In het remediatieproces van een (online) nieuwsitem kan een journalist in de verschillende fases andere hulpmiddelen gebruiken om nieuws op een andere manier te presenteren. Zo kunnen ze gebruik...Show moreIn het remediatieproces van een (online) nieuwsitem kan een journalist in de verschillende fases andere hulpmiddelen gebruiken om nieuws op een andere manier te presenteren. Zo kunnen ze gebruik maken van actoren of een andere frame presenteren. Deze twee gaan vaak hand in hand; op basis van het frame wordt een actor gekozen om dit frame te sponsoren of de actor kan het frame naar hun eigen hand krijgen. Desondanks is het voor de journalist van cruciaal belang om de hiërarchische structuren van source credibility in acht te nemen; bronnen verschillen immers in hun betrouwbaarheid. Dit onderzoek heeft gekeken naar verschillende Amerikaanse media en hun gebruik van actoren omtrent nieuws over de coronavaccins van Pfizer en Moderna. Over 216 geremedieerde online artikelen (eerste bericht plus alle vervolgartikelen) werden de elite bronnen (bijvoorbeeld wetenschappers en politici) bij elk medium veruit het meeste ingezet, wat in lijn is met de hiërarchische structuren van source credibility. Desondanks werd de berichtgeving vaak onnodig gepolitiseerd, waardoor het vaccin geframed werd als een race tussen Republikeinen en Democraten, wat de betrouwbaarheid van artikelen niet ten goede komt. Een opvallende bijzaak is de hoge representatie van de gewone burger in geremedieerde artikelen over coronavaccins; ondanks dat dit tegenstrijdig is met de hiërarchie van source credibility brengt dit wel de menselijkheid naar voren en wordt er sympathie gewekt bij de consument. De belangrijkste bevinding is dat sommige media evenwichtiger zijn dan de andere.Show less
De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat wetenschapsnieuws, in het bijzonder nieuws over de coronavaccins, continu relevant is voor de samenleving. Door deze unieke situatie kan er opnieuw...Show moreDe coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat wetenschapsnieuws, in het bijzonder nieuws over de coronavaccins, continu relevant is voor de samenleving. Door deze unieke situatie kan er opnieuw gekeken worden naar concepten zoals nieuwswaarden en uitingen van wetenschappelijke onzekerheid. Deze scriptie kijkt specifiek naar hoe het nieuws over de coronavaccins gepresenteerd wordt op Instagram, een steeds belangrijker nieuwsplatform voor jongeren. Door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse wordt er gekeken naar de nieuwswaarden die aanwezig zijn in het vaccinnieuws op de Instagram van de Nederlandse nieuwssite NU.nl. Ook wordt er gekeken of er sprake is van zogenaamde hedging, te weten taalkundige uitingen van (wetenschappelijke) onzekerheid, iets waar het in de wetenschapsjournalistiek veelal aan ontbreekt. 96 posts over de vaccins uit een tijdsbestek van een half jaar zijn vervolgens geanalyseerd. Hieruit bleek dat de relevante nieuwswaarden vooral bekende nieuwswaarden van socialemedianieuws en wetenschapsnieuws omvatten, zoals positief nieuws en personificatie. Interessant genoeg was sociale relevantie de hoofdmanier waarop het nieuws relevant gemaakt werd, en niet overige zaken zoals economische of politieke relevantie, wat de invloed van de pandemie op de samenleving extra duidelijk maakt. Verrassend genoeg bleek er wel degelijk ruimte te zijn voor uitingen van wetenschappelijke onzekerheid in de Instagram posts, hoewel er wel willekeur was qua wanneer er twijfel aan statements werd toegevoegd en wanneer niet. Hoezeer dit komt door de unieke situatie rondom de pandemie en dus in hoeverre deze bevinding door te trekken is naar wetenschapsjournalistiek in het algemeen is echter onzeker.Show less
