeenStijl ingezet, in bijdragen op topics over de gemeenteraadsverkiezingen 2018? Met de uitkomsten van het onderzoek tracht ik de relatief jonge literatuur over beledigingen aan te vullen op het gebied van internetfora, en meer grip te krijgen op het gebruik van beledigingen. Om op deze hoofdvraag een antwoord te formuleren, heb ik twee deelvragen beantwoord: Wat voor beledigingen zijn er met name te vinden op het forum?’ en ‘Hoe reageren gebruikers op de beledigingen?’. De antwoorden: veel van de beledigingen zijn gericht op het (lage) IQ van gebruikers. Ook worden gebruikers vaak buiten de ‘normale groep’ geplaatst: door een belediging te doen geven beledigers eigenlijk aan dat een gebruiker er niet bij hoort. Beledigende uitingen als schelden en sarcasme worden ook gebruikt in de opmerkingen, en dragen bij aan het onbeleefde imago van het forum. De gebruikers hebben op verschillende manieren gereageerd op de beledigingen, maar de strategie die het vaakst voorkwam is niet reageren. Het is lastig te bepalen wat de reden hiervoor is geweest, het kan komen doordat het doelwit de belediging niet zo ervaart, hij niet weet wat hij ermee aan moet, of simpelweg omdat het ‘moment’ voorbij is. Hoewel minder in aantal, komen tegenaanvallen ook voor, zowel offensief als defensief. Beledigingen lijken ingezet te worden om bepaalde gebruikers uit te sluiten van de wenselijke of normale groep. Soms lijkt het echter ook alsof de gebruikers elkaar simpelweg zo aanspreken, wat niet als belediging wordt gezien - eerder als bevestiging van de normen van de groep. Om hier een zekere uitspraak over te kunnen doen, moet daar nog verder onderzoek naar gedaan worden, in een gecontroleerde omgeving en over langere tijdspanne.Show less
Deze scriptie gaat over hoe stiltes voor niet-uitgelokte paardelen in telefoongesprekken tussen mannen en in telefoongesprekken tussen vrouwen kunnen worden verbroken. In deze scriptie is gebruik...Show moreDeze scriptie gaat over hoe stiltes voor niet-uitgelokte paardelen in telefoongesprekken tussen mannen en in telefoongesprekken tussen vrouwen kunnen worden verbroken. In deze scriptie is gebruik gemaakt van een corpus van getranscribeerde telefoongesprekken. In deze telefoongesprekken is gezocht naar stiltes voor niet-uitgelokte paardelen en hoe deze werden verbroken: Wie verbrak de stilte, de huidige spreker of de andere gespreksdeelnemer? Hoe werd de stilte verbroken? Een voorbeeld van een manier om zo'n stilte te verbreken is het aansnijden van een nieuw onderwerp. Naast "het aansnijden van een nieuw onderwerp" zijn er in dit onderzoek nog zes andere manieren om een stilte te verbreken naar voren gekomen. Daarnaast is ook gebleken dat vrouwen stiltes niet altijd precies hetzelfde verbreken als mannen.Show less
In this study, politeness as it is expressed in Japanese is analyzed by using Pan's Grammar of Politeness (2011). Ide's (1989) concept of discernment is tested by an analysis of a DCT presented to...Show moreIn this study, politeness as it is expressed in Japanese is analyzed by using Pan's Grammar of Politeness (2011). Ide's (1989) concept of discernment is tested by an analysis of a DCT presented to Japanese students. The weight of politeness strategies as formulated by Brown and Levinson (1987) is tested in relation to the expression of discernment as defined by Ide (1989).Show less
When people make a "mistake" in a normal conversation, they like to initiate and repair it themselves. Is this preference the same in interviews? Interviews are more controlled then normal...Show moreWhen people make a "mistake" in a normal conversation, they like to initiate and repair it themselves. Is this preference the same in interviews? Interviews are more controlled then normal conversations and have a formal goal "getting good answers from the interviewee". By doing a conversation analysis on 96 minutes of interviews, a possible different repair preference in interviews will be researched.Show less