This study focuses on the quality of sibling relationships, measured in warmth and conflict, and its association with internalizing- and externalizing-behavior problems in adolescence. For the...Show moreThis study focuses on the quality of sibling relationships, measured in warmth and conflict, and its association with internalizing- and externalizing-behavior problems in adolescence. For the study, 26 sibling pairs aged 8-15 years were included. These were only biological siblings and all lived in or near Leiden. The sibling pairs came to Leiden University to individually complete a VR task and a computer task and to fill out a questionnaire (SRQ-S). The parent also completed a questionnaire (CBCL 6-18 years) during the study. For this study, the CBCL and the SRQ-S were used. For this specific study, the younger sibling was examined because the older sibling influences the younger sibling more than the younger sibling influences the older sibling. The study found that conflict in a sibling relationship was positively related to internalizing behavior problems in the younger sibling. This can be explained by the cognitive model of depression: conflict causes stress and this stress relates to negative distortions of reality. These negative distorions of reality can form negative cognitive schema’s which relate to internalizing problems. There were no associations between warmth and internalizing problems and between warmth, conflict and externalizing problems. These conclusions must take into account that a general population sample was used: there were no high or low rates of warmth, conflict, internalizing and externalizing problems; they were avarage.Show less
Rondhangen kan gezien worden als een normale bezigheid onder jongeren en maakt deel uit van de adolescentie, de overgangsperiode in de ontwikkeling tussen de jeugd en de volwassenheid. Toch kan het...Show moreRondhangen kan gezien worden als een normale bezigheid onder jongeren en maakt deel uit van de adolescentie, de overgangsperiode in de ontwikkeling tussen de jeugd en de volwassenheid. Toch kan het zo zijn dat rondhangen overslaat in overlast, gedragingen die jongeren vertonen en die door de omgeving als hinderlijk of overlastgevend worden ervaren. In dit onderzoek werd getracht antwoord te geven op de vraag: “Welke interventie- en preventieprogramma´s of elementen ervan zijn mogelijk werkzaam bij het voorkomen van overlastgevend gedrag van jongeren tussen de 12 en 16 jaar?” Deze vraag is ontstaan in opdracht van SOL, een jonge, brede welzijnsinstelling, en werd specifiek beantwoord voor de wijk Leiden-Noord. Er werd antwoord op deze vraag gegeven aan de hand van literatuuronderzoek en acht semigestructureerde interviews die zijn afgenomen bij medewerkers van SOL en ketenpartners die werken met overlastgevende jeugd in Leiden-Noord. In de literatuur is gezocht naar effectieve elementen van interventies. De dataverzameling, in de vorm van interviews, diende voor het scheppen van een realistisch beeld van de praktijk en de praktische onderbouwing in het beantwoorden van de vraag. Uit het literatuuronderzoek kwam naar voren dat preventieprogramma’s elementen bevatten die effectief kunnen zijn in het voorkomen van overlastgevend gedrag. Bovendien is het belangrijk om bij het kiezen van en gedurende de interventie rekening te houden met de persoonlijke omstandigheden en behoeften een individu. Uit de gevonden interventies bleek dat het opbouwen van een vertrouwensband met professionals, vrijetijdsbesteding in de vorm van positieve activiteiten, het verbeteren van opvoedvaardigheden van ouders en het aanleren van sociaal-emotionele competenties mogelijk effectief kunnen zijn voor de preventie en aanpak van overlastgevend gedrag. Gedragscontacten en modeling kunnen mogelijk ingezet worden om dit doel te bereiken. Uit de interviews met professionals kwamen veelal dezelfde aspecten naar voren, met twee aanvullende onderwerpen die in het literatuuronderzoek niet aan bod kwamen, namelijk groepsdruk en het creëren van meer ontmoetingsplekken voor jongeren. Deze worden door de professionals als belangrijk aspecten voor de preventie en aanpak van overlastgevend gedrag gezien. Beperkingen van dit onderzoek zijn dat tijdens de interviews niet bij elk gesprek elk onderwerp aan bod is gekomen, er sprake was van een beperkt aantal participanten en dat verschillende onderzoekers de interviews afnamen. Ook zijn niet alle gevonden interventies voldoende getoetst op effectiviteit. Voor eventueel vervolgonderzoek lijkt de ouderbetrokkenheid van de jongeren een belangrijke factor te zijn die verder onderzocht kan worden. Tevens kan een grotere steekproef en mogelijke uitbreiding naar andere steden ervoor zorgen dat er een meer gegeneraliseerd beeld verkregen kan worden van de werkzaamheid van interventie- en preventieprogramma’s ter preventie van overlastgevend gedrag onder jongeren.Show less