Steeds meer geschreven nieuwsmedia die oorspronkelijk of hoofdzakelijk artikelen produceren brengen nu ook audioproducties uit. Een belangrijke vorm daarvan zijn nieuwspodcasts, waarbij bestaande...Show moreSteeds meer geschreven nieuwsmedia die oorspronkelijk of hoofdzakelijk artikelen produceren brengen nu ook audioproducties uit. Een belangrijke vorm daarvan zijn nieuwspodcasts, waarbij bestaande producties -hoofdzakelijk artikelen -van het medium op een bepaalde manier als achtergrond dienen. Naar de remediatie van artikelen naar deze nieuwspodcasts is nog nauwelijks onderzoek gedaan. De kenmerken van podcasts zijn wel al veelvuldig onderzocht. Met name transparantie komt daarin naar voren als een belangrijk kenmerk van de podcast. In dit onderzoek wordt daarom de verbinding gelegd tussen de remediatie van artikelen naar nieuwspodcast en de kenmerken van podcasts uit de literatuur en hoe deze daarin naar voren komen. Allereerst wordt er een analyse gemaakt van de verschillende soorten nieuwspodcasts die door de geschreven nieuwsmedia worden gemaakt. Hieruit wordt een relevante typologie opgesteld. Vervolgens wordt aan de hand van semi-gestructureerde diepte-interviews met verschillende podcastmakers van een diverse groep bedrijven uit de geschreven nieuwsmedia gevraagd naar deze remediatie. Op deze manier wordt gekeken hoe deze remediatie plaatsvindt en hoe de kenmerken van podcasts hierin naar voren komen. In het bijzonder wordt daarbij gekeken naar de rol van transparantie. Uit een analyse door middel van constante vergelijking van deze interviews blijkt dat nieuwspodcasts door deze nieuwsmedia op vele verschillende manieren worden gemaakt. De motieven om een nieuwspodcast te maken gaan daarbij verder dan alleen het uitbreiden van het aanbod en het vergroten van het bereik. Ook het promoten van de de kwaliteit van het nieuwsmedium als geheel en van de journalistiek in het algemeen kan daarbij een rol spelen. Dit hangt samen met de grote rol die transparantie speelt in de nieuwspodcasts. Deze transparantie valt uiteen in allerlei vormen, die zijn te positioneren op een schaal tussen twee hoofdvormen van transparantie; professionele en persoonlijke transparantie.Show less
Nieuwsmedia plaatsen tegenwoordig hun nieuws op allerlei platformen. Onder andere op een eigen nieuwswebsite, en op sociale mediakanalen. Deze platformen verschillen in medialogica. Zo hebben ze...Show moreNieuwsmedia plaatsen tegenwoordig hun nieuws op allerlei platformen. Onder andere op een eigen nieuwswebsite, en op sociale mediakanalen. Deze platformen verschillen in medialogica. Zo hebben ze een verschillend publiek dat op een andere manier nieuws tot zich neemt, maar ook een andere interface waar nieuws anders op wordt gepresenteerd. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden bij het plaatsen van nieuwsartikelen. Zo blijkt uit eerder onderzoek dat journalisten elementen van het nieuwsartikel aanpassen, zoals de titel en foto (Nijdam, 2019). Vormelijke en inhoudelijke aanpassingen doen bij het plaatsen van content van het ene naar het andere platform heet remediatie. In deze studie zijn deze zogenaamde remediatiestrategieën bestudeerd, aan de hand van een inhoudsanalyse van online nieuwsartikelen en Facebookposts van Nederlandse nieuwsmedia. Hierbij wordt er onderzocht of er een verschil is tussen de aanpak van regionale en nationale kranten. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat er over het algemeen vaker geen aanpassingen worden gedaan dan wel, bij het plaatsen van een artikel van de website naar de Facebookpagina. Ook zijn er een aantal trends te ontdekken in aanpassingen onder alle kranten. Een sterk verschil tussen regionale en nationale kranten werd niet gevonden. Wel verschilt de individuele aanpak van de nationale kranten vaker sterker van de rest. Zo is De Volkskrant de enige krant die vaker titels aanpast dan niet, terwijl het NRC juist het minst van alle kranten hun titels aanpast.Show less